Kolsyra Lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kolsyra Lager

Inläggav Silverhanden » måndag 2021-02-01 10:25

Tänkte snart brygga min första lager.
Ser att fler recept låter lagern vila på 3-4C några veckor.
Min fundering är hur jag på bästa sätt ska göra med kolsyrningen om jag använder socker och flaskor?

Vänligen

Alex
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Kolsyra Lager

Inläggav Perwaste » måndag 2021-02-01 14:56

Då har du i socker och öl i flaskorna, försluter, och förvarar i rumstemperatur i två veckor. Antingen skeda i strösocker, trycka i bitsocker eller blanda en sockerlag innan du tappar på flaskor.

Sen är det kylning som gäller. I regel räcker det med någon vecka innan du kan dricka den, eftersom lagringen mest har en sedimenterande funktion. Om det nu inte är någon lite mer avancerad öl du gjort, där det faktiskt tar lite tid innan det mognat.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Kolsyra Lager

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2021-02-02 08:17

Nu var det kanske inte det du frågade, men OM du är ute efter en väldigt blank öl så behöver du ge det lite tid att sedimentera. Jag körde med en veckas kallkrasch i 0-2 gr med gelatin för lager innan jag började med fat, och tillsatte då pyttelite (ca 2 gr på 10 liter) fin jästslurry ihop med priman vid flaskning. Blir minimal bottensats och väldigt klart öl. Bottensatsen tenderar ju dessutom att "sätta" sig i botten efter ett tag, så det blev väldigt blanka öl i glasen trots bottensats om man hällde upp försiktigt. Blir givetvis blank öl även utan denna process om man låter det sedimentera ordentligt före o/e efter flaskning, men jag tycker detta är det snabbaste och bästa sättet vid flaskning med prima om man vill ha högblanka öl.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster