Mälta sexradigt korn?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Mälta sexradigt korn?

Inläggav Crux127 » lördag 2022-02-12 13:49

Hej!

Jag har nyligen köpt en äldre jordbruksfastighet i Tornedalen och tänkte ge mig på att odla något sorts sexradigt korn, eftersom det verkar vara den enda sorten som går att odla på de breddgraderna. Men jag tänkte också att jag ska brygga öl på kornet jag odlat. Planen är att använda mig av någon av de automatiserade bryggverk som finns på marknaden.

Som jag förstått så bryggs endast(?) sk råfruktsöl på sexradigt korn pga de höga enzymhalterna.

Är det möjligt att mälta sexradigt korn och kan jag i så fall framställa ett öl med endast den malten?
Crux127
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lördag 2022-02-12 13:44

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav aletorp » lördag 2022-02-12 14:09

Det säljs i alla fall sexradig pilsnermalt från belgiska Castle Malt här i Sverige. Jag har själv endast använt den vid ett par tillfällen och då i en mindre andel. Specen för malten säger att den kan utgöra upp till 50%. Se http://www.castlemalting.com/CastleMalt ... eType=HTML
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav Djonk » lördag 2022-02-12 16:22

Javisst går det. Ska kunna smaka lite annorlunda:

https://brulosophy.com/2018/04/09/grain ... t-results/

Provbrygg med en kommersiell variant först och se om du gillar det.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav Crux127 » lördag 2022-02-12 16:25

aletorp skrev:Det säljs i alla fall sexradig pilsnermalt från belgiska Castle Malt här i Sverige. Jag har själv endast använt den vid ett par tillfällen och då i en mindre andel. Specen för malten säger att den kan utgöra upp till 50%. Se http://www.castlemalting.com/CastleMalt ... eType=HTML


Ok, tack! Men att brygga öl på endast sexradigt kornmalt är inte lämpligt? Eller är det överhuvudtaget inte något man gör, att använda en sorts kornmalt oavsett sort?
Crux127
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lördag 2022-02-12 13:44

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav Crux127 » lördag 2022-02-12 16:29

Djonk skrev:Javisst går det. Ska kunna smaka lite annorlunda:

https://brulosophy.com/2018/04/09/grain ... t-results/

Provbrygg med en kommersiell variant först och se om du gillar det.


Wow, tack! Perfekt artikel
Crux127
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lördag 2022-02-12 13:44

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav Kenneth » söndag 2022-02-13 12:14

Jag rekommenderar att du kör en proteinrast.
Det behövs med tanke på att sexradigt korn har en högre halt av protein.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav Crux127 » söndag 2022-02-13 16:51

Kenneth skrev:Jag rekommenderar att du kör en proteinrast.
Det behövs med tanke på att sexradigt korn har en högre halt av protein.


Ok, ska kolla upp det. Tack!

Jag funderar dock på hur och vilket öl det bryggdes tidigare där och på andra ställen där sexradigt korn var det enda som fanns att tillgå? Kanske utförde man någon typ av protenrast även då, det verkar ju inte så komplicerat?

Jag vet att den tyska sorts pilsner vi är vana vid idag introducerades i stor skala först under 1800-talet, men hur såg det ut innan dess? Finns det någon uttömmande information om det?
Crux127
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lördag 2022-02-12 13:44

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2022-02-13 21:50

Sexradigt korn har som sagt mycket proteiner. Förutom en ordentlig proteinrast kan du prova att blanda i någon s.k. råfrukt med låg proteinhalt t.ex. ris eller majs. Det var vad bryggarna som emigrerat till amerika gjorde när det inte fanns tvåradigt korn. Sexradigt korn har höga enzymnivåer så konverteringen ska inte vara något problem. Förutsatt att det är bra mältat, det är nog det stora kruxet om du ska göra det själv.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav Crux127 » söndag 2022-02-13 22:31

fredrik.stahl skrev:Sexradigt korn har som sagt mycket proteiner. Förutom en ordentlig proteinrast kan du prova att blanda i någon s.k. råfrukt med låg proteinhalt t.ex. ris eller majs. Det var vad bryggarna som emigrerat till amerika gjorde när det inte fanns tvåradigt korn. Sexradigt korn har höga enzymnivåer så konverteringen ska inte vara något problem. Förutsatt att det är bra mältat, det är nog det stora kruxet om du ska göra det själv.


Tack!

Men vad var det för sorts öl som bryggdes i trakterna om de bara hade tillgång till sexradigt korn? Eller finns det uppgifter om annan "råfrukt" som tillsattes i de delarna av Sverige, innan pilsnerns intåg? För öl bryggdes enligt källor från 1600-talet.
Crux127
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lördag 2022-02-12 13:44

Re: Mälta sexradigt korn?

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2022-02-15 19:45

Korn var länge det dominerande sädesslaget i Sverige, och då sexradigt fram till slutet av 1800-talet. Kvaliteten lär ha varierat mycket eftersom det inte var sortrent. Men nästan all öl i Sverige bryggdes på svensk malt.
Det gamla ”svenskölet” lär ha varit överjäst, ha väldigt låg utjäsningsgrad dvs högt restextrakt, rökig smak från kölningen över vedeld och surnade snabbt. På 1800-talet kom först portern med sin industrialiserade tillverkning och speciella rostningsprocess som minskade rökigheten, och sedan det bayerska ölet som snabbt tog över marknaden pga sin renare smak, bättre utjäsning och större hållbarhet.
Jag kan rekommendera att läsa Thunaeus Ölets historia i Sverige, två välskrivna och fullspäckade volymer. Borde gå att beställa på biblioteket.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron