Hur stor jästkaka?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hur stor jästkaka?

Inläggav Mäskarn » söndag 2022-02-13 21:21

Jag är inne på min andra batch öl, vilken står och jäser i källaren. Både min första och denna fick en jästkaka som når upp över hålet för tappkranen på min 30 liters jäshink. De få bilder jag hittar av en liknande jäshink där man ser jästkakan så ser den alltid ut att ta upp kanske motsvarande en liter, men för mig når den alltså nästan upp till 3 liter eller så. Andra gången satte jag dit ett bazookafilter i kokkitteln för jag tänkte att det följde med rätt mycket humle i första men det gjorde alltså ingen skillnad. Är det någon som vet vad det beror på?

En till fråga, jag placerade omedvetet kärlet så det lutade lite bakåt, alltså från tappkranen. Ändå är kakan tjockast vid tappkranen (rent logiskt borde det ju vara tvärtom). Är detta något som någon annan upplevt (och kanske till och med utnyttjar - låter kärlet luta svagt mot tappkranen) vid jäsning?
Mäskarn
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: söndag 2022-02-13 21:09

Re: Hur stor jästkaka?

Inläggav Djonk » söndag 2022-02-13 22:15

Det går att minska jästkakan genom att t.ex. recirkulera mäsken så att den filtrerar sig själv, använda klarningsmedel som protafloc, kyla snabbt och låta vörten stå och sedimentera ett tag innan man tappar upp till jäshinken. Jag tycker inte att det är värt att bekymra sig så mycket över, men lite störigt såklart om det når över tappkranen - man vill inte gärna få med bottensatsen i flaskor, fat och prover men annars är den inte så farlig.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hur stor jästkaka?

Inläggav Mäskarn » torsdag 2022-02-17 07:34

Hur "farligt" är det att få med mycket jäst i flaskan? Påverkar det smaken eller blir det helt enkelt bara mer jäst i flaskan?
Mäskarn
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: söndag 2022-02-13 21:09

Re: Hur stor jästkaka?

Inläggav Djonk » torsdag 2022-02-17 11:01

Kortsiktigt är det inte värre än att man får vara försiktig när man öppnar (helst väl kyld flaska) så att det inte skummar över och när man häller upp så att det inte ser ut som en smoothie på lera 8) hållbarheten ska kunna påverkas så börja dricka upp flaskor som har mer än någon millimeter bottensats.

Är det bara så lite kan man ibland vilja få med den i glaset med flit, t.ex. i ett vete-öl.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster