Tävla med lättöl - vilken klass?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav ecmik » söndag 2020-01-05 21:06

Om man skulle vilja tävla i SM med lättöl, gäller då klass 11D - Modifierade öl? Eller ska man lämna in en sån under ”Övriga klassiska i kategori xxx” under den stil man gör lättölen av?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav martinb » tisdag 2020-01-07 10:37

Suverän fråga! Om vi ser varianter på lättöl i landet så är det ju inte så många som finns, typ ljusare lagervarianter eller en münchner dunkel-ish. Hade det varit nån sån öl kanske det platsat i Övriga klassiska. Men som det står i Typdeffen klass 11D:
11D skrev:I denna underklass placeras klassiska öltyper som är svårplacerade på grund av exempelvis inblandning av kryddor och frukt, samt de som ligger utanför definitionsgränserna på annat sätt.


Så gör du en lättölsvariant av en t.ex. en IPA borde det vara 11D. Jag ska se ifall jag kan kolla med några andra domare och se vad de säger.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav skyking » tisdag 2020-01-07 11:22

Klasserna "övriga klassiska i kategori xxx" tolkar jag som en uppsamlingsgrupp för "riktiga" öltyper som inte är så vanliga i hembryggarsammanhang. De passar inte för några nya påhitt av bryggaren där står ju att stilen har bryggts i decennier (och fallit i glömska eller inte bryggs av hembryggare i stor utsträckning). Jag skulle kunna tänka mig att man kan i 1J få in den lättöl som man sedan urminnes tider kunnat köpa på ICA, men det kanske inte är det du har i åtanke?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav martinb » tisdag 2020-01-07 11:36

Idag var det snabb respons hos DK. Det är klass 11D som gäller för lättöl pga. att de ligger utanför definitionsgränserna av en befintlig ölstil. Mitt exempel av Falcon Bayersk var trots att det funnits i decennier och inte bryggs av många hembryggare inte ok eftersom det finns en "riktig" öltyp. Det kom även upp att alla "Övriga klassiska öl i klass XXX" kanske ska döpas om till "Historiska öl i klass XXX".
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav ecmik » tisdag 2020-01-07 11:39

Perfekt! Tackar för det snabba svaret!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav skyking » tisdag 2020-01-07 12:16

martinb skrev:Idag var det snabb respons hos DK. Det är klass 11D som gäller för lättöl pga. att de ligger utanför definitionsgränserna av en befintlig ölstil. Mitt exempel av Falcon Bayersk var trots att det funnits i decennier och inte bryggs av många hembryggare inte ok eftersom det finns en "riktig" öltyp. Det kom även upp att alla "Övriga klassiska öl i klass XXX" kanske ska döpas om till "Historiska öl i klass XXX".


Är det sistnämnda verkligen speciellt lyckat? Det är ju inte alla som hamnar där som är speciellt historiska. Två av dem exemplifieras: 3G exemplifieras med Strong Mild, American Amber Ale, Svagdricka, 60/-, California Common Ale och Engelsk Light Mild medan 5G exemplifieras med Old Ale och 120/-. En del av dessa kan förvisso klassas som historiska, men jag tycker att ordet "hisorisk" antyder att det skulle vara något som liksom passerat och inte längre är. Jag tycker inte det passar in på California Common (anchor steam) t.ex.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav martinb » tisdag 2020-01-07 12:31

Vi får se vad DK väl beslutar sig om. Exemplen lär ge upphov till intern diskussion.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav skyking » tisdag 2020-01-07 13:01

Brukar DK gå ut med ett förslag för kommentarer innan de beslutar? När brukar de uppdatera typdefinitionerna i förhållande till SM?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tävla med lättöl - vilken klass?

Inläggav martinb » tisdag 2020-01-07 14:19

Beror på vad det är för ändringar. Men större saker, som t.ex. nya typdefsklasser, kan gå ut till alla domare för feedback. Senaste uppdateringen var 2015, så ja. det kommer när det kommer.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster