Utrymme i flaskhalsen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Utrymme i flaskhalsen

Inläggav JW Bottomtooth III » onsdag 2021-01-27 20:56

Tappade upp min fjärde sats i helgen och använde denna gång en flaskfyllare för att minimera oxidering av ölen. Medans det var jäkligt smidigt att använda den märkte jag att utrymmet som flaskyllaren tar upp i flaskan (använde 33cl av varierande modell) gjorde att det blev ett ganska stort utrymme från ölens yta upp till kapsylen. På de "standard" 33or blev det ca 4,5cm upp till flaskhalsens kant. Körde en del flaskor med lång hals och bygelkork och där blev utrymmet upp emot 6cm.

Min fråga är om detta spelar någon roll? Jag tänker främst att det inte lär bli lika mycket kolsyra?

Jag använde denna flaskfyllare: https://maltmagnus.se/p/utrustning/flas ... 33-cm.html
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Utrymme i flaskhalsen

Inläggav HakanO » onsdag 2021-01-27 23:08

När jag använde en sådan flaskfyllare så tryckte jag i lite till på insidan av flaskhalsen, så att tomrummet blev mindre.
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Utrymme i flaskhalsen

Inläggav Djonk » onsdag 2021-01-27 23:30

Ingen direkt skillnad med kolsyrningen, men du vill ju helst ha så lite luft som möjligt i flaskan - dock bör man ju ha i alla fall ett par cm dödutrymme så att det inte blir för högt tryck i flaskhalsen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Utrymme i flaskhalsen

Inläggav JW Bottomtooth III » torsdag 2021-01-28 09:20

HakanO skrev:När jag använde en sådan flaskfyllare så tryckte jag i lite till på insidan av flaskhalsen, så att tomrummet blev mindre.


Antar att du menar att du då har flaskfyllaren monterad på en slang och trycker till från sidan? Ja det hade jag ju kunnat göra :?, tänkte inte på det. Får montera den på en slang nästa gång och pröva. Hade ju bara kunnit sticka ned handtaget på en tesked i flaskhalsen också och tryckt ventilen mot den. Lätt att komma på saker i efterhand :).

Djonk skrev:Ingen direkt skillnad med kolsyrningen, men du vill ju helst ha så lite luft som möjligt i flaskan - dock bör man ju ha i alla fall ett par cm dödutrymme så att det inte blir för högt tryck i flaskhalsen.


Ok, men handlar det bara om att man vill få i så mycket öl som möjligt i flaskan eller finns något annat negativt med ett större dödutrymme? Ökad oxidering? Lär ju inte vara någon nämnvärd skillnad dock tänker jag med 2cm extra utrymme i flaskhalsen?
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Utrymme i flaskhalsen

Inläggav Perwaste » torsdag 2021-01-28 21:09

Jag har märkt att mina öl håller bättre över tid om jag bara har en cm kvar till toppen på flaskan när kapsylen sätts på.

Det finns syre även i det utrymmet, och sedan har vi det där med att syre kan vandra in ändå förbi kapsylen.
Det finns flera trådar om det där sista, och jag ger mig inte in på det mer än så, än att de också kan oxideras.

Men, i början av min bryggarkarriär lämnade jag rätt mycket utrymme i mina halvlitrrflaskor eftersom jag fick den ljusa iden att det var dumt att annars hälla bort det som inte fick plats i glaset... I mina 33-or hade jag i mer öl, centimetern från toppen. De klarade sig mycket mycket längre i bra kvalitet, medan mina halvlitersflaskor tämligen fort blev oxiderade.

Inte mer vetenskap än så, och när jag nu fyller alla flaskor så, dvs till en cm från toppen, oavsett storlek, klarar de sig ganska länge i utmärkt kvalitet.

Och just ja, jag kolsyrejäser på flaska. Jag har inte haft någon flaskbomb heller.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster

cron