Helmäskning, första försöket

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Olof Fager » onsdag 2022-01-05 18:28

Ja sikta på 1.030 så har du lite marginal åt båda hållen och hinner garanterat med tillräckligt för diacetylrasten. Så hade iallafall jag gjort :) Nu brygger jag mest moderna lagers i amerikansk stil, men jäsningsprocessen är densamma oavsett och bra att köra in så kan man köra samma oavsett lager sen.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » onsdag 2022-01-05 21:38

Det låter bra det, så får det bli :)
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » fredag 2022-02-04 10:08

Nu är ölet på flaska för kolsyrejäsning i kylen så en kort uppdatering.

Jäsningen började klinga av lite tidigt (~0.6 pinnar per dag) så jag började höja tempen till en diacetylrast (16°C) redan på ett SG av 1.034 knappt tre veckor in i jäsningen. Ytterliggare en vecka senare hade jäsningen klingat av till ungefär samma takt så höjde då igen till 20°C för att få ett så utjäst öl som möjligt. Tänkte det skulle bli jobbigt om det jäste färdigt efter flaskning och dom står i rumstemperatur. Jästen ska visst inte bidra så mycket mer i smak så sent i processen i alla fall.

Tid tog det, nästan fem veckor, men skaffade och läste igenom Yeast under tiden så nästa bryggnings jäst kommer få mycket mer kärlek :)

FG landade på 1.023 mot förväntade 1.018. Efter knappt tre dagars kallkrasch i 1°C så flaskades ölet igår på halvlitersflaskor med ~3 gram socker per flaska.

Tycker det smakar riktigt bra men all form av smörighet har gått förlorad. Jag förstod det skulle bli så när jäsningen började sakta ner tidigt och prioriterade ett utjäst öl framför vad jag tror skulle kunna bli flaskbomber. Med bättre koll på hur mycket jäst jag pitchar så bör jag kunna tajma diacetylrasten bättre för att få den där tjeckiska pilsnerkaraktären.

Bara det blir lite kolsyra i ölet nu så kommer det bli ett riktigt bra första öl :)
Medans jag väntar på det så är nästa projekt en smash APA med pilsnermalt och citra, en favorit när jag känt för ett lite friskare öl på krogen.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav TobiasW » lördag 2022-02-05 11:53

För att få fram smörigheten så bör du undvika diacetylrasten, den är specifikt till för att låta jästen städa undan diacetylen och inte för att framhäva den. Oftast klarar jästen att jäsa ut även utan temperaturhöjningen även om det kan ta ett par dagar extra, förutsatt att tillräcklig mängd höst använts.
För just lager kan man ta ett prov som man låter jäsa i rumstemperatur så ser en vilken utjäsningsgrad det färdiga ölet bör ha innan det blir klart.
Om man vill/orkar kan man tajma så att man flaskar med fyra pinnar kvar (kolla gärna upp det), så kolsyrejäses den klart i flaskan utan att behöva tillsätta mer socker. Men det är lite överkurs... :)
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » lördag 2022-02-05 19:25

Jag underpitchade ordentligt direkt från ett smack pack. Låg säkert på 1/3 av den rekommenderade nivån så nöjd med hur det gick i det stora hela.

Gillar iden med att flaska tidigt men det får vänta tills jag känner jag kan uppskatta FG med relativt stor säkerhet :)
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 89 gäster