kolsyresättning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

kolsyresättning

Inläggav Kaptenstein » söndag 2022-07-10 17:21

Hej alla kunniga och glada ölfantaster!

Jag har ett problem just nu och jag ska försöka hålla mig kort och förklara så gott ja kan så kanske någon kan hjälpa mig.

Jag fick ärva min pappas gamla kegstation och har nu satt in ett fat för ca 2 månader sen så det skulle vara kallt och gott inför semestern.
Nu är problemet att jag hätsig och törstig som jag va skulle koppla på kolsyran kopplade slangarna fel så de värkar som jag har tömt en hel flaska (sodastream storlek) i fatet.. och hur jag än gör nu så skummar bara ölen..
Jag har givetvis kopplat om allt rätt och bytt flaskan med kolsyra.

Finns det risk att jag har förstört fatet genom att typ fylla det med kolsyra? Då det bubblade i hela fatet när jag tappade via tappkranen...
Det gör det inte längre men det kommer bara skum.

Tacksam för alla tips och tricks jag kan få, tänker att man kanske skulle kunna nollställa fatet på något sett, men vad vet jag...
Kaptenstein
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: söndag 2022-07-10 17:09

Re: kolsyresättning

Inläggav Djonk » söndag 2022-07-10 23:12

Har du inte regulator för kolsyre-flaskan? Antar att den bara är satt till för högt tryck. Om det är ett cornelius-fat finns det en övertrycksventil som dels skyddar fatet, men också kan användas för att pysa ur kolsyra om man råkat använda för mycket. Du kan behöva tömma ur kolsyra genom att dra i den ett antal gånger (med pauser mellan) innan det slutar skumma om ölet. Du kan också använda extra lång slang (s.k. sytråd https://shop.humle.se/utrustning/slang/ ... -per-meter) för att reducera skum. Koppla loss sodastream-flaskan tills kolsyrenivån är lagom.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: kolsyresättning

Inläggav jakan65 » måndag 2022-07-11 08:45

Hej.du skrev att det bubblade i fatet,när du tappade upp öl.men det bara skummade.
låter som du kopplat co2 på ölsidan,dvs kolsyran går ner i stigröret för öl .
å du tappat öl via co2 uttaget som inte har något stigrör.kolla kopplingarna där,vad som är vad.mvh
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster