SHBFs receptdatabas

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Ölamatören » fredag 2018-01-26 12:44

Mats L skrev:Ett formellt korrekt svar - men trist, för att inte säga korkat. Jag har jobbat inom föreningar väldigt länge och mycket. Och lärt att man sannerligen vare sig lockar medlemmar, åsmötesdeltagande eller aktivister med dylika strutstendenser.
Om föreningen mycket förtjänstfullt driver ett forum, varav en del handlar om just föreningen och dessutom en receptdatabas så är frågan om varför databasen ej längre fylls på vare sig fel eller insinuant. Då är det både fel och oförskämt att börja rya om mötesdeltagande.
Och jag har - kan jag berätta för dem som förskräckts av avhyvlingen jag fick - upplevt det som helt OK alltsedan 1994, tror jag det var - att förbli passiv medlem. Tids nog kanske jag kan aktivera mig - om jag slipper inlägg av typ Ölamatören. Sån är inte tonen i Shbf.

Mats

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk


Börjar med lite enkel FYI: Jag är inte och har inte varit vare sig funktionär eller styrelsemedlem i SHBF. ). I SHBF har jag bara varit passiv medlem. Jag passar därmot väldigt bra in på din egen beskrivning "Jag har jobbat inom föreningar väldigt länge och mycket."

Det jag svarade var på "De som "bestämmer" hänger inte på sitt forum... utan det är som sagt mail som gäller". Som svar på detta påstående anser jag att mitt inlägg är ytterst relevant för att klargöra vilka som faktiskt bestämmer. Kanske OT till trådstartens ämne (vilket jag inte lagt mig i överhuvudtaget), men högst relevant som svar på det påståendet. Att du får detta till att vara oförskämt och ryande (snacka om att ta till ett överord) övergår mitt förstånd. Alla kanske inte är lika bevandrade i föreningsliv som du påstår dig vara.

Vilken avhyvling du åsyftar att du ska ha fått har jag inte en aning om. Utveckla gärna det.
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav ekstedt » fredag 2018-01-26 13:15

martinb skrev:
Just detta att stänga ned Receptdatabasen för att det är fel i den tycker jag är en rätt allmän kass grej eftersom det finns fortfarande mycket rätt i den. Jag vet att herr Ekstedt påpekar det vid flera tillfällen men jag har ju aldrig hört vilka specifika fel det är. Har DK och webbgruppen fått mer information än att "det är fel"? Annars är det ju kanske lite svårt att felsöka det hela. Kanske även här är det dags för en motion till årsmötet som yrkar på att uppdra åt webbgruppen och DK gemensamt att stänga ned och åtgärda receptdatabasen. Hade någon suttit på en lista där alla fel är med hade det ju underlättat otroligt för de som ska genomföra arbetet.



Det finns en annan tråd om det i forumet som jag inte orkar leta upp just nu, men den gällde recept från SM 2012 och enbart för dessa dök det på kort tid upp flera exempel. Allmänt handlar det om ingredienser som saknades; torrhumling, strösocker, omältade sädesslag, kryddor etc. Det finns ingen lista utan det handlar om att information försvinner på vägen från databasen till hemsidan. Detta var vad Kalle Andersson förklarade för mig när jag pratade med honom om detta på domarutbildningen i Gbg för två år sedan. Jag har även mejlat honom och DK ett par gånger om saken. Så jo, DK är informerade.

Hur stor omfattningen är är omöjligt att säga, men att vifta undan det ned att säga att "det finns mycket som är rätt" håller inte då man ju inte har koll på hur mycket fel som finns. Det går helt enkelt inte att lita på informationen i nuläget. Och då tycker jag det är självklart att stänga ner tills detta är åtgärdat. Data som presenteras ska i stort vara korrekt, annars bidrar man till att sprida desinformation och det tycker jag inte SHBF ska göra.

Tillägg, här är tråden jag pratar om: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=55&t=7159
Senast redigerad av ekstedt fredag 2018-01-26 20:01, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav assistredo » fredag 2018-01-26 13:23

Man stänger inte ett bibliotek eller ett arkiv bara för att det inte finns några nya böcker eller ont om plats i hyllorna. Det som finns där har fortfarande ett värde på olika sätt.

Man kan kanske kan skapa något nytt och tidsenligt vid sidan om det gamla och låta det gamla vara kvar i oförändrat skick. Det kanske är lättare att jobba på det sättet.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav ekstedt » fredag 2018-01-26 15:46

assistredo skrev:Man stänger inte ett bibliotek eller ett arkiv bara för att det inte finns några nya böcker eller ont om plats i hyllorna. Det som finns där har fortfarande ett värde på olika sätt.


Du missar ju helt poängen, "biblioteket" innehåller en massa felaktig information.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » fredag 2018-01-26 15:47

Ölamatören skrev:De som bestämmer i föreningen är medlemarna. Styrelsen utför eller åtmindstånde försöker utföra de uppgifter som åläggs dem på årsmötet, viket tyvärr besöks av väldigt få.
Ett sätt att få igenom saker man själv tycker är viktiga är att engagera sig som funktionär eller i minsta fall skriva motioner till årsmötet och närvara på det sistnämnda. SHBF är inte ett företag där medlemmarna är kunder, det är en förening. Det vi som medlemmar kan få ut ut föreningen är lika med summan av det medlemmarna är villga att satsa själva. Styrelsen och funktionärerna satsar garanterat mer i föreningen än medlemmarna i övrigt.


Jag håller med dig till 100%!!!

Men har man ett forum där sina medlemmar kan kommunicera så tycker inte jag att det är för mycket begärt att styrelsen eller delar av den är inne då och då och i sin del möter frågor med svar. Det kommer upp mycket information, förslag, funderingar här. Gör det 1 gång i veckan eller det kanske är för ofta?

Jag kan tycka att stora saker ska diskuteras på ett årsmöte mm. inte huruvida man ska utveckla receptdatabasen eller inte. Sen tror jag att det är just här du hittar de kandidaterna som skulle kunna fixa till koden i eller rent av göra om receptdatabasen. De som jobbar med det brukar vara "online" de skickar inte brev. Jag tycker som sagt att det är synd att man inte är mer aktiv här på forumet och det har inget med hur man som medlem engagerar sig i övriga aktiviter.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav assistredo » fredag 2018-01-26 17:38

assistredo skrev:Man stänger inte ett bibliotek eller ett arkiv bara för att det inte finns några nya böcker eller ont om plats i hyllorna. Det som finns där har fortfarande ett värde på olika sätt.

ekstedt skrev:Du missar ju helt poängen, "biblioteket" innehåller en massa felaktig information.

Din poäng kanske. Fel eller inte - ingen idé att lägga tid på revidering på grunder som alla ska bli överens om. Låt stå - gör nytt. Korrigering av information, stängning av bibliotek och bränning av böcker finns många tråkiga exempel på i historien.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav pettersson80 » fredag 2018-01-26 17:58

Vore det inte läge att motionera ett förslag till styrelsen att utse ett eller flera "ansikten utåt", bland annat på SHBF forum?
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav ekstedt » fredag 2018-01-26 19:25

assistredo skrev: Din poäng kanske. Fel eller inte - ingen idé att lägga tid på revidering på grunder som alla ska bli överens om. Låt stå - gör nytt. Korrigering av information, stängning av bibliotek och bränning av böcker finns många tråkiga exempel på i historien.


Det här måste vara ett av de mest absurda inlägg jag har läst på detta forum, med en passande liten Goodwin-knorr på slutet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav martinb » fredag 2018-01-26 23:55

ekstedt skrev:Det här måste vara ett av de mest absurda inlägg jag har läst på detta forum, med en passande liten Goodwin-knorr på slutet.

Jag kan bara hålla med. Fler inlägg i samma anda så får tråden ta en paus med hjälp av moderationspanelen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Föregående

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst