Göteborgsporterträff?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Göteborgsporterträff?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2010-11-24 12:20

Jag träffade på bryggare Thomas Bingebo från Ocean Bryggeriet igår på julölssläppet på Ölrepubliken i Göteborg.

En av produkterna från Ocean har för mig stått ut som en fantastisk produkt på sista tiden, nämligen Ocean Göteborgsporter.
Glad i hågen frågade jag Thomas om han skulle kunna tänka sig att släppa receptet till mig så jag kunde försöka klona den som hembryggare.
Det visade sig att Thomas själv gått i tankar gällande just Göteborgsportern och hembryggning.

En preliminär plan är att Thomas släpper ett omräknat recept för hembryggning i mindre skala av denna öl. Sedan får de hembryggare som vill brygga enligt receptet och därefter träffas och jämföra sina öl mot varandra samt mot originalet.

Då Thomas har mycket att göra nu före jul och nyår så kommer han att ha tid att räkna om receptet först i början av januari, men räkna med att det släpps någon gång efter detta.
För att ge intresserade tid att sköta inköp och planera bryggning, samt mina egna försök att få detta till att ske efter min semester, hoppas jag att bryggning kommer att ske i mitten av februari.

Jag eller Thomas återkommer med mer info, men vad säger ni hembryggare som bor i eller i närheten av Göteborg, som kan tänkas ta sig hit till denna träff (slutet av mars?), eller kanske posta in sina öl?
Låter det lika intressant för er som det gör för mig?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav Kenneth » onsdag 2010-11-24 15:27

Är det inte lite tarvligt att bara bjuda in göteborgare :lol:
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2010-11-24 16:46

Kenneth skrev:Är det inte lite tarvligt att bara bjuda in göteborgare :lol:



Som det står ovan:
som kan tänkas ta sig hit till denna träff

Jag kanske inte alltid är tydlig med mina tankar, men i den ingår samtliga "som kan tänkas ta sig hit till denna träff" och inte bara Göteborgare.

Att rubriken heter "Göteborgsporterträff" kanske inte behöver förklaras, eller?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav Kenneth » onsdag 2010-11-24 20:05

Jag läste
Janne gnoff Berglund skrev:vad säger ni hembryggare som bor i eller i närheten av Göteborg,

Tyckte jag var rätt kul, därför :lol:
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav Housepainter » onsdag 2010-11-24 22:20

Jag är gärna på om tider och så passar! Hade varit väldigt kul just med "samma" öl. Jag antar att det kan vara stora variationer ändå.
Jag har aldrig bryggt en porter innan, men jag skall antagligen testa att brygga en innan detta tillfället.
Housepainter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: söndag 2010-06-06 12:55

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav ekstedt » onsdag 2010-11-24 22:29

Kul initiativ!

Är dock tveksam om jag kan pressa in detta i mitt bryggschema. Under februari och mars ska jag hinna med två tyska överjästa öl samt två lageröl, så det kan bli tajt.

/Fredrik
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav VonNisse » torsdag 2010-11-25 13:49

Gött å se daj Gnoff!
som porter älskare är det klart jag är på :D

återkomme med mer info när du har det.

/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
VonNisse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: fredag 2009-11-06 10:17
Ort: Göteborg

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2010-11-25 14:01

Jepp, så fort jag vet mer om recepet och/eller datum mm så återkommer jag!

Men räkna med att mer info dröjer till efter nyår.

Jag planerar brygga kanske 12 eller 13 februari, jag hoppas det kommer att passa in i det hela.
Senast redigerad av Janne gnoff Berglund torsdag 2010-11-25 15:02, redigerad totalt 1 gång.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav ekstedt » torsdag 2010-11-25 14:56

Janne gnoff Berglund skrev:Jepp, så fort jag vet mer om recepet och/eller datum mm så återkommer jag!

Men räkna med att mer info dröjer till efter nyår.

Jag planerar brygga kanske 12 eller 12 februari, jag hoppas det kommer att passa in i det hela.


Jag skulle själv ha valt 12:e.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2010-11-25 15:03

Sabla Göteborgare, ni VET ju vad jag menar! ;)
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav bohumle » lördag 2010-11-27 01:37

Kenneth skrev:Är det inte lite tarvligt att bara bjuda in göteborgare :lol:


Är inte ni på den östra sidan så enormt väldigt mycket mer representerade ändå? :D . Tänk när ett repotage i Rapport eller aktuellt skall beskrivas, varifrån beskrivs det?, jo någonstanns i Stockholms centrala delar, eller och då och då, det är sällan det händer, någon närförort till stockholm :twisted:

Och när ni Stockholmare beskriver något utanför tullarna då är det landet. :oops:

Att sedan 85 % av Svergies befolkning bor utanför Stockholm, det märks aldrig :?:

När sedan vädret skall nämnas i TV elle i Radion så säjer personen som lämnar över, ja i dag så har vi ju haft dåligt väder i huvudstaden, hur länge skall det hålla på egentligen :twisted: Och den stackars metereologen börjar svamla.

Nu vet ju alla att den bästa ölen kommer från Bästsvergie :D

Föresten så slog Frölunda Djurgården i sista hockematschen, så där så :mrgreen:

Många hälsningar från
:oops:
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav Kim » lördag 2010-11-27 02:29

Till vissa delar har du rätt, men det mesta är nog ändå anvundsjuka.
Men troligen till deras fördel är att de kan nog stava bättre än vissa andra....

Givetvis är inte Tjockhult allt i Svedala. Men nämn någon annan klubb/förening du känner till som värnar mer om de övriga 85% (som du skriver) än SHBF, så skall jag verkligen överväga att bli medlem i den klubben.
Personligen så känner jag ingen inom SHBF som inte verkar för ett bättre ölklimat för hela Sverige (ej heller gemenskap, kunskapsförmedling etc).
Givetvis är vissa bättre än alla vi andra på att brygga bättre öl/döma/arrangera osv. och givetvis blir inte allt 100% (kommer aldrig att bli).
Men den styrkan SHBF har inom föreningen att lära varandra, den är svår att finna i mycket annat och andra föreningar. Den trevliga attityd folk har gentemot varandra på träffar, på brygderna och deras arbete de lagt ner på deras brygd är helt enormt (själv gillar jag inte alla öltyper - men det står jag och säger jag också).
Själv har jag aldrig träffat på en enda Stockholmare bland "vårat gäng" som försökt överglänsa "de från landet", tvärtom de är de mest ödmjuka människorna jag stött på (givetvis innefattar det inte alla från STHLM), de verkligen berömmer de andra och vill att SHBF inte skall vara en STHLM-sak utan en förening för hela landet - och jag anser att de lyckats över förväntan.
En mer ideel förening med den öppenheten och med så öppna armar får man nog leta efter.

Jag har fått sett det jobb de lagt ner från båda sidor, både som besökare och lite arrangör (sovit över hos flera av arrangörerna och sett vad de varit tvungna att få färdigt - hjälpt till med nya idéer några gånger - för att få sova tidigare :-)
Tro inte att driva SHBF är en dans på rosor, tvärtom utan alla dessa underbara människor från Stockholm som skiter i vad Rapport och Aktuellt gör för föreningen får det hela att fungera.
Ge dem en mer än en stor bukett rosor - för det är de mer än värda - och låt det vara lite högt och lågt i tak på forumet - så blir (de flesta) glada. Själv har jag inget emot att Göteborgarna fixar en träff, tvärtom, jag ser att de engagerar sig mer än oss här nere i söder. Sedan att någon flikar in (med glimten i ögat) att de snubblat på att det verkar som att bara folk från GBG (och dess närhet) är inbjudna är bara en parentes i det hela (inte en geografilektion). Givetvis blir de lika glada om alla från hela Sverige kommer på den träffen som de var nu i våras när de arrangerade ett jättehärligt SM.

Så länge en tävling är öppen för alla så tycker inte jag att någon kan komma att klaga på att det "är för långt dit" etc., om man vill så är man välkommen. Som tur är står SM ändå för den stora begivenheten vi bryggare har, där de flesta anstränger sig till det yttersta. Vi skulle stå väldigt slätt (vi andra 85%) om Stockholm valde att göra någon av de andra träffarna till en av de största begivenheterna för året för deras del. Som tur är är de inte så medaljkåta som vissa av oss andra tycks tro (även om de i de flesta fall är oss överlägsna - men det beror ju på helt andra saker). Så ni och jag är alla välkomna att piska dem inför nästa SM - varför inte låta STHLM inte få en enda medalj.... de utgör ju ändå bara 15%. Jäpp, Sverige, det är dags att ge dem på hemmaplan nu - inte en enda till Stockholm 2011. Så du bryggare i landet som aldrig ställt upp, det är dags nu - ge de "djävlarna" på svar, vi kommer då att vinna. Det värsta som kan hända är att de i Stockholm bara blir ännu gladare för mer brygder till SM, för då har de lyckats. Ja,så på så så tt fick du nog rätt i alla fall. Stockholmarna vinner i alla fall - fast då med dubbel glädje (och det är de då, med råge, mer än värda).


// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav bohumle » lördag 2010-11-27 15:46

Hej

Ja lite skämt skall man nog kanske vara lite försiktig med i fortsättningen. Mitt inlägg var menat att va ett litet "rått" skämt på Kennets inlägg, eftersom jag använde mägder med smilies så trodde jag det oxså skulle uppfattas så. Jag bryr mig inte om varifrån i landet någon bor :D

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav jrm » lördag 2010-11-27 18:21

Jag skrattade Bo, men jag är ju dansk så....
Användarvisningsbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: fredag 2008-10-24 09:47
Ort: Ljusdal

Re: Göteborgsporterträff?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2011-01-12 17:02

Recept till att börja med, återkommer med mer info om när vi kan tänkas träffas:

Recept
Ocean Göteborgsporter


OG: 1051
FG: 1012
Alc: 5,0% ABV

Malt (vi använder bara Thomas Fawcett)
Maris Otter Pale Ale - 73%
Chocolate Malt - 8%
Wheat Malt - 8%
Crystal Malt - 3,5%
Caramalt - 4%
Black Malt - 3,5%

Salttillskott vatten Göteborg:
CaCl2 - 0,25 g/liter vatten i mäsk vid vatten:malt ratio 2,7:1
CaSO4 - 0,12 g/liter vatten i mäsk vid vatten:malt ratio 2,7:1

Mäsk Temperatur: 66 grader C
Mäsk Tid: 90 minuter
Lakvatten Temp: 78 grarder C

BU: 30
Galena - 60 minuter ilägges id kokstart.
Bramling Cross - ilägges kokslut - får stå cirka 20 minuter innan kylning.
Koktid: 60 minuter (0,04g/l Koppacleer 10 minuter innan kokslut)

Jäst: Fermentis S-04

Ovan recept av Thomas Bingebo, Bryggare, Oceanbryggeriet Göteborg
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron