Kommer det att funka?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kommer det att funka?

Inläggav John[Nacka] » tisdag 2021-02-02 13:33

Hej!
Jag har läst i lite olika trådar både på detta forum och andra, men blir likt förbaskat inte klar över hur jag ska göra.
Först en liten presentation - Jag provade att göra öl första gången i gymnasieåldern (Väl Godkänt som projektarbete var en fjäder i hatten på den tiden) och tyckte att det var hysteriskt kul.
Sen kom andra delar av livet i vägen och allt gick i stå. Utrustningen skrotades eller gick till kompisar (jag har för övrigt en tråd under köp/sälj, om du har något du inte behöver men som du tror jag kan ha nytta av, hör av dig!) och jag övergick till att konsumera istället för att skapa.

Men nu är det alltså dags igen!
Jag planerar att hålla mig till BIAB, men att göra tämligen stora satser (jag har ett par damejeanner jag tänkte använda som jäskärl och de rymmer mellan 25 och 35 liter).
För detta har jag ställt siktet på en kittel i storleken 30-40 liter (sneglar på 36l Patina) och sen stöter jag på patrull.
Hur ska jag tänka för att garantera att jag faktiskt kan komma upp i ett rullande kok med denna bjässe?
Den har ju en bottenyta på över trettio cm i diameter och induktionshällen från kjelle som alla talar om är ju pytteliten i jämförelse (ca 380 cm2 kokplatta mot 855 cm2 kastrull).
Räcker det med ett par varv liggunderlag runt kastrullen och på locket, eller är det kört?
Vid vilken temperatur smälter ett liggunderlag? Märkligt kan jag känna, men just den informationen är svår att få tag på via sportbutikerna i min närhet..

Jag hade en annan idé om att gå bananas och köpa en gasolplatta på 7.5 kW med tillhörande flaska och regulator, men förutom att jag helst inte vill tutta fyr på saker som inte är tänkta som bränsle (som undertecknad, katter och övriga familjemedlemmar) så känns det onödigt dyrt om jag samtidigt skulle kunna klara mig med den förut nämnda induktionsplattan. Och så snurrar tankarna. Köpa induktion och isolering bara för att märka att det i alla fall inte räcker, eller investera stort och sen stå där med värstingprylar jag absolut inte behöver?

Jag har sett andra skriva om att använda grilltändare för att dra upp värmen, men visst var det någon som skrev att de släpper ifrån sig nickel, eller har jag drömt det?
Det verkar som att bryggverken som säljs på olika ställen håller sig runt 2.5 kW och jag har inte läst några klagomål på att de inte kokar, betyder det att det är lugnt med induktionshällen eller är det de där extra 500 watten som gör all skillnad?

Om du har haft tålamodet att läsa hela vägen hit har du säkert insett att jag grubblar en hel del och att det står i vägen för mina grandiosa planer.
Jag har vett nog att inse att jag ingenting vet, och jag söker nu klarhet i den samlade visdomen på detta forum.

Väl mött!
John[Nacka]
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tisdag 2021-02-02 10:32
Ort: Norrköping

Re: Kommer det att funka?

Inläggav Djonk » tisdag 2021-02-02 16:19

Koka 25L är inga problem ens utan isolering med 2000W induktion. Det går snabbare med liggunderlag (nej de smälter inte) och kanske får du futt på några liter till, men vill du koka mycket mer än så och har säkringar som klarar det är en Hendi eller liknande på 3500W ett stort steg upp.

Grilltändare är inte rekommenderade och de andra doppvärmarna från t.ex. tyska ebay/amazon verkar tyvärr ha en tendens att gå sönder.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kommer det att funka?

Inläggav skyking » tisdag 2021-02-02 16:31

Induktionsytan är inte något större problem. Jag kör med hendi som är gjord för upp till 26cm. Det enda som händer är att grytan bara värms upp i mitten, men det är inte något större problem.

Vad gäller liggunderlag så skall de tydligen vara gjorda av polyeten vilket inte smälter sådär tokmycket enligt min erfarenhet. Jag använder iofs dem inte över 80 grader, men jäshinkarna är också gjorda av PE och de brukar inte smälta.

Vad gäller effekten så bör 2kW räcka till 20-literssatser, eller att koka 20-30L. Och det utan liggunderlag med locket på glänt.

Vad jag kan tänka mig är problematiskt är att grytan kanske inte står stabilt på kjelles platta. Det får du ta och bedöma själv, ta din nivå av klantighet i beaktande osv (eller om du stöttar upp den på något sätt). En sak jag tycker är märkligt med kjelles kokplatta är att man ställer in temperatur, det är inte det som är önskvärda variabeln att reglera koket efter, men om det "bara" är 2kW så är det till att köra på högsta och hoppas att du får ut 2kW.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kommer det att funka?

Inläggav Perwaste » tisdag 2021-02-02 17:09

Jag sällar mig till kören för att säga att Kjelles räcker. Både kapacitetsmässigt och att den håller.

Du kapar tiden för uppkok om du skär till och använder ett liggunderlag, och lämnar du bara någon cm fri längst ned så är det ingenting som smälter, eller riskerar att komma under på något sätt.

När du väl fått upp koket behöver du inte ligga på full effekt, och här är det däremot lite klurigare. Du måste ha grytan i kontakt med plattan, men komma åt kontrollen. Alltså skjuta den lite åt sidan. Då kan det vara behändigt med en mindre träkloss så man inte vickar runt det hela medan man justerar effekten på plattan.

Nu har jag det enklaste bryggverket, men innan det hade jag en 36-l Patinagryta på Kjelles induktionshäll. Gick utmärkt, och hade det så ett par år.

Jag tycker du är rätt ute med att börja enkelt, och skala upp det i den takten som intresset och kunskaperna stiger. På något märkligt sätt sker det simultant med att utrustningen justeras. Men trots allt är det ändå samma grunder, oavsett utrustning. Tid och temperaturkontroll. Av allt jag värdesätter mest en bryggdag är till syvende och sist en rättvisande termometer och en klocka viktigast. Allt annat kan man improvisera lite kring.

Välkommen in i bryggarvärlden :)

edit:några mindre stavfel korrigerade.
Senast redigerad av Perwaste onsdag 2021-02-03 10:32, redigerad totalt 1 gång.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Kommer det att funka?

Inläggav John[Nacka] » onsdag 2021-02-03 09:36

Stort tack för de snabba och positiva svaren!
Det var ju en märklig inställning det där med att ha en temperaturreglering på plattan, undrar hur de resonerat där..
Men vad skönt att få så enstämmiga svar, nu känner jag mig betydligt lugnare och kan fokusera på en sak istället för att fnatta runt.
Allt gott!
John[Nacka]
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tisdag 2021-02-02 10:32
Ort: Norrköping

Re: Kommer det att funka?

Inläggav vips » onsdag 2021-02-03 11:55

Jag kör Kjelles kokplatta med en 32-liters kastrull till batcher på 20 liter, kokar alltså drygt 25 liter. Funkar utmärkt men fläktljudet är lite tröttsamt. Man väljer på plattan om man vill reglera temperatur eller effekt, 1600w funkar för att hålla igång koket, men då har jag isolerat kastrullen med liggunderlag. Brukar ta dryga halvtimmen att koka upp efter lakningen, då har jag lock på. Kastrullen har innerdiameter på 345mm och det går fortfarande att komma åt knapparna på hällen, men bara precis, kunde säkert ta bort lite av isoleringen nertill.
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Kommer det att funka?

Inläggav John[Nacka] » onsdag 2021-02-03 17:18

Perfekt, då kör vi på det.
Återigen stort tack för snabba och informativa svar!
John[Nacka]
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tisdag 2021-02-02 10:32
Ort: Norrköping

Re: Kommer det att funka?

Inläggav Saint » torsdag 2021-02-04 09:18

Trevlig detalj i Patinas 36l gryta är att den är 36cm djup. Således kan du mäta vört/vattenvolym med en tumstock. 1cm=1liter
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kommer det att funka?

Inläggav lyxvillan » torsdag 2021-02-11 20:41

underbar läsning, är ungefär i samma sits som den som startat tråden

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: Kommer det att funka?

Inläggav lyxvillan » torsdag 2021-02-11 20:46

om någon är intresserad så har jag en humleplanta "näs" som ger bra med kottar. om någon vill ha sticklingar till våren så hojta till. bra om ni bor i västra Skåne dåBild

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron