Fruktansvärt dåligt utbyte

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Saint » torsdag 2021-02-11 09:39

Trots alla era beräkningar så verkar det ju inte fungera. Jag har aldrig lakat och jag har heller aldrig missat mitt OG så grovt. Ändå läser jag ofta på forum att bryggare inte får förväntat OG när de lakar trots att de följer recept.
I teorin ska det säkert fungera men det gör ju inte det i praktiken helt uppenbart. Vad är då anledningen till att laka. Vet inte vad en Brewzilla maxar men om den inte inte fixar 30l vatten/5kg malt så är det väl bara att skala ner.

Ja, jag går på tidigare erfarenhet och de recept jag tidigare har gjort. Har inte gjort några beräkningar på densitet, hur mycket vatten absorberar eller utbyte. Varför ska jag göra det? Har en 36l patina och brygger ca ett 19l fat varje gång.
5kg Basmalt ger OG ca 1,050, vill jag ha starkare så slänger jag i mer malt. Allt beräknat på tidigare bryggningar.
Vad är syftet till att jag ska anstränga mig mer. Varför vill jag förlänga bryggdagen med beräkningar och lakning?

Tråden har helt urartat. Jag har lämnat mitt bidrag till lösning som trots bristfällig beräkning fungerar hela tiden för mig. För all del, fortsätt att räkna. Kanske en dag sammanfaller teori med praktik.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Wassborg » torsdag 2021-02-11 11:12

Herregud

Receptet är räknat på 83 % utbyte vid mäskning.
Detta skulle i sin tur leda till en densitet på 1.061 innan lakning. Efter lakning 1.048 och en absorbtion av malten på ca 5.5 liter. Preboil då 23 liter. Total volym vatten 30,5 liter.

Nu stämmer inte detta. OG va 1.028 innan lakning vi antar att vattnet bara runnit igenom maltbädden och inte utvunnit något socker. (-7 liter) Detta ger en densitet på 1.040.
Detta motsvarar ett utbyte på ca 54 %. Lågt? Högt? Är detta första gången en veteöl bryggs använd denna siffran nästa gång du brygger med vete, det är upp till var och en. Anteckna siffran i din bryggbok eller program. Det är en utgångspunkt. En bryggning måste man få på sig för att lära känna systemet och maltnotan.

Med dessa siffror vill jag säga att skadan var skedd redan innan lakningen påbörjades. Lakningen förvärrade bara problemet i detta fall genom att spä ut vätskan.
Och jag är inte trångsynt. Saint, du har inte helt fel i att lakningen är en del i problemet med den låga densiteten. Däremot är utbytet inte 83 %, spela roll om man skriver in det i ett program eller går på erfarenhet. Hade utbytet varit 65 % genom att mäska med hela volymen vatten, vilket hade varit motsvarigheten med större volym vatten (oavsett om det är möjligt i detta fall), kanske. Det är inte orimligt. Men som sagt jag känner inte systemet utan lutar mig mot de siffror jag har haft i utbyte.
Wassborg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 2020-04-22 09:05

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Saint » torsdag 2021-02-11 14:49

Wassborg skrev:Herregud

Receptet är räknat på 83 % utbyte vid mäskning.
Detta skulle i sin tur leda till en densitet på 1.061 innan lakning. Efter lakning 1.048 och en absorbtion av malten på ca 5.5 liter. Preboil då 23 liter. Total volym vatten 30,5 liter.

Nu stämmer inte detta. OG va 1.028 innan lakning vi antar att vattnet bara runnit igenom maltbädden och inte utvunnit något socker. (-7 liter) Detta ger en densitet på 1.040.
Detta motsvarar ett utbyte på ca 54 %. Lågt? Högt? Är detta första gången en veteöl bryggs använd denna siffran nästa gång du brygger med vete, det är upp till var och en. Anteckna siffran i din bryggbok eller program. Det är en utgångspunkt. En bryggning måste man få på sig för att lära känna systemet och maltnotan.

Med dessa siffror vill jag säga att skadan var skedd redan innan lakningen påbörjades. Lakningen förvärrade bara problemet i detta fall genom att spä ut vätskan.
Och jag är inte trångsynt. Saint, du har inte helt fel i att lakningen är en del i problemet med den låga densiteten. Däremot är utbytet inte 83 %, spela roll om man skriver in det i ett program eller går på erfarenhet. Hade utbytet varit 65 % genom att mäska med hela volymen vatten, vilket hade varit motsvarigheten med större volym vatten (oavsett om det är möjligt i detta fall), kanske. Det är inte orimligt. Men som sagt jag känner inte systemet utan lutar mig mot de siffror jag har haft i utbyte.

Jag håller med...Herregud! Jag orkade läsa hälften. Bryggde Kölsch idag. 5kg malt 29l Vatten 65 grader 60min. OG 1,050. Nästa gång använder jag samma mängd malt till en IPA....lär landa på ung samma OG. Sen gör jag det igen, och igen och igen. Blir ett fat varje gång....perfekt. Tycker om att brygga öl. Skippar gärna att beräkna öl.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Wassborg » torsdag 2021-02-11 15:24

Saint skrev:
Wassborg skrev:Herregud


Jag håller med...Herregud! Jag orkade läsa hälften.


Men vad bra då har du ju inte i denna tråden att göra. För orkar du inte läsa, orkar du inte sätta dig in i problemet och då går det varken att diskutera eller hitta en lösning.

Att säga "gör som jag så är alla problem lösta" när du inte har använt lakning tex är fruktansvärt ignorant. Jag menar, till och med du borde veta att det finns mer än ett sätt att göra öl på.
För att använda dina egna ord. Varför brygga på någon annans sätt?

Och BTW, har du ett og på 1,050 har du inte bryggt en IPA. But thats none of my business.
Wassborg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 2020-04-22 09:05

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav ecmik » torsdag 2021-02-11 17:37

Saint skrev:I min vildaste fantasi hade jag inte mältat 5kg malt på 23l vatten och sedan lakat med 7l?


Jag menar faktiskt inte att va dryg, men om du inte ens vet skillnaden mellan att mälta och mäska, men samtidigt visar den här attityden kring vad du tycker ANDRA ska tycka är viktigt med sin hobby, så känns det här rätt så slutdiskuterat. Om du ändå vill fortsätta så föreslår jag att admin flyttar de senaste inläggen till en separat tråd om vad man tycker är viktigt med ölbryggning så får vi se vilka som hakar på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Saint » fredag 2021-02-12 09:46

Pojkar...inte ska ni bli så upprörda, det är ju helg snart. Bläddrar ni tillbaka lite så ser ni att jag skriver att alla gör som de vill. Jag är väl medveten om att det finns flera sätt att brygga öl på och alla gör som de vill. Dock kan inte ens ni säga emot att det absolut enklaste sättet är biab i en gryta utan att laka. Är det något fel i att gå tillbaka till den grunden?

Vad man vill få ut av sin hobby är också upp till alla men jag vill bara belysa det överdrivna beräknande och mätande som verkar vara en väldigt stor del av bryggningen för vissa. Har sett så många inlägg där bryggare skriver att de ska brygga sin tredje öl och nu ska ta tag i vattenbehandling....eller sliter sitt hår för att OG inte sitter på pricken...eller varför har de så lågt utbyte. De vill lära sig att springa innan de kan gå.

Varje gång jag ifrågasätter detta så blir det ett jävla liv. Det tycks inte finnas en acceptans till att det existerar en väg där man inte räknar på allt eller är supernoga med temperaturer eller exakta mängder. Det verkar vara väldigt provocerande att det går att brygga god öl med mer "avslappnande" metoder. Att sedan sprida det går verkligen inte för sig.
Det tog mig 2-3 bryggningar för att veta att 5kg malt i min gryta ger 1,050(jaaa jag vet, inte IPA) och det har gjort det sedan dess. Varför ska jag då räkna på absorbtion, preboil och utbyte? Varför är det inte ok att sprida till andra hembryggare att det är inte nödvändigt för att brygga bra öl.



Med det sagt så upprepar jag att alla gör som de vill. Trevlig helg
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav martinb » fredag 2021-02-12 17:53

Nu får ni banne mig sjunga We Shall Overcome! Det är fredag. /Admin.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Fruktansvärt dåligt utbyte

Inläggav Wassborg » fredag 2021-02-12 18:36

Se där! Det fanns en trevlig ton hos Saint med. Vad glad jag blir.

Det är absolut inte något fel i att förespråka en avslappnad inställning till bryggningen. Det kan absolut vara hälsosamt. Här är det ingen som uppfattat dina inlägg på detta viset förens nu tyvärr.

I dagsläget är det ingen som räknar på bryggprocessens alla olika steg. Programmen är så pass heltäckande att allt du behöver fylla i är volymer, maltmängd och densitet. Sen serveras siffrorna till dig. För mig går det fortare att fylla i dessa siffror för att få fram receptet än att skriva det på papper. Det är en av anledningarna till att jag väljer att använda ett bryggprogram.

Det som ofta kan bli fel, och som du säger är att det blir sifferhets. Man jagar högre utbyten mm utan att reflektera och förstå siffrorna detta kan bli att man jagar något som är fysiskt omöjligt.
Det är väldigt sällan jag ser detta och det märks ganska snabbt om så är fallet.
I denna tråd har det dock inte förekommit. Det har varit helt ok siffror och det har du bekräftat med dina egna erfarenheter. Ändå är utbytet för väldigt lågt.

Om vi bortser från det enorma bruset i denna tråd, har majoriteten av svaren varit problem med cirkuleringen av vätskan under mäsknig. Ett ganska vanligt förekommande problem vid stora mängder vete där kanaler bildas med lägre utbyte som följd. Det som gör mig fundersam är att mäsken har rörts om vilket ofta är lösningen på detta problem.

Pratar vi enbart helmaltsbryggning när du säger att biab är det absolut enklaste? För jag tycker att extraktbryggning är väldigt enkelt och går fort. Max 2 h från start till pitch, dessutom slipper man i princip alla siffror. Det står på påsen vilka mängder man ska blanda.

Själv gillar jag ett tvåkärls system där vörten tappas av efter avslutad mäskning. Då slipper man lyfta en varm kladdig påse som droppar. Enkelt att hälla dravet på komposten utan kladd.

Men den mest bekvämaste bryggningen jag varit med om är ett helautomatiskt bryggverk likt det du länkade till tidigare, det var dock 2000 l på min kompis bryggeri. Efter att malten var krossad, vatten uppmätt och humle ifyllt i karusellen var det inget mer att göra förens jästen skulle i.

Som sagt det blir vad man gör det till, men absolut BIAB är en enkel metod som kräver minimal utrustning. Enklast? Ja det beror på vad man värdesätter. Kan man koka pasta kan man extraktbrygga, är man läs/skrivkunnig och har mycket pengar kan man brygga helautomatiskt.

Trevlig helg på dig Saint hoppas du orkar läsa.
Wassborg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 2020-04-22 09:05

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster