Golden ale - ny öltyp?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Golden ale - ny öltyp?

Inläggav Årsta-Holger » lördag 2019-12-07 19:25

En fråga till SHBF inför nästa uppdatering av öltypsdefinitioner: borde inte golden ale bli en egen öltyp? Den blir allt vanligare ute på marknaden. Jag har bara druckit ett par stycken, men jag tycker den skiljer sig ganska mycket från andra brittiska ales.
Årsta-Holger
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2011-11-26 17:35

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav assistredo » lördag 2019-12-07 21:16

Knappast någon ny typ. Den borde väl kunna placeras in i någon av G-underklasserna i huvudklasserna 3-5. Frågan är dock vilken. Ett exemplifierande kanske skulle kunna läggas till under G i passande huvudklass.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav Årsta-Holger » söndag 2019-12-08 11:56

Knappast någon ny typ. Den borde väl kunna placeras in i någon av G-underklasserna i huvudklasserna 3-5. Frågan är dock vilken. Ett exemplifierande kanske skulle kunna läggas till under G i passande huvudklass.


Nej, golden ale är inte nyuppfunnen. Men den har blivit mer frekvent, för vanlig för att stoppas ner i nån slasktratt.
Årsta-Holger
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2011-11-26 17:35

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav martinb » måndag 2019-12-09 10:02

Ser vi rent tävlingsmässigt hade den passat in i klass 4G och där fanns förra året hela 2 bidrag totalt (och då vet jag inte om de är Golden Ale). Det är nog inte en ölstil som svenska hembryggare brygger speciellt frekvent och då ligger det nog inte på schemat för DK att inkludera. Danske øldommer har med den i sin typdefinition sen många år tillbaka som klass 4D, https://www.oeldommer.dk/wp-content/upl ... r-2019.pdf. Det var en dansk golden ale som vann danska mästerskapen och även skandinaviska mästerskapen när jag var med och dömde för ett par år sen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav ekstedt » måndag 2019-12-09 14:17

Ett problem med golden ale - förvisso inte unikt - är att det är väldigt otydligt vad det är. I princip kan den smaka lite hursomhelst, bara den är ljus och överjäst. Det kan vara klassisk brittisk humle, eller kontinental som i Oppigårds variant. Sedan finns det en variant som typiskt bryggs av de nyare, USA-influerade brittiska bryggerierna, där det är Nya Världen-humle.

Och jästen kan vara karaktärsfull brittisk, eller mer neutral, amerikansk.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav assistredo » tisdag 2019-12-10 02:05

Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav Chubb » tisdag 2019-12-10 06:29

Rätt intressant hur spridda definitioner det finns av "golden ale". Om man kollar vad Brewers Association tycker så är det en stil som härstammar från Nordamerika (https://www.brewersassociation.org/edu/ ... elines/#36). Innan idag har jag inte förstått att det finns "Blonde ale" och "Belgian blonde ale" är två olika öltyper (iaf enligt BA). Jag har alltid trott att blonde ale refererat till den belgiska typen.

För övrigt så listar SHBF Oppigårds Golden Ale som förebild under 4E Engelsk IPA (https://shbf.se/ol/oltypsdefinitioner-shbf/)
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: onsdag 2009-07-22 22:00

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-12-10 10:35

Jag sparkar kanske in öppna dörrar nu, men...ovanstående illustrerar ju väl hur vaga och luddiga "ölstilar" är i verkligheten jämfört med SHBF:s (och andras) ölstilsdefintioner. I synnerhet gäller det sådant som egentligen betecknar färg (blonde, golden, amber, brown).

Typdeffar á lá SHBF, BJCP, AHA m.fl. har ingen större relevans utanför domarträvlingar. I bästa fall representerar de mittfåran av en någorlunda väldefinierad ölstil.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav assistredo » tisdag 2019-12-10 13:49

Sammanfattningsvis kan väl då SHBF bestämma en definition av Golden Ale som en syntes av vad som florerar därute. Bryggerier och i synnerhet brittiska har ju den oförskämda vanan att inte rätta sig efter SHBF:s definitioner. :mrgreen:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav skyking » tisdag 2019-12-10 15:23

assistredo skrev:Sammanfattningsvis kan väl då SHBF bestämma en definition av Golden Ale som en syntes av vad som florerar därute. Bryggerier och i synnerhet brittiska har ju den oförskämda vanan att inte rätta sig efter SHBF:s definitioner. :mrgreen:


Med tanke på att det i senaste SM var bara två öl i klass 4G där Golden Ale skulle hamna och det faktum att SHBFs typdefinitioner är mest till för att klassificera tävlande öl så tycker jag det inte verkar så angeläget att dela upp den underklassen ytterligare.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Golden ale - ny öltyp?

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-12-10 15:54

skyking skrev:Med tanke på att det i senaste SM var bara två öl i klass 4G där Golden Ale skulle hamna och det faktum att SHBFs typdefinitioner är mest till för att klassificera tävlande öl så tycker jag det inte verkar så angeläget att dela upp den underklassen ytterligare.


Precis, och i synnerhet inte när det faktiskt medför en hel del jobb.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster