Hur skall jag optimera min process

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hur skall jag optimera min process

Inläggav Bosse Dalenius » lördag 2021-02-06 17:00

Hej alla kloka, jag har nu tappat om min 13 bryggning för coldchrash. Jag tycker att allt går bra, ölen jag får till är god och det är väl det viktigaste kanske. Men jag tycker att det känns fel att jag tappar sååå mycket volym. Speciellt med West Cost IPA´n jag gör som humlas i koket med 200 gram och torrhumlas med ytterligare 200 gram.
Så här såg min process ut under senaste bryggningen.
Jag brygger i ett Grainfather-verk. Receptet är på 20 liter. Jag fick ut 23 liter i verket före koket. Efter koket med totalt 200 gram humle i humlespindel fick jag ut 17 liter till jäskärlet. Torrhumlade senare under slutet av jäsningen med ytterligare 200 gram humle, kottar och pellets. Detta gång körda jag ned humlen löst i tunnan. Jag har provat med en påse med vikt tidigare. Vilket är bäst har jag inte klart för mig. Nu har jag tappat över med hävert till en annan hink för att "coldchrasha". Kvar nu var bara 14 liter. Efter detta så tappar jag över till en ny tunna med primasocker för att sen tappa på flaska. Då kommer jag att tappa ytterligare en skvätt. Dessutom har jag testat densiteten ett par tre gånger vilket kostar en dl varje gång.
Så i slutänden så står jag där med kanske 13 liter ifrån ett recept på 20 liter. Den här gången gick det sämre än någonsin kan jag säga. Kanske beroende på hur jag torrhumlade. Jag brukar få ut kanske 16-17 liter.
Är det här onormalt dåligt utfall och i så fall vad kan jag göra bättre? Det känns lite surt att inte få ut mer. Kanske skall jag bara skala upp och köra 30 liter i stället?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Hur skall jag optimera min process

Inläggav vips » söndag 2021-02-07 14:21

Tycker 23 liter till kok låter i minsta laget med den mängden humle. Står just nu och kokar en Pale Ale och startar koket med 25 liter, det kommer troligen att bli runt 19 liter färdig öl enligt tidigare erfarenheter med samma recept. Då är det ändå ”bara” 150 g humle totalt i det här receptet, det går bort väldigt mycket vätska med humlepellets...

Torrhumlar man med påsar kan man väga dem efteråt och räkna fram hur mycket vätska som försvunnit den vägen.
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Hur skall jag optimera min process

Inläggav Djonk » söndag 2021-02-07 16:54

Snikvarianten är att pressa ur vätskan ur humlen efteråt, praktiskt med påsar. Går man åt andra hållet kan man köpa cryo-humle för att minimera förlusten, men det kommer alltid att bli en del så att brygga lite mer än vad man vill få ut är svaret i längden.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hur skall jag optimera min process

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2021-02-12 12:57

Djonk skrev:Snikvarianten är att pressa ur vätskan ur humlen efteråt, praktiskt med påsar. Går man åt andra hållet kan man köpa cryo-humle för att minimera förlusten, men det kommer alltid att bli en del så att brygga lite mer än vad man vill få ut är svaret i längden.

Eller så får jag börja brygga lager .... ;) Nej men skämt åsido för mig känns det viktigt att inte göra några direkta dunderfel. Om det är så att det inte är helt knasigt jag gör så är det helt ok! Tack!
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster