Saisonkok

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Saisonkok

Inläggav poskitosker » onsdag 2023-06-14 12:47

Hej!

Jag har bryggt en öl tidigare ”speidel >>ale mandarina<<” och i det receptet står det att man ska mäska i 6 steg varav det sista steget är att det ska koka i 75min.

Nu tänkte jag brygga en saison, ”saison de sultag” närmare bestämt och i det receptet står det bara att jag ska mäska i 2 steg, 65grader i 60min och 77grader i 10min men det står ingenting om hur det ska kokas och då blir man ju som nybörjare fundersam, ska den inte koka? Borde jag intuitivt veta hur länge den ska koka? Hur hittar jag i så fall den kunskapen om olika öltypers koktider?

Hoppas mina frågetecken kan rätas ut!

Väl mött och tack på förhand
Oskar B
poskitosker
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2023-06-14 12:39

Re: Saisonkok

Inläggav aletorp » onsdag 2023-06-14 13:14

Jag skulle utgå ifrån ett 60 minuters kok ifall inget annat sägs i receptet eller att du har någon specifik anledning till att justera tiden.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Saisonkok

Inläggav poskitosker » onsdag 2023-06-14 13:26

aletorp skrev:Jag skulle utgå ifrån ett 60 minuters kok ifall inget annat sägs i receptet eller att du har någon specifik anledning till att justera tiden.


60minuter som generell riktlinje för alla öltyper om ingenting annat sägs eller bara för saison?
poskitosker
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2023-06-14 12:39

Re: Saisonkok

Inläggav aletorp » onsdag 2023-06-14 13:42

60 minuter är bra för Saison och de flesta andra öltyper.

En anledning till kortare koktid skulle kunna vara för att korta ner tiden för bryggningen. Ibland är det en fördel att koka längre för att påverka smaken (t. ex. Barley Wine) eller för att koncentrera vörten för att höja OG. Tänk dock på att mängden humle måste justeras för att uppnå samma beska vid olika längd på koket.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster