Rekommendation på kit

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Rekommendation på kit

Inläggav Vippan » onsdag 2021-08-25 17:45

Hej!

Nu är jag ny i forumet och misstänker att de kanske finns fler trådar som denna, men lyckades inte hitta dessa så testar att göra en egen i hopp om hjälp! :D

Jag tänkte börja att brygga öl och vill främst brygga IPA och suröl. Min tanke är även att köpa ett bryggningskit, dvs där allt ingår mellan 1.000-2.000 kronor och vad jag har kunnat hitta på nätet är bland annat - https://www.koksbryggeriet.se/sv/artikl ... askor.html

Min fråga är ifall detta kit kan rekommenderas eller om ni har egen erfarnhet av något annat bryggkit i samma prisklass.

Tack på förhand,

Adam
Vippan
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2021-08-25 17:39

Re: Rekommendation på kit

Inläggav Djonk » onsdag 2021-08-25 22:43

Rekommenderar starkt att skippa hävert. Ska du inte långtidslagra suröl i jäskärlet kan du lika gärna använda en billig 15L-hink förborrad med tappkran.

För att få på kapsylerna är det istället värt att lägga en extra slant för något rejält. https://www.pgw.se/kapsylapparat-super- ... -5-mm.html / https://www.pgw.se/kapsylapparat-bankmodell.html eller bättre. Märkligt att de inte inkluderar en flaskfyllare i kittet, kostar inte många kronor..

IPA är lite lurigt att börja med eftersom humle lätt oxiderar så att du får brun eller smaklös öl. Bäst att läsa på lite innan. Suröl kan numera vara ganska enkelt i alla fall med Lallemand Philly Sour - andra metoder är lite knepigare, med högre risk att misslyckas.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Rekommendation på kit

Inläggav SGP » torsdag 2021-08-26 11:02

Först skulle jag säga att det kanske är bra att satsa på ett lite billigare kit i början när man inte är säker på om man vill fortsätta. Detta kit verkar bra ur det hänseendet tycker jag. För att pressa priset har man förstås valt billigare grejer men det är inte nödvändigtvis dåligt för det. Dock verkar det saknas rengöringsmedel. Det finns desinfektionsmedel vilket räcker till om man använder oanvända dvs rena flaskor. Men för att använda flaskorna igen i nästa sats behöver de rengöras med ett bra rengöringsmedel innan man använder desinfektionsmedlet.

Det är lite trist kan jag tycka att de skickar med 33cl flaskor. Jag föredrar 50cl flaskor då behöver man inte lika många och det blir inte lika mycket jobb att rengöra och desinficera dem.

Vad gäller kapsyleraren så vill jag säga att den fungerar men inte mycket mer. Jag har den modellen själv och jag tycker verkligen inte om den men jag brukar få på kapsylen till slut. Det beror lite på hur flaskan är designad om den funkar bra eller inte, vi får väl anta att Köksbryggeriet har testat att de fungerar bra ihop. Som Djonk säger är det bättre med en bordsmodell men här har man förstås försökt pressa ner priset så man valde denna modell.

Jag använder själv hävert och det fungerar bra, dock är det svårt att rengöra den ordentligt.

Glastermometer är ingenting jag skulle rekommendera faktiskt. Den fungerar säkert som den ska men de är ganska ömtåliga och det är lätt att råka slå sönder den och då har du glasbitar i din öl. Jag köpte själv en sån glastermometer när jag började men ganska snart gick jag till Clas Ohlson och köpte en billig digital stektermometer som jag använder istället. Den har fungerat ypperligt i 60 satser nu.

Själv använder jag ölfat och brukar göra 2-3 flaskor av det som inte ryms i fatet av min 20-literssats. Att gå över till fat är en ganska stor investering så det är inget att rekommendera för den absoluta nybörjaren. Skulle du dock bli biten och vill fortsätta brygga så kommer du kanske att tycka att 10L per sats är i minsta laget. Det beror kanske mest på dig och hur mycket du dricker, kanske 10L räcker gott för dig ett bra tag.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Rekommendation på kit

Inläggav Olof Fager » torsdag 2021-08-26 18:18

Jag började med ett kit från hembryggeriet som innehöll typ det man behövde, minus en hydrometer (om du vill veta hur stark ölen blir) och en kylspiral (tar ju timmar att kyla utan). Sen behöver man en kastrull på ca 18l om du ska brygga 10 liter öl med BIAB (som är den vanligaste metoden i de här kiten). Jag minns att jag bara följde instruktionerna och det gick ju såklart sådär första gången, men ölet blev helt okej ändå (man kan sjabbla rätt mycket i början, så länge ölet ändå koks, men sen ska man vara desto noggrannare när ölen väl ska kylas och därefter i processen). Stegen jag skippade var att flytta över ölen från ett kärl till ett annat, som de rekommenderade (primär och sekundär) utan hällde från början vörten ner i ett kärl med tappkran. Sen investerade jag 600 kr på en termostat och en gammal frysbox, för att kunna jäsa ölen på rätt temperatur och kallkrascha ordentligt. Det är kanske inte nödvändigt om du inte vet med dig att det är något du vill fortsätta med, för har du plats i kylen kan du ju också ställa in hela kärlet där sen när det jäst klart (för att kylan hjälper till att dra ner allt bös till botten inför tappning). Sen råder jag dig att köpa en flaskfyllare för några tior och sätta direkt på tappkranen sen när du ska tappa upp på flaska. Det är det allra enklaste. Lycka till och håll det enkelt första gången!

Och ett tillägg om kapsyleringsapparaten: jag har fortsatt använda den där billiga sen dess. Det funkar med rätt teknik. Sätt flaskan på en fuktig disktrasa först bara, så den inte flyger iväg :)
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron