Lågt FG

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Lågt FG

Inläggav bohumle » fredag 2005-12-02 01:00

Hej

Jo jag undrar om man har en väldigt lång mäskningstid, över minst 200 min, får man då en mäsk som jäser ut mer?, säj ner mot ett FG på 3-8. I början av min helmaltsbryggning så hade jag väldigt långa mäsktider. En del mäskar låg mot 4 timmar. var väl antagligen orolig att inte få ett bra resultat, så längre tid blev alltså bättre resultat. Enligt mina nteckningar så har jag alltid haft läga SG med långa mäsdktider. Dom senaste 4 åren så har mina mäsktider minskat till ca 90 min och då har SG ökat. är det ren slump eller finns det något i texterna som säger så?

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Lågt FG

Inläggav carlsbergerensis » fredag 2005-12-02 01:00

Hej

Jo jag undrar om man har en väldigt lång mäskningstid, över minst 200 min, får man då en mäsk som jäser ut mer?, säj ner mot ett FG på 3-8. I början av min helmaltsbryggning så hade jag väldigt långa mäsktider. En del mäskar låg mot 4 timmar. var väl antagligen orolig att inte få ett bra resultat, så längre tid blev alltså bättre resultat. Enligt mina nteckningar så har jag alltid haft läga SG med långa mäsdktider. Dom senaste 4 åren så har mina mäsktider minskat till ca 90 min och då har SG ökat. är det ren slump eller finns det något i texterna som säger så?

Bo

Det finns en klar logik i att ju längre tid enzymerna får arbeta, desto högre förjäsbarhet (desto lägre FG) får du.

Dock så förstörs enzymerna under mäskningen pga den höga temperaturen. Ju högre temperatur du har i mäsken desto snabbare arbetar varje enzym MEN de förstörs också snabbare ju varmare det är.

De två dominerande enzymerna i mäsken, alpfa-amylas och beta-amylas gör dels olika saker, men är också olika känsliga för temperatur. Efter 90 minuter vid säg 65 grader så är nog i princip alla beta-amylase förstörd. Men det finns fortfarande en hel del alfa-amylas kvar.

Beta-amylaset är mer specifikt ger i princip enbart maltose. Alfa amylaset ger ett spektrum av allt möjligt, smått som stort.

Ska man mäska länge skulle jag sänka mäsktempen också, för att enzymerna ska "hålla" längre.

Det finns många sätt att sänka FG men längre mäsktid är ju absolut en av faktorerna.

Vad brukar du ha för FG/FG och vilken malt? jäst? och vilken mäsktemp?

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Lågt FG

Inläggav carlsbergerensis » fredag 2005-12-02 01:00

Hej

Jo jag undrar om man har en väldigt lång mäskningstid, över minst 200 min, får man då en mäsk som jäser ut mer?, säj ner mot ett FG på 3-8. I början av min helmaltsbryggning så hade jag väldigt långa mäsktider. En del mäskar låg mot 4 timmar. var väl antagligen orolig att inte få ett bra resultat, så längre tid blev alltså bättre resultat. Enligt mina nteckningar så har jag alltid haft läga SG med långa mäsdktider. Dom senaste 4 åren så har mina mäsktider minskat till ca 90 min och då har SG ökat. är det ren slump eller finns det något i texterna som säger så?

Bo

Andra sätt kan kanske vara att välja ett basmalt med hög enzymhalt. Tex pilsnermalt.

70% förjäsbart extrakt bör man kunna får utan problem med en helt "normal mäskning" utan så extrema mäsktider som du anger.

Dvs från 1.050 till 1.007. Fast samma vört med "fel" jäst kan mycket väl stanna på 1.013, så om man jagar FG kan det nog vara värt att tittat på jästval och jästgiva också.

Jag brukar själv inte vilja ha för tunna öl. Under 1.010 vill jag sällan gå, inte för att det inte går, utan mest för att jag gillar lite konsistens.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50


Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster