Felsmaker

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Felsmaker

Inläggav TommyEssunga » torsdag 2017-09-07 11:05

Det skulle vara väldigt intressant om ni kunde ordna en felsmakningstest/kväll igen, man blir lite fundersam när man hör beskrivningar som, blöt katt, svettig hund, banan, smörkola, våt papp och dylikt. Jag har ingen erfarenhet av dessa smaker, inget att relatera till.
TommyEssunga
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-01 10:54

Re: Felsmaker

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2017-09-07 14:33

Mitt tips är att samla ihop en näve vänner och beställa ett kit från http://www.aroxa.com. Värt!
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Felsmaker

Inläggav Tjimptjomp » torsdag 2017-09-07 14:55

Tjena!

Kul att det efterfrågas ytterligare en felsmaksträff. Det är faktiskt så att vi ligger i startgroparna för ytterligare en träff. Vi har ännu inte släppt någon information ang detta då datum inte är spikat. Förmodligen kommer den att hållas i Sundbyberg, Stockholm någon gång i Oktober/November. Så håll span efter info gällande detta och anmäl dig så snabbt det bara går för platserna brukar ta slut fort :)

Livet är för kort för att dricka dålig öl!! 8)

/Thompa
Tjimptjomp
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 2017-09-07 14:48

Re: Felsmaker

Inläggav skyking » torsdag 2017-09-07 15:24

Tycker det är lite synd att man lägger detta i stockholm. Jag tycker det borde finnas underlag för att förlägga det någon annanstans, t.ex. på västkusten. Då får ju iaf endel bryggare som pga av sin bostadsort inte kan gå på en sådan träff i stockholm att kunna gå på den.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Felsmaker

Inläggav TommyEssunga » torsdag 2017-09-07 16:15

Göteborg är ju en trevlig stad att ha en testning.
TommyEssunga
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-01 10:54

Felsmaker

Inläggav ecmik » torsdag 2017-09-07 17:50

Göteborg har nåt i den stilen den 25e september! Tänkte faktiskt gå dit!

[url]http://www.njutningsframjandet.se/event/ölbryggning-fortsättningskurs-34589134[/url]
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Felsmaker

Inläggav Falkens » fredag 2017-09-08 10:04

Jag har vart på en felsmakskurs som SHBF anordnade och jag tycker den var klockren, det är väl lite så man hoppas att SHBF ska agera dvs. skapa denna utveckling för sina medlemmar. Jag hoppas det kommer fler och kanske duktiga medlemmar finner mer tid och vill dela med sig av sin kunskap men tyvärr så är ju tid en bristvara för alla.

Jag har tagit upp frågan vid flera tillfällen och jag tycker fortfarande att det är ostrukturerat och lite "High Chaparral" kring alla SHBF kurser (tänker i huvudsak på bryggkurser). Men när man anordnade felsmakerkursen så hade man biljetter via Tickster (5+ på den) vilket gav samma förutsättning för alla att köpa en plats. Att denna var i Stockholm var för de som höl i den bodde i Stockholm men det går säkert att anordna på andra platser också. Jag är säker på att man kan få ersättning för det om man kan tänka sig åka till annan ort.

Men övriga kurser så är det interna, hemliga listor. Man anmäler sig och sen kan man 9 månader senare få ett mail att det är kurs om 2 helger... lätt att planera ut efter det, nä! Jag förstår att folk kanske skapar företag och kör dessa bitar själv. För det finns underlag och man är beredd att betala för det. Jag tänker då på alla sorters kurser så som bryggning, provsmakning etc. och jag är förvånad att SHBF inte hakar på den trenden mer.

Tyvärr så tänker jag mer och mer... vad vinner SHBF eller jag på vårt "samarbete"?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Felsmaker

Inläggav martinb » lördag 2017-09-09 14:44

Falkens skrev: jag är förvånad att SHBF inte hakar på den trenden mer.

Vi har haft den här diskussionen tidigare och svaret är samma sak varje gång: Det ska finnas folk med tid att planera och genomföra det med.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Felsmaker

Inläggav martinb » söndag 2017-09-10 00:06

Falkens skrev:Men övriga kurser så är det interna, hemliga listor. Man anmäler sig och sen kan man 9 månader senare få ett mail att det är kurs om 2 helger... lätt att planera ut efter det, nä! Jag förstår att folk kanske skapar företag och kör dessa bitar själv.

Vi kan ju ta detta med. De senaste åren har kommunikation varit ett stort problem gällande kurser för SHBF i vissa delar av landet. Vissa har skött det riktigt bra, andra inte alls. Det är något som jobbas på men SHBF kan samtidigt inte "avskeda" kursledare utan en lösning på plats. Om du nu haft en sådan dålig upplevelse så förutsätter jag att du kontakt den vid tillfället utbildningsansvarige, inte kursledaren, och påpekat situationen och inte bara knutit näven i fickan och klagat om det på ett forum.

Just den kommunikativa biten står som hög punkt framöver och det kommer ske förändringar gällande både vilka som bör vara aktiva kursledare och hur tillgänglighet till kurser ska kommuniceras. Åter igen, om du haft frågor kring detta förutsätter jag ju att du har kontaktat de som vid tiden ansvarat för detta via de kontaktvägar som specificeras på shbf.se. Hur annars ska du kunna säkerställa att dina tankar och åsikter mottas?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Felsmaker

Inläggav skyking » måndag 2017-09-11 08:44

martinb skrev:Vi har haft den här diskussionen tidigare och svaret är samma sak varje gång: Det ska finnas folk med tid att planera och genomföra det med.


Har du någon uppfattning om vad det är som saknas för folk? Dvs vad som utgör flaskhalsen?

Jag tänker mig att för att genomföra en felsmakskurs så behöver nog kursledaren vara utbildad öldomare eller liknande. Är det så att vi har för få domare för att man skall kunna genomföra något sådant? Eller är det de mer praktiska detaljerna runt omkring som det inte finns folk för?

Det verkar iaf inte som att det är intresserade kursdeltagare det råder brist på...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Felsmaker

Inläggav martinb » måndag 2017-09-11 09:26

Det är väl lite som i de flesta ideella föreningarna, man anser sig inte ha den tiden det krävs att lägga på sitt engagemang eller kanske inte tror man har kompetensen att vara engagerad. Sedan är det nog många som drar sig för att bli aktiva om de inte själv direkt får frågan. Just den här frågan hade vi som stor diskussionspunkt på en funktionärsträff för två år sedan och just det personliga mötet är i många fall viktigare än man tror. Uppenbarligen är just steget för en individ att kontakta föreningen på eget bevåg rätt stort, men om tillfället ges så kan det tas. Det har vi sett resultat på vid SHBFs närvaro på Nolia nu under sommaren där just det personliga mötet verkar leda till att vi i början av nästa år kommer kunna starta upp utbildningsverksamhet i Umeå.

Just kurser kring felsmaker är ju en intressant punkt som många verkar vilja ha, utan att då gå domarutbildningen där detta ingår. Den senaste anordnades av Redaktionen tillsammans med Domarkommittén om jag inte har fel. Sedan har vi ju frågan ifall just domarkommittén ska hålla andra kurser än domarutbildningskursen, men DKs medlemmar är ju de som kanske logiskt sett är bäst lämpade att hålla detta. Samtidigt ska de ha tid att utbilda sig själva, förbättra typ-deffar, hålla domarutbildningar med mera. Tid är ju dessvärre bristvara.

Vi domare i Skåne ska försöka se ifall vi kan ha en egen internutbildning med just ett smak-kit för att kalibrera oss och få bättre självkännedom kring smaker. Beroende på upplägg kanske vi gör ett officiellt event av det med, men först måste vi också få tid till det...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Felsmaker

Inläggav TommyEssunga » onsdag 2017-09-13 11:11

Har nu anmält mig till Njutningsfrämjandet kurs i ämnet 25 Sept.
TommyEssunga
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-01 10:54

Re: Felsmaker

Inläggav Falkens » torsdag 2017-09-14 15:08

Jag väljer att klippa lite och svara på delar. Vi har ju haft dessa "samtal" då och då tidigare :-)

De senaste åren har kommunikation varit ett stort problem gällande kurser för SHBF i vissa delar av landet. Vissa har skött det riktigt bra, andra inte alls

Jag tycker man helt enkelt kan spola de interna listorna och alla anmälningarna ska gå via SHBF om man ska ha en kurs. Samma med kursmaterial, de ska gå via SHBF och ses över år från år så det blir en kvalitets säkring etc. Se över kursutbud. Jag har mailat styrelsen flera gånger med förslag. Jag säger inte att man ska ro allt i hamn direkt men det som kom till var just felsmaker.

Om du nu haft en sådan dålig upplevelse så förutsätter jag att du kontakt den vid tillfället utbildningsansvarige, inte kursledaren, och påpekat situationen och inte bara knutit näven i fickan och klagat om det på ett forum.

Detta är ju något som jag märkt allt eftersom jag bryggt själv.
Att kursen jag gick saknade ganska mycket har jag nog kommit fram till över tid men hade jag vetat då det jag vet nu så hade jag sagt det. Men då kanske jag inte känt att jag behövde gå en kurs. man måste vara med och kvalitetssäkra de kurser som bedrivs. Jag tror många bryggklubbar där ute skulle göra detta bra med styrning då man får en ersättning för att man håller kursen.

om du haft frågor kring detta förutsätter jag ju att du har kontaktat de som vid tiden ansvarat för detta via de kontaktvägar som specificeras på shbf.se. Hur annars ska du kunna säkerställa att dina tankar och åsikter mottas?

Tro mig, det har jag mejlat om vid flera tillfällen, började 2014
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster