Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Inläggav JW Bottomtooth III » söndag 2021-08-29 19:27

Bryggde min 5:e (tror jag) batch idag. Mäskar i kylväska och lakar sedan med hink i hink-metoden.

Idag prövade jag att sluta hälla på mer vatten när jag hade ca 10L i jäshinken och lät sedan "dödvolymen" mellan hinkarna rinna ned i hinken, nådde då precis min målvolym på 16L innan kok. Lutade lakkärlet framåt för att få ur det sista.

Använde 3,5kg malt och OG blev 1,058 efter kok.

Upplevde att jag fick betydligt mer skalrester och gunk i sötvörten när jag gjorde såhär.

Hur är det tänkt att man ska göra när man lakar på det här sättet? Ska man bara fortsätta hälla på vatten tills man uppnått den mängd sötvört man vill ha och sedan avbryta och strunta i dom ca 4 liter som är kvar mellan hinkarna eller ska man göra som jag beskrivit ovan? Jag tänker ju att gör man som jag gjorde nu = mindre vatten som hälls på = högre OG. Men det kanske inte stämmer?
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Inläggav martinb » måndag 2021-08-30 11:21

Nej. Det som är i din deadspace samlar även upp maltdamm och eventuella skalrester som du inte vill få med. Ha då istället på dina extra 4 liter vid flödeslakningen, och vid behov, justera ditt ubyte.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Inläggav Perwaste » måndag 2021-08-30 14:42

Har jag föstått det rätt som att du först mäskar i kylväska, och sedan för över allt till hink-i-hink för att laka där? Inte antingen det ena eller det andra? Eller använder du hinkarna för att få ett sedimenterade mellanfilter för det du tappar ut från kylväskan?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Inläggav Karl R » tisdag 2021-08-31 08:33

Om du överför från kylväska till hink-i-hink. låt då stå minst 30 min innan du börjar laka. Men detta verkar omständigt. Borra ett hål i kylväskan eller kör direkt hink-i-hink. temptappet är inte lika viktigt, relativt sett. (eller sätt ett liggunderlag runt)
PÅ de där vanliga hinkarna brukar det vara en dödvolym på ca 5 liter. Den får du lägga till när du kalkylerar volym. Denna volym, och gärna lite till ska du återföra uppe på maltbädden i början när du sätter igång med lakningen, på så sätt agerar maltbädden filter åt vörten, den senare blir klarare.

Kanske sparkade jag in öppna dörrar här, men i vart fall tyckte jag detta var något otydligt.

Som tillägg till det MartinB skrev här ovan
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Inläggav Lindh » tisdag 2021-08-31 11:05

Metoden att först mäska i kylväska för att sen laka i hink-i-hink kommer från Henoks bok "Brygg öl" och det är en lösning för att kunna hålla tempen bättre när man gör så små satser som 10l då hink-i-hink snabbt tappar värme. Jag skulle definitivt sätta någon sorts bazooka eller lauterhelix i en kylväska istället för att blaska med två olika mäsklösningar samtidigt.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Inläggav JW Bottomtooth III » onsdag 2021-09-01 18:17

Lindh skrev:Metoden att först mäska i kylväska för att sen laka i hink-i-hink kommer från Henoks bok "Brygg öl" och det är en lösning för att kunna hålla tempen bättre när man gör så små satser som 10l då hink-i-hink snabbt tappar värme. Jag skulle definitivt sätta någon sorts bazooka eller lauterhelix i en kylväska istället för att blaska med två olika mäsklösningar samtidigt.


Det är den metoden jag kör.

Brukar göra 16L kok, denna gång blev det 12 liter i jäshinken.

Skulle det gå att mäska direkt i lakhinken då om man sätter liggunderlag runt? Eller kommer det tappa värme för fort ändå?
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Volymen mellan hinkarna (hink i hink-lakning)

Inläggav Karl R » torsdag 2021-09-02 09:12

Japp, det går.
Det är klart att ju bättre du isolerar desto bättre blir du. Din kylväska är ju samma princip.

Nivån bestämmer du själv utifrån hur noga du vill vara.
Och, om du nu kör mindre batcher så blir det väl lite petigare. Större volym håller värmen bättre.

Men i första läget liggunderlag runt, med spännband utanpå. Och ett tillklippt liggunderlag på locket, gärna likadant i botten. Borde räcka tänker jag.

Kör själv mindre biab då och då. 16 liter vatten, 4 kg malt i en platina gryta. Har inte brytt mig om att isolera den alls under mäskning och det funkar ju bra. Men är då medveten om att den tappar ett par grader eller så på en timma, vilket jag kompenserar med att inte mäska kring 65 utan snarare 67. stål leder ju bort värme bättre än plast, dessutom. Sen får man ju välja ölstilar där det inte är det primära målet med hög utjäsning, alt. kompensera på något annat sätt, pigg jäst, vettig maltnota osv.

Du har många alternativ!
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster

cron