Brygga första ölet - var finns info, var frågar jag?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Brygga första ölet - var finns info, var frågar jag?

Inläggav bbadmin » söndag 2009-09-27 22:56

Nybryggarfrågor skall vara just det dvs för stöd åt nybörjare för att få dem att våga börja brygga. Frågor är välkomna! Tänk dock på att tanken i denna avdelning är att hålla en diskussion om hur man kommer igång, lämpliga första öl, utrustningsbehov för att klara sin första bryggning etc etc.

Om du vill börja en tråd där du berättar om din ölbryggarresa, eller länka till din blogg, eller berätta att du skall satsa ännu mer på ölbryggning, då passar den bättre i en annan del av forumet.

Frågor av lite mer avancerad art, tex avseende vattenbehandling, torrhumling, filosofi om bryggprocessen, steg 2 i diskussion om utrustning, fathantering, gashantering etc passar bättre i någon annan del av forumet. Det gäller även om nybryggare ställer dessa frågor. Frågeställningar som inte bedöms ha direkt nybörjarrelevans kommer att flyttas dit de verkar höra bättre hemma. Bli inte upprörd över detta. Se det som en service till nya nybörjare som helst inte skall skrämmas bort när de kollar gamla nybörjarfrågor.

Det kan även vara bra att veta att det finns en hel del information på SHBFs Bryggarwiki också.
Om det är något som är oklart på bryggarwikin så är just du välkommen att uppdatera den, kanske efter att ha fått klargörande efter någon fråga eller diskussion här i forumet.

Nedanstående länkar till uppslagsord i Wikin kan vara bra startpunkter vid läsandet av Bryggarwikin.

Jag är världsmaltet
bbadmin
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lördag 2006-10-07 15:05
Ort: Cyberspace, Internet

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster

cron