Bortglömd jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Bortglömd jäst

Inläggav uffe_i_falköping » torsdag 2007-03-08 23:41

Jag odlade upp lite jäst för så där sex-åtta veckor sedan. Det var en torrjäst för lageröl. Men så blev det inte bryggt och jag glömde helt bort min jäst nere i källaren. Den har stått mörkt och i 8-10 grader. Kan jag mata igång den och jäsa med den nu eller bör jag diska bort den och odla upp ny?
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Falköping

Inläggav bersabira » fredag 2007-03-09 09:27

Jag har vid ett tillfälle lämnat en tjock jästslurry i 15 grader några månader.
När jag luktade och smakade jästen var den jätteäcklig.
Men ett jättebra exempel på autolys.
(först då förstod jag den smaken)
Jag skulle gissa att största risken med att lämna tjock jäst länge är just autolys.
Men det är inget du kommer att missta dig på, det märks.

Prova att smaka.

/Kjell
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Inläggav Bosse Bergenståhl » söndag 2007-03-11 23:12

Häll upp en slurk och smaka. Antagligen kan den smaka lite köttigt, i så fall har den delvis autolyserat. Men om du slår ut allt flytande och matar igång den igen är förutsättningarna goda för att du får en rejäl laddning levande jäst.

Om det var en större slurk med jäst i botten på ditt kärl kan du kanske slå ut en del av jästen och odla på bara den. Får du med mycket autolyserad jäst i den nya brygden kan det hända att du får en smakton i bakgrunden som är rätt rälig.

Men risken är rätt liten. Vitsen med att smaka är för att se om man fått in brettanomyces eller bakterier, i så fall smakar det stall / häst och eller surt. I båda fallen blir ölet mycket tunnare i kroppen än vad det normalt är. Har du gjort förkulturen på torrextrakt måste du ha med i beräkningen att det är öl utan humle du smakar av, vilket i sig är mycket intressant. Det säger mycket om den karaktär jästen skapar.
malt är gott
Användarvisningsbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 402
Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
Ort: Torna Hällestad, Skåne


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron