"Priming" blev helt fel - Späda / Torrhumla

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

"Priming" blev helt fel - Späda / Torrhumla

Inläggav jingemarsson » tisdag 2021-05-18 13:16

Hej,

När vi skulle prima vårt vört inför buteljering (rör i sockerlag i vörten) 23L.
Nu blev det helt tokigt och när (min vän :)) gjorde sockerlag som skulle vart typ 2dl och blev hela 400g socker.

Detta noterade jag såklar efter den åkt i vörten så den står nu och puttrar - Ska väl mäta den men det kommer ju bli typ 25% alc. ingen aning men.

vad tror ni - Späda ölet? Torrhumla så in i helvete. Eller vaska skiten?

Tack :D
jingemarsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2015-10-19 19:02

Re: "Priming" blev helt fel - Späda / Torrhumla

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2021-05-18 13:59

Fattar det som att du fått i 400gr socker i- utjästa 23 liter och INTE flaskat och INTE plaskat runt med grejorna, utan att du kom på det direkt och sen låtit det börja på ny jäsning i jäshinken, med lock och vattenlås? I så fall skulle jag låta det jäsa ut igen och sen prima igen när det är utjäst, fast då med lite mer lagom socker :)
Kan bli så att jästen inte orkar, men beror ju på hur högt OG du hade innan du smällde i 400gr socker. 400gr socker på 23 liter blir om jag räknar rätt runt 7 ÖG extra, vilket höjer alkoholhalten med ca 1%, så det är ju inte nån katastrof du står inför. Späda känns mer tveksamt, då tunnar du ur ölen. Möjligen om det är en PA/IPA och i så fall gå i med lite extra torrhumle samtidigt.

Inte säkert det blir bra, men bättre än att vaska. Kostar bara lite mer socker och tid. Finns säkert andra aspekter i detta som andra kommer påpeka, men spontant skulle jag testa enligt ovan. Kanske att du behöver stödja med lite extra jäst vid primning om du tänkt kallkrascha ifall jästen blir trött av allt jobb, och att du åtminstone ska fundera på vad en extra procent har för påverkan på ditt recept. Vet ju inte vad du bryggt eller hur starkt det var innan sockret.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: "Priming" blev helt fel - Späda / Torrhumla

Inläggav Max Damage » tisdag 2021-05-18 14:30

Hej,

2dl socker är ungefär 180g?
Då har ni haft i ca 220g för mycket.

Anta att ni hade 1.050 som OG i era 23 liter.
Då har ni 50*23=1150 Öchsleliter (Öl)

Strösocker skall, enligt googling ge, 386 Öchsleliter/kg

180g hade gett er 1150 + (386*0.18) = 1220 Öl
Det blir OG = 1220 / 23 liter = 53 <=> 1.053

400 gav er istället 1150 + (386*0.4) = 1304 Öl
OG = 1304 / 23 = 57 <=> 1.057

Nu vet jag inte var ni hade för OG, men det kan ni ju räkna om själva.
Jag hade jäst ner ölet till det OG era 180gram hade gett er, (1.053 i mitt exempel) och flaskat efter det.


Om man inte vill ha starkare öl kan man ju späda, men det hade jag nog inte gjort.

57*23/53 = 24.7 => 1.7 liter

Ovan är lite snabbt räknat medan jag satt och lyssnade på ett tråkigt möte.
Om någon vänlig själ kunde kolla mina siffror vore jag tacksam så jag inte orsakar några flaskbomber...

*EDIT
SÅg att skogstorpsbryggaren redan gett ett utmärkt förslag medan jag satt och fnulade.
Kör på det, det är både enklare och säkrare. Kan ju bli svårt att få till en flaskning vid rätt OG om det råkar infinna sig när man borde vara på jobbet eller sova...
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: "Priming" blev helt fel - Späda / Torrhumla

Inläggav jingemarsson » tisdag 2021-05-18 16:31

Tack för att ni tog er tid, då känns det lite mer hanterbart när jag har lite erfarna människor med koll.

Jag hade ju inte jästen kvar i tanken, ska ta mätning på det och se hur det ser ut i nuläget.

Har en Pale ståendes brevid denna med för mycket socker som är en English Ale.
Eftersom vi tappade av i ett nytt kärl så tror jag inte jäste orkat - ska mäta här ikväll.
Annar tvättar jag väl jäste från min Pale så får det avsluta, så märker man väl var man landar.

Tack igen.
jingemarsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2015-10-19 19:02

Re: "Priming" blev helt fel - Späda / Torrhumla

Inläggav jingemarsson » onsdag 2021-05-19 16:17

Hej igen, lite uppföljning kommer här.

English Ale - den som vi "primade" fel.
Hade 1,016 så den har väl ändå rört sig - Smakade förvånansvärt ok så det blir buteljering av denna om ett par dagar.
jingemarsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2015-10-19 19:02

Re: "Priming" blev helt fel - Späda / Torrhumla

Inläggav Bee » onsdag 2021-06-09 21:41

jingemarsson skrev:Jag hade ju inte jästen kvar i tanken, ska ta mätning på det och se hur det ser ut i nuläget.


I öl som är "klart" finns det ändå en rejäl mängd jäst som flyter omkring så att jästkakan är borta gör inte så mycket för rent socker.


Skickat från min J9110 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster