Första bryggdagen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Första bryggdagen

Inläggav jonasg » måndag 2021-04-05 15:38

Nu har jag gjort mitt allra första bryggning (grainfather G30). Gick som förväntat: Uruselt :mrgreen:

Jag har missat att köpa kranar till jäshinken. Så det får bli en pumphävert när jag ska flaska sedan.

Jag monterat maltkvarnen (evil twin) fel, så hälften av malten rann bredvid spalten. Så fick hälla tillbaka malten i hinken, skruva isär kvarnen, montera den rätt och sedan krossa. Det var rätt svårt att få hyffsat bra krossning. Blev antingen för mycket mjöl eller en del hela korn kvar. Vet inte om det berodde på fel rotation (använder en skruvdragare på hyffsat låg hastighet) eller om jag inte lyckades justera spalten ordentligt.

Mäskningen gick relativt OK. Tyckte att jag fick ganska tjock mäsk. Var noga med att röra om så det inte fanns några klumpar. Men när mäskningen väl startade verkade allt flyta på. Inget rann ner via överflödesröret, vilket det borde ha gjort om mäsken var för tjock? Missade att sätta på övre röret när jag startade mäskningsprogrammet, så fick lite bråttom där. :)

Vid koket så hade jag satt 100 grader som kok-temperatur, men grainfathern kom aldrig upp i det (kokade på bra ändå) vilket gjorde att GF inte startade kok-programmet. Så koket blev kanske 15 minuter extra innan jag kom på vad som var fel (fick starta steget manuellt). Men jag förstår fortfarande inte varför tempen stannade vid 98. Visar sensorn fel?

Lakningen gick smärtfritt, förutom att jag mätte upp vattenmängden manuellt istället för att använda lakvattensvärmarens markeringar, så sista litrarna fick jag inte ut eftersom de var nedanför kranen. Så fick snabbt slänga i mer vatten och köra igång värmaren igen (köks-säkringen gick flera gånger. Kaffebryggaren + lakvattenvärmare är ingen bra idé, likaså låta GF:en köra upp tempen samtidigt som jag panikfixar mer lakvatten i värmaren).

Vid kylning så hade jag läst att motflödeskylaren skulle desinfikteras med ölen innan kylningen, men var för snabb med det så jag satte igen pumpen. Tog tid innan jag luskade ut hur jag kunde fixa så jag kunde kyla ölen (tog isär kulkopplingen och rensade där). (Sjukt imponerade hur effektiv kylaren till GF är, mitt problem var snarare för kall än för varm öl när den hade passerat kylaren).

Eftersom kylningen tog tid så blev jag stressad med att få ner tempen och kunna sätta igång jäsningen, så jag missade att mäta OG.

Nu står ölen på kylning i jäs-kylen :) Blir den drickbar så blir jag chockad ;) Det var riktigt kul i alla fall.

Lite frågor:

* Varför kom GF inte upp i 100 grader? Räcker 98?
* På vilket sätt hjälper en whirlpool innan man kyler ölen inför jäsning?
* Nu körde jag en ballongvisp för att syresätta ölen, funkade utmärkt. Men har sett att Dave Hearth bara sätter slangen högt upp och låter fallet räcka för syresättning. Räcker det?
* Jag köpte en hopspider, men eftersom jag har en falskbotten, behövs den? Såg att man behöver använda 10% mer humle med en hop spider?
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Första bryggdagen

Inläggav Snow » måndag 2021-04-05 19:58

Grattis till första bryggningen !

jonasg skrev:
Lite frågor:

* Varför kom GF inte upp i 100 grader? Räcker 98? Skulle gissa att givaren visar fel, vört börjar koka på temperatur som är högre än 100c, bara det kokar så är det ok, men kan vara värt att kolla med tanke på att det är fint att veta vid vilken temp som man mäskat. Nu kan ju det skita lite detsamma de första bryggningarna men senare kanske du vill ha koll
* På vilket sätt hjälper en whirlpool innan man kyler ölen inför jäsning? Det hjälper till att separera drav från vörten så du får blankare vört. Jag tycker det är ett trassligt moment så struntar i det och låter vörten stå 45 min efter kylning istället
* Nu körde jag en ballongvisp för att syresätta ölen, funkade utmärkt. Men har sett att Dave Hearth bara sätter slangen högt upp och låter fallet räcka för syresättning. Räcker det?Jag brukar pumpa ur vörten med slang och klämma slangen så det sprutar jetstråle som skummar upp vörten, det brukar iallafall räcka
* Jag köpte en hopspider, men eftersom jag har en falskbotten, behövs den? Såg att man behöver använda 10% mer humle med en hop spider? Hopspidern är ett sätt att tillföra humle under kok i samma påse som hänger i koket, falskbotten används vid mäskning. Jag kör humlepåsar som jag kastar i eller så kastar jag i pellets löst
Senast redigerad av Snow måndag 2021-04-05 20:57, redigerad totalt 1 gång.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Första bryggdagen

Inläggav Hövdingen » måndag 2021-04-05 20:05

Huruvida det David Heath gör räcker eller inte blir svaret ett bestämt "Nja". Egentligen vill du ha mellan 8-12 PPM syre i vörten men vad jag läst kan du inte nå mer än typ 4 PPM med hjälp av att vispa eller plaska. Det enda "riktiga" alternativet är att syresätta med rent syre men det är väldigt få som gör det på hembryggarskala. Jag gör det inte men är nöjd ändå
Det är när jag gör riktigt starka grejer som jag önskar att jag hade en syrgastub.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Första bryggdagen

Inläggav skyking » måndag 2021-04-05 20:08

Låter inte som att det egentligen gick uruselt. Det är ganska rimligt att det går fel på något sätt som nybörjare även på flera sätt, det låter dessutom inte som att det varit några showstopper-problem du råkat ut för. Sådana här missar kan även mer erfarna bryggare råka ut för även om det kanske inte är lika ofta. Det är bara att lära sig av misstagen och göra det bättre nästa gång.

Det är inte temperaturen som är viktig när man kokar, det viktiga är att det kokar. Helst skall man undvika att det kokar över :wink:

Whirlpool är inte helt nödvändig, använder inte det själv, men tydligen skall det göra att humlerester och allmänt bös formar en kon i mitten av kokkärlet innan du tappar över till jäskärlet. Att få med lite bös är inte hela världen dessutom.

Det är tveksamt att du får maximal syresättning genom att bara låta vörten falla ner i jäskärlet. Å andra siden är det inte helt säkert att man behöver maximal syresättning. Funkar balongvisp för dig så är det bara till att fortsätta så.

Kör du med kottar eller pellets? Pellets lär inte någon falskbotten ta, men man behöver nödvändigtvis hopspider för det, det går att slippa få med humlen på många sätt. Hur mycket humle du behöver kan bero på många olika anledningar, 10% mer eller mindre tycker jag låter lite som tuning av receptet. Med andra ord häng inte upp dig för mycket på det där med att du skulle behöva 10% mer just pga av hopspider.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggdagen

Inläggav skyking » måndag 2021-04-05 20:53

Hövdingen skrev:Huruvida det David Heath gör räcker eller inte blir svaret ett bestämt "Nja". Egentligen vill du ha mellan 8-12 PPM syre i vörten men vad jag läst kan du inte nå mer än typ 4 PPM med hjälp av att vispa eller plaska. Det enda "riktiga" alternativet är att syresätta med rent syre men det är väldigt få som gör det på hembryggarskala. Jag gör det inte men är nöjd ändå
Det är när jag gör riktigt starka grejer som jag önskar att jag hade en syrgastub.


Med normal luftsammansättning är lösligheten 8ppm och det menar jag man kan uppnå om man anstränger sig, det är också inom intervallet man vill hamna. Sen om man verkligen faktiskt BEHÖVER vara i det intervallet under alla omständigheter kan diskuteras, nödvändigheten med god syresättning beror ju på andra faktorer som det kan vara lite olika med så för David Heath kanske det funkar, men för andra så kanske det inte duger.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggdagen

Inläggav SGP » tisdag 2021-04-06 09:51

Grattis!

1. Jag har kört med pumphävert hela tiden. Jag har ingen jäshink med kranar efter 55 bryggningar på min Grainfather.

2. Jag har en Evil Twin själv men jag använder handveven. Jag har på sistone använt bladmått för att kolla vad jag har för inställning och kommit fram till att 1.3 mm ger ett ganska bra resultat. 1.15 mm är aningen för smalt. Det beror lite på hur mycket malt man har också skulle jag säga, jag använder runt 4,5 kg per gång i 20L-satser.

3. Vilken temperatur det kokar vid beror till en del på lufttrycket. Jag bor kanske 20m över havet och då fungerar det som det ska utom när det ligger åska i luften, då tenderar den vara lite seg. Bor du på hög höjd kan du behöva ställa in vid vilken temperatur det normalt kokar, det ska gå att göra i inställningarna nånstans.

4. Jag värmer lakvatten i kastrull på spisen men jag har förstått att skalan på Grainfathers lakvattenvärmare kompenserar för bottenslatten så om du behöver 15 liter lakvatten ska du fylla den tills mätaren säger 15L och sedan hälla ur den tills den säger 0, inte tills den är helt tom.

5. Vad gäller syresättning är det en grej som är sjukt överdriven i hembryggarkretsar. Jästen kommer fullproppad med de näringsämnen den behöver redan och behöver inte någon större mängd extra syre i normalfallet. Om man återanvänder jästen många gånger så blir det viktigare med syresättning dock. David Heath använder oftast torrjäst (när han inte använder Kveik) och den i synnerhet behöver ingen syresättning.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Första bryggdagen

Inläggav Hop-san » tisdag 2021-04-06 20:04

Ta bort kulan och fjäder i ventilen, de geggar igen väldigt lätt och då blir det blir stopp i röret. Men håll koll på att inte öppna ventilen innan rör eller kylare ansluteits. Det finns risk att röret sprutar ut het mäsk när du startar pumpen om inget är anslutet.

Jag har kört både med hopspider och falskbotten under koket och jag tycker att falskbotten fungerar bra som humlefilter.
Hop-san
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2019-01-31 13:12

Re: Första bryggdagen

Inläggav SGP » onsdag 2021-04-07 08:46

Jag skulle rekommendera att lämna kula och fjäder kvar. Jag har aldrig haft stopp i röret, däremot har de räddat mig flera gånger från att få vört över hela golvet. Visst blir det lite partiklar där under bryggning men för mig har det aldrig blivit så mycket att det blivit stopp.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Första bryggdagen

Inläggav Rotsac » onsdag 2021-04-07 09:58

jonasg skrev:
Vid kylning så hade jag läst att motflödeskylaren skulle desinfikteras med ölen innan kylningen, men var för snabb med det så jag satte igen pumpen. Tog tid innan jag luskade ut hur jag kunde fixa så jag kunde kyla ölen (tog isär kulkopplingen och rensade där).


Vad "snabbheten" (vad det nu innebär) hade att göra med att säkerhetsventilen (kula & fjäder) satte igen kan man ju undra. Jag råder dig till att även borra, fräsa, knacka, dra ur den "vingformade kil" som sitter anslutningen till kylaren. Dvs. den som med sin "klack" trycker ned kulan till öppet läge. Notera hur väldigt liten arean i röret är p.g.a. "kilen"! Det kan lätt fastna maltdelar från rostad malt där, då den malten oftast ger maltdelar i form av "stickor".

Att mäskvätskan strömmar ned via röret är en avsedd funktion, och hjälper till att hålla en jämn temperatur, samt att försvåra att du får en bränd mäskvätska i botten. (Det finns MÄNGDER att läsa om detta i många forum, där åsikterna och teorierna går isär...).

Öppna vid mäskning och kylning ventilen SAKTA. Det kan förhindra att maltbädden "sugs ihop" något vid mäskning.
Vi kylning: Öppna inte ventilen mer än nödvändigt. Ha ett -ej alltför- högt vattentryck med kallast möjliga vatten, och justera en aning, för att få önskad temperatur på vörten. Det finns inget självändamål med att pumppa ur på max hastighet ("kyl snabbt" brukar vissa hävda, det är inget jag bryr mig om).

Med moderat pumphastighet fungerar dessutom filtret på avsett vis: Humle och maltskräp lägger sig OVANPÅ filtret, och botten.
Vörten pumpas försiktigt ut via filtrets UNDERSIDA, utan att suga med sig bottensatsen.

Övrigt: Se till att du har vänt den korta, svarta silikonstumpen som håller filtret åt rätt håll. Öppningen nedåt....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Första bryggdagen

Inläggav jonasg » söndag 2021-04-18 22:00

Tack så mycket för alla svar, förslag och tips. Otroligt kul som ny att få den responsen!
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron