prima

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

prima

Inläggav lyxvillan » tisdag 2021-02-23 18:17

hej jag har primat min öl med 1/3dl socker per deciliter vatten till ca 4liter öl. sen såg jag att humlegården har några typ tabletter att lägga 1st i varje flaska innan korken åker på.
Hmm då slog det mej, 1st sockerbit i varje flaska, funkar det tror ni?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: prima

Inläggav TobiasW » tisdag 2021-02-23 22:42

För 33cl flaskor har jag med framgång använt mockasockerbitar, de är på ca 2,2g/st vilket blir ca 6,5g/l. Oftast blir det inte helt jämnt om man jämför mellan olika flaskor men det är väldigt smidigt. Man kan ofta se styckvikten per bit på baksidan av förpackningen.

För halvlitrar funkar 3,5g bitarna, mej det kan bli mer kolsyra än önskat beroende på stil/smak.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: prima

Inläggav Perwaste » onsdag 2021-02-24 08:28

Eller så skaffar du en skedvåg och en liten tratt, så doserar du strösocker i vågen och häller i flaskan innan kapsyleringen. Det är enkelt och snabbt sätt.

Var har du fått det där med 1/3 dl socker per liter ifrån?

Du kan också koka sockerlag och ha i. Dels som utspädning vid omtappning eller som dosering med pipett på samma sätt som socker i flaskan. Se http://wiki.shbf.se/index.php/Kolsyres%C3%A4ttning
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: prima

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-02-24 10:07

Det kommer egentligen från min första sats öl jag fick av frugan som hon köpt som ett kit, från lilla köksbryggeriet. Jag insåg där och då att jag själv borde kunna köpa det som behövdes för kommande bryggningar, dels pga priset men mest för att prova andra humle/ malt sorter.
Så därifrån är det. Så 1/3 dl socker per dl vatten är lämpligt till 4l utjäst öl.
Nu har jag kört delmäskning med malt/DME ett tag och gjort typ 15olika brygder men tänker ta steget in i helmaltsvärlden nu. Jag har läst lite om det och är väl inne på att köpa mej en sk patina 36l gryta. Däremot har jag inte riktigt koll på vad som är "bäst" BIAB eller mäska i en isolerad gryta/kylväska. Vill gärna ha tips. Vill inte lägga en förmögenhet på det här.
Är dubbla jäshinkar bäst vid lakning eller man kan använda (om man köper en) patinagrytan med sån där slang i bottnen som filtrerar, och när har man falskbotten? Vill ju göra rätt, det som är smidigast från början.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: prima

Inläggav Perwaste » onsdag 2021-02-24 12:10

Då har jag som förslag att du helt enkelt köper, eller lånar, en bok om ölbryggning.

Det finns flera böcker som är bra och pedagogiska, med utgångspunkt för nybörjaren med de enklaste medel och metoder, och fram till mer avavcerade dito. Och det går att göra väldigt god öl med enklaste metoder.

T ex Gustav Lindhs bok är bra enligt mig: https://shop.humle.se/litteratur/larobo ... /brygga-ol
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: prima

Inläggav Djonk » onsdag 2021-02-24 12:24

lyxvillan skrev:Så 1/3 dl socker per dl vatten är lämpligt till 4l utjäst öl.


Jag hoppas verkligen att du inte har använt 13 deciliter socker som prima till dina 4 liter öl. Om du menade att skriva 1/3dl per liter så är det ändå ganska mycket, tänk veteöl/champagne - men då slipper du förhoppningsvis flaskbomber i alla fall(!).

En 36L patina är ett bra val oavsett vilken metod du väljer, svårt att koka mer utan trefas eller gasol och den är tillräckligt stor för att testa BIAB och undvika kladdiga överkok. Det finns ett antal metoder som fungerar med en låg budget, men jag tycker absolut att BIAB är enklast av de. Köp en gardin https://www.ikea.com/se/sv/p/teresia-sk ... -90232331/ och klipp ut lagom mycket så att du får en säck som du kan trä en bit över kastrullkanten. Man behöver inte ens sy ihop till en påse om man inte orkar. Billigare än så blir det inte, du behöver ingen falskbotten eller något annat än en slev och helst ett stort durkslag/diskställ eller annat som det kan rinna av från - t.ex. https://www.ikea.com/se/sv/p/laemplig-g ... -30111087/ om du inte har något hemma.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: prima

Inläggav Perwaste » onsdag 2021-02-24 14:19

lyxvillan skrev:Så därifrån är det. Så 1/3 dl socker per dl vatten är lämpligt till 4l utjäst öl.


Det måste vara nåot räknefel här. Man kan väl säga att de flesta kör med 5-7 g socker/liter öl, beroende på sorts öl. Och även mindre och mer än så.

Om jag ska ha i, säg 3,5 g strösocker i en halvlitersflaska rör det sig om ett rågat teskedmått eller så.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: prima

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2021-02-24 16:45

:)
Många bud om mängden socker.

Strösocker väger ca 85gr/dl
1/3 dl socker väger alltså ca 28,3gr, blandas detta upp i 1 dl vatten och fördelas i 4 liter blir det ca 7gr/liter öl.
kanske lite i överkant men knappast 13 dl socker/liter öl.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: prima

Inläggav lyxvillan » onsdag 2021-02-24 17:10

tack pilsnerkokaren, du förstod vad jag menade!! "Glory to the brave"
ok då vet jag till nästa gång iaf

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: prima

Inläggav Perwaste » torsdag 2021-02-25 10:04

Hahaha, jag hittade ett sätt att missförstå om sockermängden, och tog det med kraft! :lol:

Bra där, Pilsnerkokaren
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: prima

Inläggav Djonk » torsdag 2021-02-25 10:36

Konsekvenserna av att ha i fel mängd kan bli katastrofala, så bäst att varna när det är otydligt.

Jag har upplevt en flaskbomb. Kombucha, som ju har ganska mycket socker kvar efter flaskning. Så länge man dricker upp ganska omgående är det inget större problem, men en flaska glömdes i kylskåpet och till slut *FOFF* blev det till en splittergranat som hade tillräcklig kraft för att slå sönder ett antal glasflaskor och täckte hela insidan av kylskåpet med skärvor. Kunde ha blivit en fin överraskning om man hade råkat öppna dörren samtidigt :shock:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: prima

Inläggav lyxvillan » torsdag 2021-02-25 19:15

usch fy för, det trodde jag inte.
Dock har jag råkat ut för att två ö i en sats bara skummade över hela tiden, de andra var bra.
Jag vet inte vad det var som hände med dem, nåt troll kanske

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: prima

Inläggav Djonk » torsdag 2021-02-25 19:37

Eller om sockerlagen inte har blandats jämnt i ölet så kan det bli olika mycket kolsyra. Det är något man slipper när man använder sockerbitar istället.

En annan orsak kan vara om det är mycket bottensats i vissa flaskor.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: prima

Inläggav iwe241 » fredag 2021-02-26 11:24

Djonk skrev:Eller om sockerlagen inte har blandats jämnt i ölet så kan det bli olika mycket kolsyra. Det är något man slipper när man använder sockerbitar istället.

En annan orsak kan vara om det är mycket bottensats i vissa flaskor.


Förföljer dig Djonk :)

Precis det vi har råkat ut för när vi blandade ned sockerlagen i jäshinken.
Upplevde problemet som större när vi körde 40l än när vi körde 20l.
Användarvisningsbild
iwe241
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 2020-09-15 07:43
Ort: Nykvarn

Re: prima

Inläggav Perwaste » lördag 2021-02-27 12:38

iwe241 skrev:Precis det vi har råkat ut för när vi blandade ned sockerlagen i jäshinken.
Upplevde problemet som större när vi körde 40l än när vi körde 20l.


Hade ni tappat om då innan ni rörde ned sockerlagen? Om man gör det, och sedan försiktigt rör runt i ölen så blandar det sig bra, och blir jämnt fördelat med sockret. Om inte, då har ni mängder med rester från bottensatsen som spelar in.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster