Minikyl och temperaturspann

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Minikyl och temperaturspann

Inläggav grainbryggaren » tisdag 2021-02-16 19:23

Hej,

Tänkte köpa en minikyl för att jäsa i och undrar lite hur lågt/högt man kan få temperaturen, tänkte då köpa en inkbird eller liknande. Kan jag kallkracha runt 0c och jäsa ale vid 18c?
grainbryggaren
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34

Re: Minikyl och temperaturspann

Inläggav Djonk » tisdag 2021-02-16 20:09

Så länge den har kompressor är 0c inget problem. De med peltierelement är känsliga för omgivande temperatur, antagligen får du svårt att komma ner till 0c om du inte har ett kallt utrymme. Fläkten kommer också gå hela tiden så bäst att det är lite avsides.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minikyl och temperaturspann

Inläggav grainbryggaren » tisdag 2021-02-16 22:34

Djonk skrev:Så länge den har kompressor är 0c inget problem. De med peltierelement är känsliga för omgivande temperatur, antagligen får du svårt att komma ner till 0c om du inte har ett kallt utrymme. Fläkten kommer också gå hela tiden så bäst att det är lite avsides.


Tack då vet jag vad jag ska söka efter. Hur är det med ales då som jäster runt 18c-20c? Går det att få upp temperaturen så högt?
grainbryggaren
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34

Re: Minikyl och temperaturspann

Inläggav HakanO » tisdag 2021-02-16 23:26

Jag styr min kyl och värmare med en halv intelligent termostat som jag kopplar upp med wifi och styr den i en enkel mobil app, den stänger av kylen/värmen ( stänger av strömmen) när det är rätt temperatur.

Jäs fatet står på en liten enkel värmeplatta ( går att byta ut till ett värmeband).


https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... fi-itc-308

https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... ove-jack-s
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Minikyl och temperaturspann

Inläggav Djonk » tisdag 2021-02-16 23:51

Det finns peltierelement som kan värma också, gäller samma princip att omgivningen avgör hur högt det går.

Jag har kompressor i min kyl, samma inkbird och https://www.granngarden.se/varmematta-n ... /p/1169741 för värme som utan problem värmer från rumstemp till 40 grader om man vill för kveik och lacto. Ett problem med kompressor är att det blir en hylla i kylen som gör att man helst bör ha en fläkt också för att jämna ut temperaturen (speciellt när man kyler) eller så kan man låta givaren vara på det varmaste stället för att undvika frost.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minikyl och temperaturspann

Inläggav Olof Fager » onsdag 2021-03-03 18:57

Jag har frysbox med extern termostat och så en torrbollen i botten. Funkar kanon. Om den skulle stå kallt och behöva komma upp i temperatur så antar jag att en frostvakt eller liknande är en enkel sak att lägga ner och koppla till termostaten.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Minikyl och temperaturspann

Inläggav Erik12 » fredag 2021-04-02 12:11

Jag har ett kylskåp ute I förrådet med en värmeplatta och 150W frostvakt kopplad till stc1000. Funkar prima, inställd på 0.3c och det med responstid på kylning/ värmning resulterar i temp- svängningar på 0.5c över och under satt temp, så 1c totalt vilket jag finner klart godtagbart.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster