Desinficering ... hur noggrann skall man vara?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Desinficering ... hur noggrann skall man vara?

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2023-11-10 20:05

Hej alla kloka, när jag började brygga så läste jag gång på gång vikten av att ständigt desinficera allt och alla och på den vägen har jag fortsatt. Men jag funderar om det blir lite överdrivet ibland. En konkret fråga, om man till exempel desinficerar en slang med Sanipro och om man därefter av nått skäl vill skölja ur den med rinnande kranvatten, skulle ni då den desinficera igen? :roll:
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Desinficering ... hur noggrann skall man vara?

Inläggav Perwaste » lördag 2023-11-11 10:07

Jag tror att det är en hel del överdrivet desinficerande rent allmänt.

Som svar på din fråga; nej, det har jag aldrig gjort, och det har gått bra under de tio år jag bryggt. Jag har nog bara någon gång desinficerat slangar. Jag har kokat dem någon gång efter användning, men däremot alltid sköljt ur direkt emed hetvatten fter användning så att ingenting torkar in och får gro igång.

När jag starsanat t ex jästunnor sköljer jag inte heller efteråt. En smula torkning, på med lock, och lite maskeringstejp över hålen för kran och jäsrör. Startklart till nästa gång.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Desinficering ... hur noggrann skall man vara?

Inläggav Bosse Dalenius » söndag 2023-11-12 13:50

Perwaste skrev:Jag tror att det är en hel del överdrivet desinficerande rent allmänt.

Som svar på din fråga; nej, det har jag aldrig gjort, och det har gått bra under de tio år jag bryggt. Jag har nog bara någon gång desinficerat slangar. Jag har kokat dem någon gång efter användning, men däremot alltid sköljt ur direkt emed hetvatten fter användning så att ingenting torkar in och får gro igång.

När jag starsanat t ex jästunnor sköljer jag inte heller efteråt. En smula torkning, på med lock, och lite maskeringstejp över hålen för kran och jäsrör. Startklart till nästa gång.


Toppen! Tack för ditt svar .... Nej min tro är och har varit att man kommer långt med att hålla allt rent på ett "normalt sätt". Självklart desinficerar jag också jästtunnor, flaskor och så vidare men kan nog då tagga ner lite mer allmänt! :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster