Storlek på mäskkärl??

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Storlek på mäskkärl??

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-02-24 11:35

Jag har en glas-damejang på 25 liter som ska fungera som jäskärl. Hur stor kylväska är lämpligt som mäskkärl?
Nybörjare på helmalts bryggning!!!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Storlek på mäskkärl??

Inläggav Djonk » onsdag 2021-02-24 12:28

Det beror som sagt på hur stark öl du vill brygga: https://www.lindhcraftbeer.com/2014/03/min-drom-mlt/

Minst 25L men eftersom priset inte skiljer så mycket för en större https://www.olkompaniet.se/maskkarl-40-liter kan det vara trevligt att ha om du vill brygga stora satser eller riktigt stark öl. Stor kylväska är inte lika smidig för små satser så det är en avvägning du får göra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Storlek på mäskkärl??

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-02-24 13:31

Ja, jag gillar i nuläget inte starkare än iaf 6,5-7%
Hur mycket vatten beräknar man ungefär per kilo malt? Styrkan kan man väl öka genom längre kok sen, eller?
den kyl/värme-tunnan verkar ju smidig, brygger man mindre borde man kunna skära till ett frigolitblock och klä med nån värmetålig plast och lägga direkt på maltbädden

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Storlek på mäskkärl??

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-02-24 13:35

borde man inte kunna filtrera vörten finare efter lakningen med tex en saftduk på ställning, Jag brukar använda det efter jag gjort must på äpplen, det brukar bli riktigt klart då. Men så klart, bort med så mycket bös som möjligt i laket är ju nice

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Storlek på mäskkärl??

Inläggav skyking » onsdag 2021-02-24 17:17

lyxvillan skrev:Ja, jag gillar i nuläget inte starkare än iaf 6,5-7%
Hur mycket vatten beräknar man ungefär per kilo malt? Styrkan kan man väl öka genom längre kok sen, eller?
den kyl/värme-tunnan verkar ju smidig, brygger man mindre borde man kunna skära till ett frigolitblock och klä med nån värmetålig plast och lägga direkt på maltbädden

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk


Har för mig att man brukar räkna med att skrotet tar 2/3 L per kg och vattnet tar (tada) 1L per L. Det blir i runda slängar 3.2-3.7L/kg (räknat på 2.5-3.0L/kg vatten). Med dina preferenser skulle jag skatta att du kan behöva mäska upp till 7kg och då snackar vi nog 25L. Sen skall du ha skvalpmån och utrymme för att kunna laka effektivt så plussa på endel på det.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster