NEIPA nybörjarhjälp

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Eastby91 » onsdag 2021-04-07 12:41

Hej! Jag är en nybliven bryggare som tänkte göra det våghalsiga försöket att testa på att brygga NEIPA, ca 10-11 liter. Innan har jag bryggt imperial stouts efter recept med brew in bag påse där jag tagit mig lite fria tyglar, men det har gått bra. Jag har kollat runt på lite olika recept så har fått en ide hur det ska gå till och vad man bör tänka på, några frågor återstår dock.

1. Jag tänkte ha i havreflingor och vetemalt (ca 10% av malten vardera) med pale ale malt i övrigt. Dock har jag hört att vete är känsligt mot temp och många verkar jäsa ölet kallt, åtminstone efter torrhumling. Hur viktigt är detta? Jag har dagsläget ingen kylanläggning och tänkte om jag kunde jäsa mitt första försök i ca 19-20 grader.

2. Då oxidering verkar vara det största problemet: går det att få till denna ölsoemrt med två brygghinkar, brew in bag, pumphävert och flaskfyllare utan specialutrustning? Eller är risken överhängande att den blir syrekontaminerad?
3. Jag bor i Uppsala, och därmed är kranvattnet väldigt hårt med mycket kalk i. Är det ett problem som bör åtgärdas?

4. Till sist; jag har av en slump kommit över humlesorterna Summit, Rakau, Lemondrop och Kohatu. Kanske inte de mest populära eller kraftfulla (galaxy) humlesorterna för ändamålet men de borde väl fungera ok för ändamålet? Så länge rätt humle används för bitterheten, rätt för torrhumlingen osv

Vill också understryka att detta inte nödvändigtvis ska bli en perfekt NEIPA utan är något av ett experiment, men går det att genomföra utan att hela batchen blir förstörd och odrickbar är jag nöjd

Edit; insåg nu att några delfrågor kanske rör kategrier som inte klassas som nybörjarhjälp, sorry isf...
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav martinb » onsdag 2021-04-07 13:18

1. Inget problem alls. Vete är inte känsligare än något annat. Tänk bara på att din jästemperatur är ett par grader över omgivningstemperatur om du inte har temperaturkontroll, så välj jäst som klarar ett par grader till.

2. Inga jätteproblem här heller ifall du tillämpar "tricket" med att tillsätta Askorbinsyra, 0.1g/l, vid torrhumling eller tappning, samt att självklart hålla slabbet till ett minimum. "Cap on foam" om möjligt.

3. Om du inte vattenbehandlat innan så fokusera inte så mycket på detta, vi kan klassa det som överkurs. För NEIPA så är förhållandet mellan S04 och Cl det viktiga där det bör iaf vara 2:1 för Cl mot S04.

4. Det borde funka bra! Läs på om de olika humlesorterna och dess smak- och doftegenskaper för att få en tanke om hur du vill kombinera dem.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Eastby91 » onsdag 2021-04-07 18:55

Tack så mycket för svaren, då känner jag mig hyfsat på det klara och redo att köra igång med projektet!
En grej bara; kanske är överkurs med vattenbehandlingen men vattnet där jag bor ser ut att vara så pass hårt att kvoten cl So4 snarare är 1:1, se bild. Går det att brygga OK NEIPA på det eller blir det problematiskt? Är det överkurs struntar jag i det men ah, hakade upp mej lite på det
Bilagor
IMG_20210407_185713.jpg
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Djonk » onsdag 2021-04-07 19:47

Om du har i lite kalciumklorid kan du få upp förhållandet till 2:1. Men det råder inte total enighet om att det är något att sträva efter. Scott Janish har t.ex. skrivit att han föredrar just 1:1
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Saint » torsdag 2021-04-08 08:34

Hej

Varför uppmuntrar ni Eastby91?

Tyvärr! Jag vill inte låta/vara taskig men jag ser 100% oxidering framför mig. Totalt vansinne att prova en NEIPA som nybörjare. Det är rent slöseri med humle. För att få till den riktiga fruktigheten så måste du torrhumla kraftigt och det är där det hakar med flaskning. Du ska ha så obeskrivlig tur om du slipper en brun oxiderad sörja.
Använd istället en av påsarna och gör en single hop utan att torrhumla. Börja med att lära dig hulmlesorterna en o en innan du blandar. De du vill göra nu är att sätta dig i en F1 bil när det värsta du kört hittills är en Volvo.
NEIPA börjar du med när du köpt fat och även då är det svårt.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav ekstedt » torsdag 2021-04-08 09:07

Eastby91 skrev:Tack så mycket för svaren, då känner jag mig hyfsat på det klara och redo att köra igång med projektet!
En grej bara; kanske är överkurs med vattenbehandlingen men vattnet där jag bor ser ut att vara så pass hårt att kvoten cl So4 snarare är 1:1, se bild. Går det att brygga OK NEIPA på det eller blir det problematiskt? Är det överkurs struntar jag i det men ah, hakade upp mej lite på det


Randanmärkning: att sulfat/klorid-kvoten är hög eller låg har inget med hårdheten att göra. Hårdheten ges av totala koncentrationen kalcium- och magnesiumjoner.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Eastby91 » måndag 2021-05-03 18:12

Än så länge har det faktiskt gått bra, tror jag haha. Torrhumlade för en vecka sen med 120 gram humle i påsar (mest Rakau men även en del lemondrop och Kohatu). Den stora tabben var att vi hade i 2 dl socker, vilket tjejen tyckte det skulle vara i eftersom hon hade använt det i sin IPA (när dom bryggt med maltextrakt). Försökte kompensera det med att späda med ett par liter vatten (var en rätt tjock vört innan). Resultatet vid flaskning var ett gul-orange öl som var ganska tunnt men definitivt hazy. Smaken var en hel del beska, hyfsat alkoholhaltig och en tydlig karaktär av ananas! Hoppas den gör sig än bättre efter två veckor i flaska och att det inte händer nåt jävligt där i... Får se!
Inser att man ju kanske famlar lite i mörkret med detta recept men jag kan tycka att det är lite kul att testa sig fram även om man kanske inte har hantverksmässiga kunskaper utan mest läst på lite kort om humlesorterna och hur andra gått tillväga.
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Saint » tisdag 2021-05-04 08:12

Varför var 2dl socker en tabbe?
Hur stark blev den?
Hur flaskade ni?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Eastby91 » tisdag 2021-05-04 08:59

Blev lite cirkus av det hela rent processmässigt. Det var mycket malt i mäsken, motsvarande en imperial stout jag gjort tidigare men enbart pale ale-malt och en del havre och vete utan mörkare maltsorter. Därför räknade jag med att alkoholhalten skulle bli ca 7-8. När sockret hade tillsätts (gjordes enbart pga tjejens erfarenheter från bryggning med maltextrakt utan någon riktig tanke på funktion/effekt) blev jag nojig att alkoholhalten kunde krypa upp över jästens tolerans som låg på 10% (3,5 kg malt som resulterat i 9 liter vört med 2 dl tillsatt socker).

Därför öppnade jag försiktigt upp och tillsatte 2 liter uppkokat och nedkylt vatten i vörten, men detta skedde när jäsprocessen redan kommit igång och därför blir det problem att mäta alkoholhalten. Av smaken skulle jag bedöma att den ligger på närmare 8 procent men är ju inte helt lätt att avgöra på det viset.

Flaskningen skedde genom flaskfyllare monterad på tappkran efter att ölet med pumphävert flyttats över från jäskärlet och en sockerlag på ett par dl vatten och 70 g socker tillsätts.

Är nästan förvånad att ölet smakade gott och inte helt oxiderat efter alla vattentillsatser och svajiga omständigheter, med tanke på vad jag hört på den fronten. Men försökte vara så försiktig som möjligt med plaskandet och har kanske haft lite flax också.

Är det vanligt att oxidation sker först efter själva flaskningsprocessen?
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Djonk » tisdag 2021-05-04 11:01

Eastby91 skrev:Är det vanligt att oxidation sker först efter själva flaskningsprocessen?


Ja, det kan gå för långt redan innan flaskning men det är ett kritiskt moment. Bäst att dricka upp snabbt, om inte ölet har bra kvalitéer även utan humlen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Saint » tisdag 2021-05-04 11:52

Håller med Djonk! Räknar du med 10-14 dagar innan du öppnar första flaskan så skulle jag gissa på en livslängd på 1 vecka. Toksup
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Eastby91 » tisdag 2021-05-04 12:34

Okej det verkar råda en ganska enhetlig övertygelse om att det här inte blir ett öl man kan njuta av i några månader framöver, blir en om dan för att se hur oxidationsprocessen fortgår hehe. Hope for the best, expecting the worst.

Men intressant det där med oxidationen. Räcker det med att torrhumla eller är det vid särskilda mängder som risken blir betydande? Kan ju tycka att en vart försiktig med skvimp och att det är såpass liten volym luft i flaskan, men o andra sidan läser man ju att folk kör på olika tryckanläggningar och diverse metoder för att hålla syretillförseln vid ett absolut minimum. Ingen av mina vänner som brygger har haft några större oxidationsproblem men o andra sidan har de inte bryggt några NEIPAs heller.
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Saint » onsdag 2021-05-05 08:06

Efter att ha följd diverse bloggar forum och baserat på egen erfarenhet så känns det ganska klart att det är torrhumling som är den stora boven. Skulle säga att har lyckats 1-2 gånger av 20-25 under den tid jag flaskade torrhumlade öl.
Inga problem med öl som krävde mindre humle och inte vara torrhumlade. Sedan jag började med fat har jag inte haft ett enda fall av oxidation. Ändå har jag inte helt stängd överföring från kärl till fat.

Återkom gärna när du har börjat dricka och notera förändringar. Ids du så ta gärna bilder på ölen upphälld. Oxiderar den så kommer du att se skillnad.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav ekstedt » onsdag 2021-05-05 13:04

Eastby91 skrev:Okej det verkar råda en ganska enhetlig övertygelse om att det här inte blir ett öl man kan njuta av i några månader framöver, blir en om dan för att se hur oxidationsprocessen fortgår hehe. Hope for the best, expecting the worst.

Men intressant det där med oxidationen. Räcker det med att torrhumla eller är det vid särskilda mängder som risken blir betydande? Kan ju tycka att en vart försiktig med skvimp och att det är såpass liten volym luft i flaskan, men o andra sidan läser man ju att folk kör på olika tryckanläggningar och diverse metoder för att hålla syretillförseln vid ett absolut minimum. Ingen av mina vänner som brygger har haft några större oxidationsproblem men o andra sidan har de inte bryggt några NEIPAs heller.


Alla öl oxiderar med tiden, även kommersiella. Jag köpte några flaskor Andechser Bergbock Hell på bolaget, med bäst före-datum november 2021. De var tydligt oxiderade och ganska trötta, en bra bit från de färskare versioner jag har druckit fat några gånger. Och då är nog kommersiella bryggerier allmänt duktigare på att undvika syretillförsel än hembryggare. Så hembryggd öl i allmänhet är nog lätt oxiderad förutom när den är färsk. Och faktum är att en del verkar föredra lätt oxiderade öl, det finns blindtester som visar det. Och det märker man också när många verkar tycka att hembryggd öl i allmänhet blir bättre av att "mogna" flera månader på flaska.

Det är nog dock annorlunda med riktigt humliga öl. De tenderar att oxidera fortare, och jag tror inte att huvudorsaken är att det tillförs syre under torrrhumling utan att ölet helt enkelt är känsligare för oxidation. Med all humle kommer också fler polyfenoler som är de som gör att ölet mörknar när de oxiderar. Även humlearomerna verkar oxidera snabbt, och/eller att det märks tydligare. Och det är nog få som föredrar oxiderade humlebomber.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: NEIPA nybörjarhjälp

Inläggav Eastby91 » onsdag 2021-06-09 10:38

Då har det gått lite mer än tre veckor och jag kan glatt meddela att IPAn fortfarande är drickbar :)
Det blev en ganska fruktig, hyfsat humlig, och rätt alkoholhaltig historia, tippar på ca 8%. Hade förväntat mig Ännu mer humlesmak, tror kanske att påsarna var liite för små för att maxa utbytet med ölen under torrhumligen. Men fruktig och rätt humlig som sagt, och alla som testat har tyckt om den enligt utsago. En knäpp detalj med den var dock att partiklarna som gjorde ölet hazy började sedimentera (långsamt) vid flaskning. Så dricker man ölet vanligt får man en "vanlig" dubbel IPA, vänder man dock flaskan upp-och-ned innan upphällning eller häller i bottensatsen i glaset får man en NEIPA. Inte riktigt som det ska vara kanske, men alla har varit överens att alternativ två både har varit tjusigare och godare med mer humlesmak så jag kör på det hehe. Det sedimenterar som sagt väldigt långsamt, och när det väl hade gjort det blev bottensatsen liten, men tydligen väldigt potent för grumligheten.
En liten timeline:

Dag 1: http://imgur.com/gallery/OE8VlrZ

Dag 7/8: http://imgur.com/gallery/HGWCVAR

Dag 14: http://imgur.com/gallery/jpQbV2b

Dag 25: http://imgur.com/gallery/ipFxdRu

Dag 25 utan sediment: http://imgur.com/gallery/rBADNxj

Är möjligt att ölen är mer/mindre oxiderad men vi har inte uppfattat någon konstig bismak lik kartong eller lök (fått höra att det ska smaka så) och skulle väl inte kalla det en brun sörja riktigt.
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster