Processoptimering

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Processoptimering

Inläggav Bosse Dalenius » onsdag 2022-02-16 15:14

Hej alla kloka. Jag skulle vilja stämma av den process som jag kommit fram till. Är den optimal, är det nått jag borde göra annorlunda? Förutsättningarna är att jag jäser i plasthink och tappar på flaska och jag brygger oftast IPA som jag torrhumlar.
Så här gör jag:
1. Jäser i plasthink och torrhumlar i samma hink.
2. Fyller en ny hink med CO2 och tappar om för att separerar bort humle och jästkaka. Använder en bag-in-box påse med CO2 på jäshinken för att minimera syreexponering.
3. Tillsätter gelatin för klarning och kör ”cold crash” igen med CO2 i BiB.
4. Fyller en ny hink med CO2 med prima-socker och tappar över. (CO2 i BiB.)
5. Tappar på flaska (CO2 i BiB.

Tacksam för alla synpunkter! :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Processoptimering

Inläggav Djonk » onsdag 2022-02-16 15:59

Det var många omtappningar. Har du provat att bara kallkrascha direkt i den första hinken? Man kan låta det stå några dagar så att det sedimenterar ordentligt. Sen kan man ploppa i en sockerbit i varje flaska istället för att använda en ny hink.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Processoptimering

Inläggav Saint » torsdag 2022-02-17 09:37

Håller med....det var mycket skvalpande. Hur ofta drabbas du av oxidering? Sedan undrar jag varför du kallkraschar med gelatin. Är det inte den del av torrhumlig att få en hazy fruktig IPA?

Försök få bort omtappningarna och fundera på fat om du tänker fortsätta med torrhumlade öl.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Processoptimering

Inläggav Bosse Dalenius » torsdag 2022-02-17 14:36

Djonk skrev:Det var många omtappningar. Har du provat att bara kallkrascha direkt i den första hinken? Man kan låta det stå några dagar så att det sedimenterar ordentligt. Sen kan man ploppa i en sockerbit i varje flaska istället för att använda en ny hink.

Hej Djonk och tack fr ditt svar. Jo det är sant att det blir många omtappningar och det är lite därför jag undrar om det finns nått bättre sätt. Grejen är att när jag torrhumlar så kör jag med lös humle och jag vill ju inte att den skall vara i för länge. Men jag funderar på att göra en gigantisk tekula och då kan jag ju lyfta ut den när det är dax. Ett problem med den är att jag har svårt att hitta nån bra vikt som jag kan sänka ned i ölen. Jag har tänkt på stål eller glaskulor men jag har svårt att hitta nått bra här i Portugal där jag bor. Att använda sockerbitar direkt i flaskan vore ju skönt. Mitt problem där är att dom sockerbitar jag kan hitta här i Portugal blev för stora för att ge rätt mängd. Jag kommer inte ihåg vad dom vägde. Men, det kanske inte är så kritiskt?!
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Processoptimering

Inläggav Djonk » torsdag 2022-02-17 17:16

Jag tror att rädslan för att ha humle i för länge till stort är ofogad och att det ofta handlar om humlens egenskaper i sig när det t.ex. blir gräsigt. Har ofta i humlen i veckor eller månader (fathumling) utan problem.

Det finns ett spann som fungerar, man bör väl hålla sig under 9g/L
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Processoptimering

Inläggav Perwaste » torsdag 2022-02-17 19:14

Då kanske du kan testa med en skedvåg istället för sockerbit. Så gör jag.

En skedvåg, strösocker, en tratt på flaskan, på med bygel eller kapsyl. Noggrannheten ligger väl i samma spann som det som annars kan skilja mellan sockerbitarna ändå. Det brukar bli bra för mig i alla fall.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Processoptimering

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2022-02-18 18:29

Perwaste skrev:Då kanske du kan testa med en skedvåg istället för sockerbit. Så gör jag.

En skedvåg, strösocker, en tratt på flaskan, på med bygel eller kapsyl. Noggrannheten ligger väl i samma spann som det som annars kan skilja mellan sockerbitarna ändå. Det brukar bli bra för mig i alla fall.

Det kanske inte va en så dum ide! :) Nått att testa, tack!
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Processoptimering

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2022-02-18 18:30

Djonk skrev:Jag tror att rädslan för att ha humle i för länge till stort är ofogad och att det ofta handlar om humlens egenskaper i sig när det t.ex. blir gräsigt. Har ofta i humlen i veckor eller månader (fathumling) utan problem.

Det finns ett spann som fungerar, man bör väl hålla sig under 9g/L


Ok! :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Processoptimering

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2022-02-18 18:42

Saint skrev:Håller med....det var mycket skvalpande. Hur ofta drabbas du av oxidering? Sedan undrar jag varför du kallkraschar med gelatin. Är det inte den del av torrhumlig att få en hazy fruktig IPA?

Försök få bort omtappningarna och fundera på fat om du tänker fortsätta med torrhumlade öl.


Jag är väldigt osäker på det där med oxidering. Känner man en eventuell oxidering tydligt även på en IPA? Tidigare körde jag utan gelatin men tyckte att ölen blev alltför grumlig. Nu med lite gelatin i så får jag den inte helt blank utan mer som lagom dimmigt. Rätt eller fel. :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Processoptimering

Inläggav Saint » måndag 2022-02-21 09:24

Hej

Det är vid torrhumlad IPA som du verkligen känner oxidering. Ölen blir efter en kort period mörkare och smakar kartong/blött papper. Ju fler exponeringstillfällen med syre desto större risk för oxidering.
Jag skippade humlade öl helt efter ett tag då det lyckades kanske 1/10. Vill du ändå försöka så ta bort varje moment som kan tillföra syre. Torrhumla i primären och sedimentera utan gelatin.

Förstår fortfarande inte "för grumlig". Är det inte det inte NEIPA-stil du är ute efter?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Processoptimering

Inläggav Bosse Dalenius » måndag 2022-02-21 13:38

Saint skrev:Hej

Det är vid torrhumlad IPA som du verkligen känner oxidering. Ölen blir efter en kort period mörkare och smakar kartong/blött papper. Ju fler exponeringstillfällen med syre desto större risk för oxidering.
Jag skippade humlade öl helt efter ett tag då det lyckades kanske 1/10. Vill du ändå försöka så ta bort varje moment som kan tillföra syre. Torrhumla i primären och sedimentera utan gelatin.

Förstår fortfarande inte "för grumlig". Är det inte det inte NEIPA-stil du är ute efter?

Ok, jag såg någon som tipsade om att "tvångsoxidera" en flaska för att bättre förstå vad det smakar. Kanske nått jag skall testa för att lära mig. Nja NEIPA vet jag inte originalet som jag utgått ifrån kallades west cost IPA har jag för mig. Mer disig än grumlig vilket för mig ser mycket trevligare ut, rätt eller fel. :) Men visst, jag började nog med gelatin samtdgt som jag började köra med cold chrash. Kanske räcker det gott med bara cold chrash?! Jag får testa! :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster