Hål i saftsilen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hål i saftsilen

Inläggav gustafjosefsson » söndag 2021-10-31 20:39

Tjena,
bryggde en öl idag och tyckte den var lite för grumlig. När vi kollade saftsilen efteråt såg vi att det var ett litet litet hål jämte sömmen, troligtvis har det följt med humle där. Vi vågade inte sila om en gång till utan satte den som den var på jäsning. Kommer den klarna under jäsningen? Kommer en kallkrasch hjälpa? några andra idéer vad jag kan göra? Använder man saftsil eller finns det något bättre att sila med? :)

Tack på förhand!
gustafjosefsson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2014-11-03 23:42

Re: Hål i saftsilen

Inläggav Perwaste » söndag 2021-10-31 22:02

Det finns de som silar genom saftsilar, de som använder andra anordningar, och de som inte silar alls.

Jag tror i ert fall att det är bästa är att låta det vara som det är, om det nu inte är stora mängder kottar eller tjockt bös som hängt med.

Det är väl inte en massa massa malt också? Hur brygger ni, får det stå och svalna länge/kylas och naturligt sjunka ned? Har ni tappkran eller skopar ni över eller hävert?

Om det inte är mer än bara lite mer bös så spelar det inte så stor roll att man behöver göra någonting. Det kommer falla ned till botten antingen genom tålamodmetoden eller kallkrasch.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Hål i saftsilen

Inläggav gustafjosefsson » söndag 2021-10-31 22:31

Tjena,
Tack för svar, det var lugnande! :)
Inte några kottar eller stort bös som följt med, är lite klegg från humle(pellets) som hängt med.
Ingen malt! vi har en pipa som vi lyfter ur så ingen malt går med i kok :)
Kyler så fort det runnit ur bryggverket. Är tappkran ur bryggverket ner i silen som står över en jäshink :)
gustafjosefsson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2014-11-03 23:42

Re: Hål i saftsilen

Inläggav Djonk » måndag 2021-11-01 01:41

Jag brukade använda saftsil för att maximera mängden vört i jäskärlet eftersom man kan klämma ur humlen.. Numera brygger jag bara lite större volym till att börja med och skulle inte direkt bekymra mig över stora mängder kottar eller tjockt bös heller. En del påstår att det påverkar hållbarheten negativt men det är inget jag har märkt av i alla fall. Man vill inte få med det i flaskor såklart men till och med i fat är det okej med en del humle och jäst tycker jag - så länge man inte flyttar på det ofta och har någon slags flöte/filter.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster

cron