Flaska eller fat?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Flaska eller fat?

Inläggav Swedive » söndag 2021-06-06 22:43

Jag är ny inom bryggarvärlden och har hitintills tappat allt jag bryggt för kolsyrejäsning på flaska. Har en viss dragning till att köra lageröl men experimenterar även med andra typer av öl. När det gäller lager vill jag gärna ha en så klar öl som möjligt. Funderar därför på om det bästa vore att lägga lager på fat för att slippa allt "bös" från flaskjäsning och övrig öl som t ex suröl och Weissbier på flaska.

Hur gör ni andra med olika typer av öl, kör ni konsekvent på en variant - flaskning / fatning - eller varierar ni med tanke på vilken typ av öl det är?
Swedive
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2021-04-17 20:48

Re: Flaska eller fat?

Inläggav Hövdingen » söndag 2021-06-06 23:18

Har man tillgång till fat brukar man köra det mesta på dito. Har man inte det är det flaska som gäller. Undantaget är väl vissa sorter som traditionellt återjäser på flaska, exempelvis trappistöl. I övrigt ser jag ingen poäng i att jäsa på flaska om man har fat. Med det sagt är det lättare att få ett klart öl på fat. Däremot skulle jag rekommendera att satsa på flaska till en början för att sedan gå över till fat om du tycker att intresset finns kvar och du är villig att investera det som behövs.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Flaska eller fat?

Inläggav Saint » måndag 2021-06-07 08:18

Har tre fat. I början la jag allt på fat men har ändrat eftersom. Flaskar alltid Saison (stooor smakskillnad) Veteöl, Stout, BarleyWine, Pseudo Lambic.
Humligt och lager går alltid på fat pga oxidationsrisken.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Flaska eller fat?

Inläggav skyking » måndag 2021-06-07 16:59

Sen vad gäller klarhet så bör det inte göra så stor betydelse. När man häller upp från flaska så bör man göra det försiktigt så man inte får med sig böset och då bör det kunna bli blankt och fint även om man flaskjäst.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Flaska eller fat?

Inläggav Swedive » måndag 2021-06-07 20:31

Okej, jag tackar för alla era svar!
Swedive
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2021-04-17 20:48


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster