Utmäskning & Slutvolym

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Utmäskning & Slutvolym

Inläggav jonasg » söndag 2021-04-18 21:58

Hade min andra bryggdag idag. Det gick rätt bra förutom att jag glömde stoppa i maltkorgen innan jag hällde i malten ;) Dock rätt lätt att fixa.

Riktigt skönt med falskbotten, nästan ingenting på filtret för vattenpumpen.

När jag lägger in recepten i GF Connect så lägger den alltid till utmäskning i tio minuter. Ska jag då dra av tio minuter från mäskningen i receptet, eller är det receptets tid + 10 minuter för utmäskning?

Jag använder GF connect för att beräkna vattenvolymen. På tioliterssatsen så blev det 11,33L för mäskning och 6L för lakning. Dock fick jag bara runt 8,5L öl som slutprodukt. Är det hyfsat normal, eller behöver jag förbättra något steg?
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Utmäskning & Slutvolym

Inläggav SGP » söndag 2021-04-18 22:58

Hällt i malt utan att maltkorgen är i har jag gjort också :)

Du behöver inte dra av något för utmäskningen. Själv mäskar jag oftast i 90 minuter + 10 minuter utmäsk.

Volymen du får ut beror ju också på hur mycket som stannar kvar i bryggeriet + kylaren. Jag brukar vicka på bryggeriet/ställa det lite på kant så att så mycket vätska som möjligt åker in i pumpen och till sist klämmer jag åt med fingrarna på den mjuka slangen mellan kopplingen och kylaren medan jag skruvar av den och låter allt som är kvar i kylaren åka ner i jäshinken också. Jag ställer in 20L i Grainfather-programmet och det är ungefär det jag får när jag är klar.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster