Isolera mäskkärl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Isolera mäskkärl

Inläggav lyxvillan » torsdag 2021-02-25 17:57

Idag på jobb råkade jag "springa på" 2st splitternya 30l hinkar med lock av livsmedelskvalitét. Har tidigare diskuterats här vikten av att inte tappa temp under 1timmes mäskning. Fick då förslag på en 40l jäshink som var svinbra säkert. Snål som man (jag) är tänker jag testa att isolera med frigolit under samt runt sidorna och ha hink i hink. (som jag aldrig testat) och frigolit på toppen. allt tänker jag får plats i de blåa stora plasttunnorna. Icke expanderande fogskum borde fylla ev hålrum i frigoliten, klär jag tunnan med plast först så borde jag kunna dra upp den för rengöring när jag är klar.
Vad tror ni experter om den lösningen

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav lyxvillan » torsdag 2021-02-25 23:05

Detta får bli ett helgprojekt, efter lite googlande så visar det sig att frigolit klarar upp till 80°C sen blir det mjukt men behåller formen upp till ca 100°C.
Ett test med 25l vatten med 70°i en timme borde ge mig en fingervisning om hur mycket temperaturen sjunkit.
Tänker mig 200mm frigolit på alla sidor, kanske 300mm överst med överlapp. Återkommer om nån mer (snåljåp) är intresserad.

Vad gäller genomföringar (Jag jobbar som elektriker) genom grytor mm, varför använder "alla" rörgängor??? det finns ju kabelförskruvningar som lätt håller IP68 och de är ju enkla att lossa för att byta det som går igenom. de finns i rostfritt och hålet i mitten stryps genom att förskruvningen spänns åt. Bara en tanke från en novis iofs

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav Djonk » fredag 2021-02-26 00:09

Oj det var tjock frigolit! Den borde kunna hålla värmen tycker man.

Två saker bara. Om det är hink i hink du vill ha tycker jag att du kan prova utan komplex isolering först och se vad du tycker. Annars skulle du kunna skippa den andra hinken och använda en https://www.olkompaniet.se/bazooka-screen-30cm istället om du har siktet på isolering, om den är billigare än hinken.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-26 00:39

måste först säga att jag är tacksam för att många svarar så himla snabbt och kommer med bra svar.
Jag har ju aldrig bryggt helmalts brygder tidigare, men läser vad jag hittar kring detta.
Många verkar få stopp i bazookan, kanske lika bra att satsa på den där helix-saken direkt. Då hade jag sluppit slabba med hink i hink också.

Tack än en gång

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav Djonk » fredag 2021-02-26 09:53

Har inte haft problem med stopp, men det går långsammare när man använder mycket vete/havre/råg. Överlag fungerar bazookan bra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav iwe241 » fredag 2021-02-26 11:22

Vi har än så länge inte haft några som helst problem med den "långa" bazooka. Brukar och köra vorlauf i ca 10min för få ett så bra filter som möjligt i botten runt bazookan.
Användarvisningsbild
iwe241
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 2020-09-15 07:43
Ort: Nykvarn

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-26 19:16

vad är vorlauf för något?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav skyking » fredag 2021-02-26 19:25

Den isoleringen bör räcka så det blir över. Det normala torde vara att köra ett par lager med liggunderlag.

Vorlauf är första vörten som kommer ut när man lakar. Att köra vorlauf i 10min antar jag de menar att de recirkulerar dvs kör tillbaks den till mäsken, detta i syfte att få en klarare vört, eller åtminstone slippa maltkorn som följer med i början.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-26 20:26

Så ni inte får fel uppfattning om mej Det är lite av hantverket för mej just byggandet, det bär mej emot att köpa en färdig kyltunna för drygt en tusing. Mycket roligare om man lyckas fixa en liknande lösning själv. Det kanske ändå slutar med inköp av dyrt kärl men, men då har jag iaf lärt mej nåt på vägen. Som elektriker så lär temperatur mätningen bli ganska sofistikerad hahaha....kanske tom lite overkill. man samlar ju på sej lite här o där som kan komma till nytta

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-26 20:27

Så har ni elfrågor, så kan jag kanske hjälpa er guys

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav iwe241 » måndag 2021-03-01 09:01

skyking skrev:Den isoleringen bör räcka så det blir över. Det normala torde vara att köra ett par lager med liggunderlag.

Vorlauf är första vörten som kommer ut när man lakar. Att köra vorlauf i 10min antar jag de menar att de recirkulerar dvs kör tillbaks den till mäsken, detta i syfte att få en klarare vört, eller åtminstone slippa maltkorn som följer med i början.


Precis, recirkulerar hade varit ett bättre ordval (men jag kom inte på det där och då) :)
Vi tycker att vörten har blivit väldigt klar när vi har recirkulerat i ca 10min, blir ett fint maltfilter i botten.
Användarvisningsbild
iwe241
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 2020-09-15 07:43
Ort: Nykvarn

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav lyxvillan » måndag 2021-03-01 15:38

aha, tack för era tips, så slipper jag göra det felet. ska bli spännande att testa helmaltsbryggning nu.
Har ni nåt bra 20-25liters IPA recept, lite beska är ok, men inte för mycket.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav Olof Fager » onsdag 2021-03-03 19:05

Jag kanske gör helt jävla fel, men jag har aldrig isolerat något mäskkärl när jag brygger (BIAB). Jag reglerar temperaturen med plattan så att den håller rätt temperatur genom hela mäskningen och ser till att röra om lite när värmen från plattan är hög, för att undvika hotspots. Har funkat bra hittills. Kräver ju att man är närvarande, men än så länge tycker jag det är kul att hålla uppsikt och har inte behovet av att frigöra mig från ölen under tiden jag brygger.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-03-03 19:27

Olof Fager.

Jag har kört ca 15 delmalts bryggningar och tänkte ta steget till helmalt nu. Jag tänker inte använda BIAB utan mäska i en egentillverkad "kylväska" bestående av (gratis) 30 liters plasthink i livsmedels kvalitét och frigolit (lånad på obestämd tid). Hur det sen går återstår att se.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Isolera mäskkärl

Inläggav Olof Fager » torsdag 2021-03-04 13:34

Det blir alldeles säkert öl av det! :)
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster