Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav ecmik » tisdag 2022-04-05 14:53

Hej! Har tävlat ett antal år i SM och funderar varje år på varför Humlegården och Stockholmsområdet har senare inlämningsdatum än övriga Sverige? Även fast det kanske bara skiljer någon vecka så är det ändå någon form av brist på rättvisa i en såpass seriös tävling, och det borde väl egentligen bara finnas ett officiellt gemensamt sista inlämningsdatum? Eller finns det någon bra orsak till att det blir så?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav martinb » tisdag 2022-04-05 15:55

Samma anledning som alltid antar jag och den är väldigt enkel - all sortering sker på Humlegården så där kan öl sorteras direkt vid ankomst vilket kan minska det stora sorteringsjobbet en aning. I övrigt ska det skickas från olika ställen i landet, dvs. du har tid för transporter där. Så för att vara framme senast dag X måste det ha skickats senast Y dagar innan, som sen ska synkas med lokala mottagares öppettider eller möjligheter.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav ecmik » tisdag 2022-04-05 16:16

martinb skrev:Samma anledning som alltid antar jag och den är väldigt enkel - all sortering sker på Humlegården så där kan öl sorteras direkt vid ankomst vilket kan minska det stora sorteringsjobbet en aning. I övrigt ska det skickas från olika ställen i landet, dvs. du har tid för transporter där. Så för att vara framme senast dag X måste det ha skickats senast Y dagar innan, som sen ska synkas med lokala mottagares öppettider eller möjligheter.
Jag vet att det är mycket ideellt jobb i kulisserna, men med det i åtanke är det väl bara positivt att tidigarelägga inlämningen på Humlegården till samma datum som ute i landet? Det borde ju rimligtvis bli mer tid att hinna sortera, och samtidigt mer rättvisa spelregler för oss som tävlar (vilket jag tänker också borde väga tungt när vi pratar om ett svenskt mästerskap).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav martinb » tisdag 2022-04-05 17:11

I all ärlighets namn tror jag inte det spelar så stor roll gällande rättvisa spelregler. All öl ska vara registrerad, dvs. färdig, till den 9/4, och lokala inlämningstider varierar. T.ex. Malmö har sista inlämning den 19/4 även om det generellt är 18/4. Jag tror aldrig att vi som dömt har märkt att en öl (som ska vara färsk) fått bedömingen att den stått för länge eller dylikt, snarare tvärt om - obalanserade NEIPA med humlebränna, överentusiastiska veteöl med mera har man ju stött på. Men inget hindrar individer för att lämna sina brygder på plats. Så har du väldigt bra och konkreta exempel på hur detta är orättvisa spelregler som faktiskt kommer påverka domarnas bedöming runt om i landet får du så klart höra av dig till DK.

En anledning att ens öl förlorar så pass mycket i kvalitet på ett par dagars diff för bedömningen i grundomgången tror jag kommer mötas med ett svar i att då har du processproblem. Nu är SM-dömningen sent i år, men ölen som placeras 1, 2, och 3 i finalen (som vanligtvis är 1-2 veckor efter grundomgången) kommer ha sin sista dömning på Skandinaviska Mästerskapen som vanligtvis är sista helgen i Maj. Så de riktigt bra ska ju hålla hela vägen dit.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav ecmik » tisdag 2022-04-05 18:40

Du får rätta mig om jag har fel, men måste verkligen ölet vara ”färdigt” vid ett visst datum? Jag försöker hitta något om det i reglerna, men hittar inget. Jag har hört flera exempel på bryggare som brygger riktigt nära inpå (tex Hefe), och låter flaskjäsningen äga rum efter inlämningen är gjord. Detta såklart under förutsättning att man har stenkoll på sin process och att ölet är 100% likadant som det recept man har registrerat. Annars är ju bidraget icke godkänt, och man får strunta i att lämna in ölet.

Vi är inne på marginalerna här, men om detta är okej så är ju en veckas skillnad ändå märkbar. För då är ölet en vecka äldre vid eventuell finalbedömning. Kanske lugnt går att påstå att skillnaden är minimal, men man borde väl ändå sträva efter en jämlikhet i inlämningsdatum om konsekvenserna av förändringen inte spelar någon större roll för de ansvariga?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav ekstedt » onsdag 2022-04-06 09:56

ecmik skrev:Du får rätta mig om jag har fel, men måste verkligen ölet vara ”färdigt” vid ett visst datum? Jag försöker hitta något om det i reglerna, men hittar inget. Jag har hört flera exempel på bryggare som brygger riktigt nära inpå (tex Hefe), och låter flaskjäsningen äga rum efter inlämningen är gjord. Detta såklart under förutsättning att man har stenkoll på sin process och att ölet är 100% likadant som det recept man har registrerat. Annars är ju bidraget icke godkänt, och man får strunta i att lämna in ölet.

Vi är inne på marginalerna här, men om detta är okej så är ju en veckas skillnad ändå märkbar. För då är ölet en vecka äldre vid eventuell finalbedömning. Kanske lugnt går att påstå att skillnaden är minimal, men man borde väl ändå sträva efter en jämlikhet i inlämningsdatum om konsekvenserna av förändringen inte spelar någon större roll för de ansvariga?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Du ska ju fylla i FG vid registrering och det innebär ju att ölet ska vara färdigjäst då. Nu vet jag i alla fall att minst en person har hittat på FG-värden och registrerat ej färdigjäst öl. Det kan man förstås göra om man har ett rymligt samvete, men man bryter ju uppenbart mot regelverkets intentioner.

Att kolsyrejäsa på flaska efter inlämning kan man väl få göra om man vill, men det är ju en liten chansning iom att man inte vet om flaskorna kommer stå i någon kall lokal någonstans.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav ecmik » onsdag 2022-04-06 10:08

ekstedt skrev:Du ska ju fylla i FG vid registrering och det innebär ju att ölet ska vara färdigjäst då. Nu vet jag i alla fall att minst en person har hittat på FG-värden och registrerat ej färdigjäst öl. Det kan man förstås göra om man har ett rymligt samvete, men man bryter ju uppenbart mot regelverkets intentioner.


Försöker inte va djävulens advokat här, men är det emot reglerna att registrera ett ej färdigjäst öl med exempelvis FG 1.012, brygga det med rätt OG, IBU etc, och sen pricka jäsningen på 1.012 efter registreringen stängt och därefter lämna in? Man kan ju ha bryggt samma öl en mängd gånger och veta ganska exakt var det brukar landa. Låter inte som fusk tycker jag, öl och registrering är identisk och man är förmodligen ganska skicklig på att pricka sina siffror?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav ekstedt » onsdag 2022-04-06 12:25

ecmik skrev:Försöker inte va djävulens advokat här, men är det emot reglerna att registrera ett ej färdigjäst öl med exempelvis FG 1.012, brygga det med rätt OG, IBU etc, och sen pricka jäsningen på 1.012 efter registreringen stängt och därefter lämna in? Man kan ju ha bryggt samma öl en mängd gånger och veta ganska exakt var det brukar landa. Låter inte som fusk tycker jag, öl och registrering är identisk och man är förmodligen ganska skicklig på att pricka sina siffror?


Är det emot reglerna att slumpgenerera FG och mata in vid registreringen, om det visar sig vara korrekt?

Jag har inte nämnt fusk heller, bara om regelverkets intentioner, som jag tolkar dem är väl bäst att tillägga.

Tycker väl detta väsentligen är ett icke-problem på samma sätt som det här med en vecka tidigare vid inlämning i Humlegården.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Inlämningsdatum till SM skiljer sig åt

Inläggav ecmik » onsdag 2022-04-06 19:50

ekstedt skrev:Tycker väl detta väsentligen är ett icke-problem på samma sätt som det här med en vecka tidigare vid inlämning i Humlegården.


Frågan är ställd i alla fall, och jag håller med om att det är lite väl starkt att kalla det en orättvisa då skillnaden i de allra flesta fallen är försumbar. Men min känsla är att det åtminstone inte verkar finnas några jättestarka argument för att ha senare inlämning i Stockholmsområdet än för oss andra i landet. Men det får väl vara en diskussion i andra kretsar än här om det finns en bredare vilja att förändra. Tack för svaren!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster