Oxidering???

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Oxidering???

Inläggav lyxvillan » söndag 2021-03-14 20:51

Har läst många som skriver om att oxidering kan ske vid torrhumling om man sen flaskjäser.
Vad händer vid oxidering???

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Oxidering???

Inläggav Djonk » måndag 2021-03-15 00:54

Du förlorar mycket eller all smak från torrhumlingen. Färgen blir ofta mörkare, i extrema fall brun eller lila. Med lite tur går det kanske att dricka ändå men det kommer inte bli som önskat.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Oxidering???

Inläggav lyxvillan » måndag 2021-03-15 10:34

Så man bör inte torrhumla vid tapp på flaska?
Då har jag haft tur då?
När sker oxidering, och varför?
jag har torrhumlat när jäsningen avtagit markant, men ännu jäser, har kanske haft tur bara

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Oxidering???

Inläggav martinb » måndag 2021-03-15 10:47

Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Oxidering???

Inläggav Wassborg » måndag 2021-03-15 15:36

Jag skulle vilja tillägga att all öl är oxiderad. Det är en skala. Vissa delar in den i tre steg.

1. Brygghusfärsk - så bra det kan bli.
2. Smakerna har avtagit men fortfarande njutbar. (Generellt alla öl på systemet)
3. Odrickbart, ölen har helt tappat karaktär färgen har kanske ändrats. Felsmaker mm....

Hur fort man kommer till steg tre beror inte bara på mängden syre ölen utsätts för utan även temperaturen ölen lagras i.

Man pratar ofta om halverad temp fördubblad livslängd.
Säg att en öl på flaska hålls brygghusfärsk i 4 veckor i rumstemperatur (20 °C). Då kommer den hållas färsk i 8 veckor i 10 °C och 16 veckor i 0 °C.
Wassborg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 2020-04-22 09:05

Re: Oxidering???

Inläggav Olof Fager » måndag 2021-03-15 15:58

Jag har torrhumlat lager med 8g/l ett par gånger och sedan flaskat direkt. Inte upplevt någon oxidering att tala om, men kan tillägga att alla öl varit uppdruckna inom två månader så det kanske inte hunnit märkas av tillräckligt än.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Oxidering???

Inläggav lyxvillan » måndag 2021-03-15 21:39

Alltså, för att få kolsyra i ölen i flaskan så gör jag sockerlag och rör ner den försiktigt i den jästa omtappade ölen, sen fylla fkaskor försiktigt med flaskfyllaren. sen 3veckor i rumstemp för att jäsa kolsyran.....om jag har den kallare så startar väl inte jäsningen???
efter 3veckor sätter jag alltid in dem(flaskorna) i min garagekyl(frugan slipper ha dem i klädkammaren) och njuter....De blir sällan gamla

Gör jag fel?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Oxidering???

Inläggav Djonk » tisdag 2021-03-16 01:08

Det kan gå så snabbt att kolsyrejäsningen inte ens hinner klart ordentligt innan ens fina IPA har tappat all humlesmak om man lyckats dåligt. Man kan också lyckas bra, som Olof, och inte märka av några problem på flera månader.

Lyxvillan, du kan gott skära ner på flaskjäsningen till två veckor. Att du ställer de i kylen efteråt hjälper till att sakta ner processen.

Jag mottrycksfyllde en back torrhumlad öl med viewtopic.php?t=7764 som jag hade tänkt ge bort, men inte fick tillfälle till pga. covid-19. De höll sig fint i kylen några månader. Det var inte någon strykande åtgång på ölet men ett halvår senare gjorde jag slut på det sista i fatet, där humlen fortfarande låg kvar. Smaken var lite dämpad men om något hade den förbättrats eftersom det blev lite för mycket torrhumling. Det som var i flaskorna smakade som att jag inte hade torrhumlat alls, men var okej i övrigt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Oxidering???

Inläggav Saint » tisdag 2021-03-16 09:17

Hej

Är du hyfsat nybörjare så tycker jag inte att det är värt det. Bryggde en del torrhumlat innan jag köpte fat. Ungefär 10-15% höll sig ok drickbara till sista flaskan och ändå var jag sjukt noga med att minimera skvalp samt purgade kärl och flaskor med kolsyra. Enl min (inte vetenskapliga) åsikt så är det bättre att köra en hopstand eller ordentligt med humle vid 0min. Alt som jag gjorde, skita i att brygga humligt och fokusera på de stilar som inte är i lika stort behov av torrhumling.

Nu säger jag inte att du ska investera i fat direkt, men skillnaden är enorm.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Oxidering???

Inläggav lyxvillan » tisdag 2021-03-16 10:47

Ok tack för svaren

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron