När i hundan ska det sluta bubbla..?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

När i hundan ska det sluta bubbla..?

Inläggav Weedobooty » måndag 2021-07-05 10:37

Hej.

Jag är ungefär tio batchar in i min bryggarkarriär och jag har råkat ut för något som jag behöver hjälp med att förstå. I alla mina tidigare batchar, har jäsningen börjat efter 12-24 timmar, bubblat intensivt några dygn och sedan klingat av. När jag buteljerat ölet efter 14 dagar har det varit helt stilla i jäsröret.

Nu provar jag för första gången ett recept med torrhumling under dygn 4-7. I samband med detta drog jäsningen igång igen. Det bubblade intensivt igen och idag, 18 dagar efter bryggning, bubblar det fortfarande cirka två gånger i minuten.

Vad är det som händer här? Jag tillför ju varken jäsbart socker eller jäst. Hur kan det börja jäsa igen och hur påverkar det smak och alkoholhalt? Är det någon annan process än jäsning som orsakar övertrycket?

Ska jag vänta på att bubblorna upphör eller kan jag prima och tappa ölet på flaska? Är ölet förstört?
Weedobooty
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2016-02-18 12:16

Re: När i hundan ska det sluta bubbla..?

Inläggav Olof Fager » måndag 2021-07-05 12:46

Som jag förstår det är det normalt att det kan komma enstaka bubblor även sent efter den primära jäsningen är över. Koldioxid som puttrar ut. Det låter som att det är dags att tappa ölet nu med tanke på hur länge du torrhumlat vid det här laget.

Att jäsningen drar igång igen vid torrhumling med aktiv jäst låter normalt. Humle innehåller ju saker som jäser.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: När i hundan ska det sluta bubbla..?

Inläggav Djonk » måndag 2021-07-05 14:13

Humlen bidrar med nukleationspunkter där kolsyran kan frigöras och enzymer som gör att jäsningen ofta kommer igång lite igen. Lösningen på ditt huvudbry är att inte fundera så mycket över bubblor eftersom de inte är en säker indikation. Ta prover i fortsättningen, men men stor sannolikhet är allt färdigt för länge sen och det är bara att tappa upp.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster