Fruktansvärt dåligt utbyte

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Silverhanden » torsdag 2021-02-04 16:32

Hej!

Jag håller idag på att brygga en veteöl (andra försöket) men det går åt helvete.
Jag kör efter recept från Lindh med:

50% Vete
45% Pils
5% karamell.

Jag har bryggt några gånger nu och tyckte krossen såg helt OK ut. Jag använder Brewzilla och var inne och rörde runt i maltbädden 3-4 gånger när den satte sig lite.
Körde även en"vetestegen"

44c 20 min
63 c 45 min
72 c 30 min.

Nu efter lakningen så hamnar min G på 1.028 när den ska ligga på 10.48. Så här mkt har jag inte missat med på länge och krossen såg som sagt bra ut.
Någon som har en idé om varför den missar så satans mkt?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Perwaste » torsdag 2021-02-04 17:53

Låter märkligt.

Så tokigt blir det väl inte, om nu inte mätinstrumenten blivit defekta. Och du har rört runt vörten innan du mätte, så det inte är det sista översta vattniga från lakningen? Dumma frågor, men det är de två felkällor jag kommer på.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Silverhanden » torsdag 2021-02-04 21:33

Inte så dumma idéer! Gjort båda, fick ett slutresultat på 1.044 efter att ha adderat 500g socker. Gör ont i mig:(

Den här gången kan tyvärr mitt PH varit lite högt. Följde receptet från Brewfather och fick en PH på 3.2 :S Sedan höjde jag innan mäskningen till ca 5.6-7. Fick inte till det riktigt:/

Kan PHet ha gjort en så stor roll i mäskningen?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Djonk » torsdag 2021-02-04 22:30

Vetemalt leder i regel till lägre utbyte, det är nog den största boven. Testa att krossa veten finare nästa gång (eller åtminstone två gånger med samma inställning). Pass på för att det kan leda till stopp i mäsken bara - kanske bäst att ha i lite risskal eller liknande.

För lågt pH ger också sämre utbyte, 3.2 låter extremt - hur kunde du få så lågt? Inom ett normalt spann gör det inte enorm skillnad även om den finns: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Ef ... mashing#pH

Vet inte vad du har för vatten, men själv brukar jag strunta i att justera ner pH-värdet till rekommenderat intervall när jag brygger veteöl eftersom veteölsjäst ändå sänker lite extra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Saint » fredag 2021-02-05 09:19

Låter helt galet. Hur mycket malt i kg hade du till hur mycket vatten?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Silverhanden » fredag 2021-02-05 20:33

Använder brewfather och den sa att jag skulle få ut ca 10.48 innan kok. 5.5kg malt till ca 23+7,5L vatten, så inget konstigt där!

Angående mitt PH, det blev helkonstigt, precis fått hem phosphoric acid och testa den istället för lactic. Gjorde som Brewfather sa men det sket sig rejält xD
Jag rättade självklart till mitt PH genom att tappa ut vatten och tillföra mer från kranen innan mäskningen. Så jag hamnade på ca 5.8 så PHet var lite för högt istället.


Mjo, jag måste nog krossa den där jävla veten x2 eller något. Får stå och röra som en idiot istället :( Hellre det än att det går åt fanders!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Perwaste » fredag 2021-02-05 20:45

Vad var du för valsavstånd då? Har för mig att man nog kan behöva 0.8 mm, eller någon bit ännu mindre. Kan vara lite fel ute här, jag gör inte veteöl så ofta.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav JW Bottomtooth III » fredag 2021-02-05 21:42

Vet inte om jag missar något här men SG hamnade alltså direkt efter lakning på 1.028? Det är väl helt normalt? Bryggde nyligen en öl som hade just 1.028 SG efter lakning, 1.064 efter kok och 1.012 FG. Blir ju 6,5-7% alkohol.
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Djonk » fredag 2021-02-05 23:07

JW Bottomtooth III skrev:Vet inte om jag missar något här men SG hamnade alltså direkt efter lakning på 1.028? Det är väl helt normalt? Bryggde nyligen en öl som hade just 1.028 SG efter lakning, 1.064 efter kok och 1.012 FG. Blir ju 6,5-7% alkohol.


Då har du kokat ner mer än hälften av vätskan för att få upp styrkan, visst kan man göra det men problemet för Silverhanden var ju att hans utbyte landade närmare 40% istället för planerade ~70%.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav JW Bottomtooth III » lördag 2021-02-06 14:58

Hade dryga 35% boil off, vilket iofs också är högt vad jag förstår. Men då kan vi konstatera att mitt utbyte inte heller är särskilt bra iaf :mrgreen:.
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Silverhanden » lördag 2021-02-06 18:24

Per: Jag har en Mattmill och den är lite speciell, men kanske måste mosa ner de där vetekorna totalt, får testa att dubbelköra/ sänka avståndet rejält.

Jamen exakt, jag ska kunna få ut lika mkt som recepten föreslår är tanken, vill inte koka ner brygden totalt. Jag är osäker men några nackdelar bör ju finnas med att köra en skyhög boiloff? Borde det inte kunna utveckla bittra smaker eller något?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Djonk » söndag 2021-02-07 17:03

Silverhanden skrev:Jag är osäker men några nackdelar bör ju finnas med att köra en skyhög boiloff?


Det finns en teori att det är dåligt med för starkt eller långt kok, speciellt för hållbarheten. Å andra sidan finns det bryggerier som kokar sin vört i timmar. Den största nackdelen om man gör det för att man fick dåligt utbyte är ju snarare att det inte blir så mycket öl i slutändan - men kanske bättre än att bli begränsad till lättöl :mrgreen: tycker att man gör bra som hembryggare att fokusera på uppenbara problem innan man oroar sig för de mindre detaljerna.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Saint » måndag 2021-02-08 09:43

Gud! Det är så många konstigheter.
1.Varför lakar du?
2. Varför använder du ett bryggprogram?
3. Varför brygger du någon annans öl?
4. Varför tycker du att PH 5,8 är högt? Har du smakat skillnaden mellan öl bryggd på 5,2 mot 7,5?

Vatten, malt, humle och jäst. Det är inte så svårt. Sluta jaga siffror som utbyte och temperaturer. Du kommer aldrig att brygga samma öl två gånger och även om du försöker så kommer du inte att lyckas. Lär känna dina ingredienser och hur de fungerar med varandra.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav ecmik » tisdag 2021-02-09 09:28

Saint skrev:Gud! Det är så många konstigheter.
1.Varför lakar du?
2. Varför använder du ett bryggprogram?
3. Varför brygger du någon annans öl?
4. Varför tycker du att PH 5,8 är högt? Har du smakat skillnaden mellan öl bryggd på 5,2 mot 7,5?

Vatten, malt, humle och jäst. Det är inte så svårt. Sluta jaga siffror som utbyte och temperaturer. Du kommer aldrig att brygga samma öl två gånger och även om du försöker så kommer du inte att lyckas. Lär känna dina ingredienser och hur de fungerar med varandra.
Detta va nog årets minst konstruktiva inlägg hittills


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav ridgehammer » tisdag 2021-02-09 09:40

Saint skrev:Gud! Det är så många konstigheter.
1.Varför lakar du?
2. Varför använder du ett bryggprogram?
3. Varför brygger du någon annans öl?
4. Varför tycker du att PH 5,8 är högt? Har du smakat skillnaden mellan öl bryggd på 5,2 mot 7,5?

Vatten, malt, humle och jäst. Det är inte så svårt. Sluta jaga siffror som utbyte och temperaturer. Du kommer aldrig att brygga samma öl två gånger och även om du försöker så kommer du inte att lyckas. Lär känna dina ingredienser och hur de fungerar med varandra.

Jag vet inte om du är seriös här, men det ärligt talat, du menar alltså att man ska sluta mäta över huvud taget, inte räkna på recept utan höfta lite från gång till gång och hoppas på det bästa...?
Det låter som en jättedum idé helt ärligt.
Visst, självklart ska man pröva sig fram, men när någonting inte fungerar som man tänkt sig är det defintivt bättre att försöka ta reda på varför än att tänka "Jaja, jag gör väl samma sak igen då så kanske det blir annorlunda...". Det gör man väldigt enkelt genom att mäta och räkna. Att använda ett färdigt recept är dessutom ett alldeles lysande sätt att pröva sig fram för att förstå hur olika saker fungerar tillsammans och vilket resultat de ger.

Trist ton i ditt inlägg dessutom...
ridgehammer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2021-01-07 09:36

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron