Nybörjare

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Nybörjare

Inläggav lyxvillan » torsdag 2021-02-11 20:04

Hej äntligen har jag lyckats förstå hur man loggar in här, man måste göra det på datorn första gången........Som jag försökt med mobilen

Nu till mina frågor...
1) Jag har en 12 liters sats öl som inte vill börja jäsa satte den igår natt, kylde den till 22° som jag brukar, skakade lite mindre än vanligt möjligen innan jag tillsatte 1pkt us-05. sen placerade jag damejangen i en städskrubb utan värme så där var ganska kallt. I förmiddags tog jag ut den i rumstemp men ännu har inte jäsningen kommit igång....

2) Är det någon som har nåt att säga om en klarstein mäskgryta 30liter? jag har delmäskat ca 15ggr och inte misslyckats ännu.....förutom igår då
men vill gå över till helmalt nu.
Dock har jag inte tänkt lägga en förmögenhet på min lilla hobby, (typ 2500:-) då kan jag lika gärna köpa på systemet...

Tacksam för svar /Patrik

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav Djonk » torsdag 2021-02-11 21:00

Ha lite is i magen, det kommer nog igång till slut.

Med låg budget kommer man lågt med mäskpåse - Brew in a Bag.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inläggav lyxvillan » torsdag 2021-02-11 21:33

hur lakar man ur då? blir vörten klar då? den lilla malten jag mäskar ur blir klarare för varje gång, det är lite svårt att undvika att det slammar igen och stoppar helt. jag använder ett durkslag i rostfritt med sil endast nertill

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav lyxvillan » torsdag 2021-02-11 21:46

En sak jag undrar över när man går över till helmalts bryggning är? Varför kokar man vörten så länge efter att malten är borta? För att höja OG eller? Isf kan man väl mäska med mindre mängd vatten från början, eller varför?

/Patrik

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav Djonk » torsdag 2021-02-11 22:33

Häll vatten över eller genom påsen med den över grytan t.ex. i ett stort durkslag eller diskställ. Men det är inte nödvändigt så länge du har tillräckligt stor gryta. Vill man kan man pressa ur så mycket vätska man orkar ur påsen också - nej, vörten blir lite grumlig till att börja med men med tid och tålamod får man blank öl ändå.

Den största anledningen till att koka länge är att få ur mer beska ur humlen och det är ju oavsett om det är helmalt eller inte. Vill det sig illa kan det smaka burkmajs med ett halvkort kok så det är delvis en gardering mot det också att koka ordentligt utan lock. Mer vatten ger lite bättre utbyte också så lite bortkok är inte tokigt om man har tillräcklig ventilation :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-12 09:51

Tack för bra svar.
Jag vet inte men hittade denna, kan vara Kina-skit, vad vet jag. Jag jobbar själv som elektriker så byte till bättre programerbar timer borde inte övergå mina kunskaper, de är bättre än de som gäller bryggning iaf...... tänker att en jämn temperatur är svårare att hålla med en induktionshäll????

Min jäsning kom igång till sist, aldrig tagit sån tid. Har använt humle från grannens trädgård, vi vet inte om det är ölhumle men den doftade gott och det var gott om gult pulver i kottarna.
Jag drog i 70g torkad i 12liter vört (160g färsk)var rädd att den stora mängden humle kanske försenat jäsningen, men men nu bubblar det bra.
BildBild

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav Djonk » fredag 2021-02-12 13:43

Din humle lär inte vara riktigt torr om den bara torkade ner till 43% så det var nog inte särskilt mycket humle egentligen. Om ni har mer sparat hoppas jag att den är fryst så att den inte möglar.

Det finns trådar om liknande bryggverk på forumet, de funkar om än inte helt perfekt eller helt jämn temperatur. Kylbox är det som ger jämnast temperatur, sen är frågan om det är hela världen med lite fluktuationer så länge det ligger över 60 grader på svalaste stället och under 70-75 eller så på hetaste. Med bryggpåse kommer man långt med att ha en inmäskningstemperatur, lock på och någon omrörning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-12 14:04

ok tack för svar, jo humlen har legat i frys sen jag plockade den. Plockade och torkade samma dag sen rakt in i frysen. vad är optimal vattenhalt då så jag vet till nästa år? Jag har även en egen humleplanta "näs" som gav 600g färsk humle i somras.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-12 14:34

min framtida plan är att göra öl från grunden, min far är bonde och i somras la jag undan 50kg prima maltkorn som jag på nåt vis tänker försöka mälta och sen brygga med egen humle mest för att se om det går att dricka.
hög prestige om det lyckas

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav SGP » fredag 2021-02-12 14:55

Bland Amerikanska hembryggare är det vanligt att man använder en vanlig kylbox/kylväska som mäskkärl. Man borrar ett hål i sidan på den nära botten och installerar en rörsystem för att dränera vörten när man mäskat klart.

Jag är dock lite tveksam till detta då dessa väskor normalt är gjorda för kalla livsmedel. Om man förvarar varm vätska i dem riskerar man lösa ut mjukgörande kemikalier ur plasten.

Sedan kan man använda en vanlig kastrull eller ett gammalt ölfat som man kapat toppen av för att koka vörten.

Att tillverka sin egen malt vore intressant att prova nån gång. Du får berätta hur det gick sedan.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Nybörjare

Inläggav Djonk » fredag 2021-02-12 17:17

Kylboxarna brukar vara gjorda i PE, dvs. samma som jäshinkar. Inte massa elaka mjukgörare i som t.ex. PVC.
Däremot har de självklart en begränsad livslängd jämfört med stål som kan gå i arv. Tror nog att alkoholen är den stora hälsorisken med vår hobby :wink:

Du behöver veta vattenhalten för att veta hur mycket den ska torkas: https://svanbyhumlegard.se/targetmoisture/index.php men det är mer än vad man tror. Kanske ska den torka ner till halva vikten av det som "verkar" vara torrt.

Ambitiöst med att mälta själv. Ett första steg kan vara att mäska ditt omältade korn med köpt enzymatisk malt: https://shop.humle.se/malt/weyermann/ba ... n-hel-1-kg
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-12 21:57

oj kan man mäska omältat det visste jag inte, ja det känns lättare, antar att det är för smakens skull då

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav lyxvillan » fredag 2021-02-12 23:29

borde man inte kunna isolera en rostfri kantin med lock själv och få en riktigt välisolerad kylväska hur många liter behövs i en kylväska?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav lyxvillan » lördag 2021-02-13 11:47

Värmebox????
Vad tror ni om en sk värmebox från ett storkök som idé istället för kylväska? De har inbyggd värme med termostat och kantiner passar inuti!!!
man hittar begagnadevärmeboxar på blocket för 6-700:- De är väl gjorda för ändamålet??? och mat som ska hållas varm ska minst ha en temp på 60°
enl tillverkaren (sdx.se)

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Nybörjare

Inläggav Djonk » lördag 2021-02-13 16:02

lyxvillan skrev:oj kan man mäska omältat det visste jag inte


Ja, men du måste blanda med mältade korn så att du får tillräckligt med enzymer. Om du mältat kornen själv är det nog inte att rekommendera, men med köpt malt skulle du kunna blanda 50-50.
Det blir en tjockare mäsk som skulle kunna vara problematisk i t.ex. bryggverket du länkade till om man inte blandar i rikligt med ris-skal. Och för att få bättre utbyte är det säkrast att koka en gröt på de omältade kornen först. De är betydligt hårdare och svårare att krossa, så inte enbart fördelar :)

lyxvillan skrev:borde man inte kunna isolera en rostfri kantin med lock själv och få en riktigt välisolerad kylväska hur många liter behövs i en kylväska?


Jo, men det är svårt att isolera lika bra själv. Om man nöjer sig med ett större temperaturspann är det en helt okej metod. Ju större volym vätska desto bättre håller den temperaturen och så vill man inte ha för mycket luft under locket. Finns ett räkne-exempel på https://www.lindhcraftbeer.com/2014/03/min-drom-mlt/ - skönare att ha lite för stor än lite för liten, men båda går att anpassa sig efter. https://storagrytor.se/grytor/thermogrytor är inte så tokigt alternativ men man bör nog förvärma grytan lite. En sak att tänka på är hur mycket vatten man kan värma enkelt, har man inte tillgång till 16A eller vill koka med gasol kan det vara svårt att värma (och koka) mycket mer än 25L smidigt.

Vet inte hur värmeboxar fungerar, men visst kan det vara ett alternativ - ett annat är att bara sätta in så stor gryta man får plats med i ugnen.

Ännu ett alternativ med BIAB är att stoppa i en sous vide-stav för att värma och cirkulera vattnet, ganska smidigt om man inte är bekymrad över syresättningen. Finns många sätt som fungerar med en ganska låg budget - en del mäskar och kokar till och med i jäshinkar.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster

cron