Kapsyleringsproblem

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kapsyleringsproblem

Inläggav martinb » fredag 2009-02-06 19:35

Efter förra veckans delvis lyckade första bryggning (en APA och en Blonde, läs mer på http://hembryggarbloggen.blogspot.com) har vi fortfarande ett problem vi inte vet hur vi ska handskas med - kapsylering.
Det verkade väldigt enkelt. Man tog en flaska, placerade en kapsyl på den, ställde in kapsyleraren och sedan tryckte ned spaken tills det tog stopp.
Problemet är att vi inte en enda gång lyckats få en 100%-ig kapsylering, dvs den sitter inte som den ska runt om hela flaskan, se bifogade bilder.
Vi har försökt med att kapsylera och sedan rotera flaskan så området som misslyckades hamnar på en plats där kapsyleringen var lyckad. Men icke.

Någon som har nåt bra förslag? Har vi fel teknik? Är det fel på kapsyleraren?

Utrustning använd
Kapsyleringsapparat "FIW", bänkmodell från Humlegården
Kronkapsyler från Humlegården
Svenska 50cl returflaskor
Danska 50cl returflaskor
Bilagor
kapsylering2.jpg
Notera högersidan av kapsylen
kapsylering2.jpg (104.61 KiB) Visad 5198 gånger
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Kapsyleringsproblem

Inläggav bryggmunken » fredag 2009-02-06 19:54

Hej

om du har köpt bänkkapsyleraren från Humlegården så har du problem, den fungerar inte på korrekt sätt och får inte kapsylerna att komprimeras fast på flaskorna bra. Svante känner till detta och kan nog förklara mer.
/bryggmunken
bryggmunken
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2007-01-06 01:05

Re: Kapsyleringsproblem

Inläggav bohumle » lördag 2009-02-07 02:30

firelight skrev:Efter förra veckans delvis lyckade första bryggning (en APA och en Blonde, läs mer på http://hembryggarbloggen.blogspot.com) har vi fortfarande ett problem vi inte vet hur vi ska handskas med - kapsylering.
Det verkade väldigt enkelt. Man tog en flaska, placerade en kapsyl på den, ställde in kapsyleraren och sedan tryckte ned spaken tills det tog stopp.
Problemet är att vi inte en enda gång lyckats få en 100%-ig kapsylering, dvs den sitter inte som den ska runt om hela flaskan, se bifogade bilder.
Vi har försökt med att kapsylera och sedan rotera flaskan så området som misslyckades hamnar på en plats där kapsyleringen var lyckad. Men icke.

Någon som har nåt bra förslag? Har vi fel teknik? Är det fel på kapsyleraren?

Utrustning använd
Kapsyleringsapparat "FIW", bänkmodell från Humlegården
Kronkapsyler från Humlegården
Svenska 50cl returflaskor
Danska 50cl returflaskor


Hej

Sorry. Det problem gällde var en bordsapparat, Läste för snabbt.

Jag har en kapsylerings apparat som heter Inart. Jag tror inte att den längre finns på marknaden. Det är synd för det är/var en mycket bra apparat. Den på minner om "Emily" i utseendet.

Inarten har dock några nackdelar, den klarar inte av "Svenska" starköl, inte primator öl samt en del andra. Men vilka den inte klarar av det har jag lärt mej genom åren. Den är /var i praktiken outslitbar. Jag har kapsulerat säkert 3000 flaskor sedan 1993 och den är i topp form, ångrar bara att jag inte köpte på mej bara några mera. men den var rätt dyr 150 kr 1993.

Er bordsappart funkar väl ungefär som inart.Olika kragar på flasktoppen. Är jag osäker på en ny flaska så testar jag den efter att druckut upp den samt antecknar om den funkar med min apparat.

Trevlig Blogg annars. Lycka till

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Kapsyleringsproblem

Inläggav Mats O » måndag 2009-02-09 10:25

Har precis korkat min första sats med bänkmodellen inköpt från Humlegården.........
Då skulle dessa flaskor inte var ordentligt korkade? I viket avseende då? jag har vänta dem upp o ner o kollat så de inte läcker.

Mats
Mats O
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2009-01-05 15:31

Re: Kapsyleringsproblem

Inläggav LuckyDuck » måndag 2009-02-09 13:54

Jag kör också med bordsmodellen från Humlegården. Vid första buteljeringen noterade jag att det var några flaskor som inte blev helt täta. Numera vrider jag flaskorna och trycker flera gånger tills det finns en tydlig rund fördjupning i korken och alla flaskor har hållit tätt med den metoden. Flaskorna jag använt är i huvudsak svenska 33cl och 50cl, men även en del importerad öl. Inga problem

PS
Applicera kapsylen i apparaten mha av magneten och inte på flaskan samt var noga med att flaskan står rakt. Då ska den inte dra snett.
DS
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
LuckyDuck
Belgomästare 2009
 
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 2008-11-30 13:34
Ort: Linköping

Re: Kapsyleringsproblem

Inläggav Drutten » onsdag 2009-02-11 12:31

Som Lucky Duck skrev här ovan så måste man se till att flaskan står rakt under "klockan" som trycker på kapsylen och att flaskan inte hamnar snett på något sätt.

Hade en satts där jag efter lång väntan äntligen skulle få smaka mitt mumsiga öl men när jag hällde upp den var den dåligt kolsyrad och den smakade inte så bra som jag tänkt mig, lite unken disktrasa. Lite ledsen för mitt misslyckande så skulle min kompis få bekräfta min miss men när jag skulle öppna den flaskan "pffsch!!". Mycket kolsyra, fräsch och god smak, till och med lite bättre än jag väntat mig.
När jag sedan började undersöka flaskorna kom jag fram till att det var 6 flaskor vars kapsyl inte satt som den skulle...
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Användarvisningsbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: onsdag 2007-09-05 19:04
Ort: Eskilstuna

Re: Kapsyleringsproblem

Inläggav martinb » söndag 2009-02-15 14:32

Efter lite assistans av Svante så verkar det som att kapsylerna nu sitter tätt. Vi har testat med att fylla med kolsyrat innehåll och sedan skakat flaskorna och de håller tätt. Att sänka anordningen ett extra steg samt att rotera flaskan löste problemet. Tack för assistansen alla.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster