Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav ekstedt » söndag 2017-08-06 10:22

En del av er har kanske redan noterat detta, men det finns numera cider-SM: https://spritmuseum.se/om-spritmuseum/s ... erkscider/ (notera att ordet bryggning eller varianter av det ej förekommer).

Med tanke på detta känns det tveksamt att SHBF ska klampa in och konkurrera med ciderklasser i hembryggnings-SM. Möjligen kunde man försiktigt närma sig arrangörerna ovan och utröna om det finns ett ömsesidigt intresse för samarbete.

Vad gäller mjöd däremot har jag hört flera mjödtillverkare uttrycka intresse av att kunna delta i hembryggningstävlingar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav skyking » måndag 2017-08-07 07:52

Det som kan noteras angående cider-SM är att det arrangeras av en "kommerciell" arrangör till skillnad från SHBF som ju är en ideell förening som står bakom hembryggnings-SM. Det framgår inte om det rör sig om ett event som hembryggnings-SM är eller om det bara är en "domartävling".

Detta höjer frågan om det inte finns en förening för "hembryggning" (finns det något namn för processen?) av cider? Eller mjöd? Borde det finnas?

Frågan har ju egentligen fler nivåer. Om mjöd och cider inkluderas behöver det inte nödvändigtvis betyda att SM sker samtidigt. Ej heller är det väl ett hinder att de sker samordnat ifall de inte inkluderas (samordnat i samarbete med organisation för cider/mjöd).

En faktor som jag tycker talar emot (cider iaf) är att tävlingen i cider endast omfattar två klasser medan ölbryggningen har 86 klasser. Till viss mån detta kanske kan förklaras med att det inte finns samma variationsmöjlighet hos (riktig) cider, men kan också vara ett lägre deltagande. Detta skulle innebära att cider och mjöd skulle hamna lite i skymundan. Detta skulle troligen även gälla i föreningen i stort.

Jag tror alltså att det är en risk att SHBF skulle göra dem en björntjänst genom att inkludera "hembryggare" av mjöd och cider i föreningen. En annan väg att gå vore att man lyfter frågan om det finns intresse av att starta en förening för dessa istället, det kan ju finnas en och annan i SHBF som även är intresserade av mjöd och cider. Man skulle givetvis kunna ha samarbete med dessa föreningar av olika slag.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav ekstedt » måndag 2017-08-07 11:33

Det som framgå av den länken är ju att (a) det finns personer som gör cider på hobbynivå och (b) att det finns någon slags spirande organisation även om det inte är just en ideell förening och (c) att det redan finns ett SM i cidertillverkning för kommersiella aktörer såväl som hemmapulare. Därför tycker jag SHBF bör närma sig cidertillverkning med viss ödmjukhet och försiktighet. Kanske är dessa hemmapulare intresserade av att ingå i SHBF, eller kanske av något annat slags samarbete. En del kanske redan är med i SHBF. Hursom bör deras kunskap tillvaratas i så fall.

För övrigt är det lätt att tänka sig många klasser cider. Man kan börja med engelsk, fransk, tysk och baskisk cider. Kanske även nordamerikansk. Sedan kan dessa delas in ytterligare, exempelvis så kan fransk delas in i torr, halvsöt och söt. Und so weiter. Det kanske inte är realistiskt att hemmapulare ska kunna ge sig på alla dessa kategorier, men det finns säkert andra indelningar. Torr-, halvtorr och söt, stilla eller kolsyrad, med Brett eller inte, smaksatta varianter, etc.

Riktig Cider som är ena parten bakom SM verkar ju vara icke-kommersiella även om det inte är en formell förening: http://www.riktigcider.se/om-oss/
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav mead_viking » söndag 2017-10-08 18:46

Som ganska inbiten "mjödbryggare" så skulle jag gärna se att SHBF valde att ha en tävlingsform på sina tävlingar för denna dryck. Mest för att det idag finns väldigt få och väldigt små tävlingar för mjöd.

Jag tror inte att man som SHBF skulle uppfattas som oartig eller otrevlig genom att arrangera tävlingsklass för mjöd och cider. Det måste snarare ses som ett erkännande att det är drycker värda att ha med på tävlingarna.

Med vänlig hälsning Johan Olsson
mead_viking
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2017-10-08 18:35

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav skyking » måndag 2017-10-09 05:58

mead_viking skrev:Som ganska inbiten "mjödbryggare" så skulle jag gärna se att SHBF valde att ha en tävlingsform på sina tävlingar för denna dryck. Mest för att det idag finns väldigt få och väldigt små tävlingar för mjöd.

Jag tror inte att man som SHBF skulle uppfattas som oartig eller otrevlig genom att arrangera tävlingsklass för mjöd och cider. Det måste snarare ses som ett erkännande att det är drycker värda att ha med på tävlingarna.

Med vänlig hälsning Johan Olsson


Finns det ingen förening för mjöd tillverkning i hemmet? Eller finns intresse och underlag för sådan förening? Med modern teknik så torde tröskeln för att driva en förening vara mycket lägre än förr. Detta är ju en förutsättning för att arrangera något öht (dels för att det skall finnas deltagare och död för att någon skall finnas som arrangerar det).

Jag menar alltjämt att det är fel väg att gå att köra det här inom ramen för SHBF. Min uppfattning är att det skulle bli för lågt fokus på mjödfrågor vilket vare sig skulle tillfredsställa ölbryggare eller mjödtillverkare.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Föregående

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster