Spara jäst från surölen?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Spara jäst från surölen?

Inläggav lordcashpoint » måndag 2021-01-18 16:50

Vänner,
Första inlägget här även om jag läst trådarna under en tid.

Till veckan blir det dags för mitt första suröl. Enligt receptet så ska man hälla i lactobacillus brevis och brettanomyces bruxellensis efter 12 dagars jäsning.
Som en ekonomisk medveten person som gärna spara jäst till nästa bryggning kommer frågan. Kan jag ta tillvara på jäst från suröl? Och när bör det så ske? Min plan är att efter 12 dagar tappa över från plasthink till glasdamajan och då ta jästen för att slippa få med spår av brevis och bruxellensis jästerna. Eller behöver den vanliga öljästen följa med, tänker att den borde ha jobbat färdigt och somnat.

Är brevis och bruxellenis nått som går att ta tillvara på efter 2 månader när det ska tappas på flaska och ska man då spara dom som vanlig jäst?
lordcashpoint
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29

Re: Spara jäst från surölen?

Inläggav Hövdingen » måndag 2021-01-18 18:14

Fixa ett gäng ekkuber som du drar ur all smak på för att sedan pytsa i surölet. På så sätt kommer eken dra till sig bakterierna och du har en egen liten bakteriekultur du kan spara.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Spara jäst från surölen?

Inläggav Djonk » måndag 2021-01-18 18:18

lordcashpoint skrev:Kan jag ta tillvara på jäst från suröl?

Ja, men det är lite lurigt när du har flera stammar jäst och bakterier - balansen mellan dem ändras för varje bryggning.

Om du vill spara jästen du började med utan inslag av brett och lacto får du tappa över som planerat, annars kan du hälla i brett och lacto i samma jäskärl och skippa omtappningen - 2 månader är inget problem i plasthink. Jästkakan du får kvar sen blir en blandkultur som håller sig länge i kylskåp - men var försiktig så att den har jäst ut helt bara, det kan ta lång tid så pass på för flask- och burkbomber.

Vill man sen använda den sparade jästkakan kan man behöva tillsätta ny saccharomyces eller åtminstone göra en förkultur på den.

En annan ekonomisk metod är att använda proviva som källa till lactobacillus och/eller slattar från t.ex. lambic istället för att köpa odlad brett.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Spara jäst från surölen?

Inläggav lordcashpoint » måndag 2021-01-18 22:40

Hövdingen skrev:Fixa ett gäng ekkuber som du drar ur all smak på för att sedan pytsa i surölet. På så sätt kommer eken dra till sig bakterierna och du har en egen liten bakteriekultur du kan spara.


Det där låter ju riktigt behändigt. Förstår jag det rätt som när ölen är upptappad så plockar jag upp ekkuberna i en glasburk som man gör med gammal jäst och sen bara kastar i vid nästa suröl? Hur gör man förresten för att dra ur smaken ur ekkuberna? Kokar dom?
lordcashpoint
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29

Re: Spara jäst från surölen?

Inläggav lordcashpoint » måndag 2021-01-18 22:45

Djonk skrev:
lordcashpoint skrev:Kan jag ta tillvara på jäst från suröl?

Ja, men det är lite lurigt när du har flera stammar jäst och bakterier - balansen mellan dem ändras för varje bryggning.

Om du vill spara jästen du började med utan inslag av brett och lacto får du tappa över som planerat, annars kan du hälla i brett och lacto i samma jäskärl och skippa omtappningen - 2 månader är inget problem i plasthink. Jästkakan du får kvar sen blir en blandkultur som håller sig länge i kylskåp - men var försiktig så att den har jäst ut helt bara, det kan ta lång tid så pass på för flask- och burkbomber.

Vill man sen använda den sparade jästkakan kan man behöva tillsätta ny saccharomyces eller åtminstone göra en förkultur på den.

En annan ekonomisk metod är att använda proviva som källa till lactobacillus och/eller slattar från t.ex. lambic istället för att köpa odlad brett.


Just det, hade läst om kapslarna man ska sprätta men missade det nu. Finns det en poäng med att ha brett och lacto separat från den vanliga jästen eller är det skitsamma om man inte är så orolig för rubbningen? Läste om att man ska ha flaskor som klarar högt tryck, men kanske bättre att vänta tre månader då och köra damajanen?
Stort tack båda för era tips!
lordcashpoint
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29

Re: Spara jäst från surölen?

Inläggav Hövdingen » måndag 2021-01-18 22:48

lordcashpoint skrev:
Hövdingen skrev:Fixa ett gäng ekkuber som du drar ur all smak på för att sedan pytsa i surölet. På så sätt kommer eken dra till sig bakterierna och du har en egen liten bakteriekultur du kan spara.


Det där låter ju riktigt behändigt. Förstår jag det rätt som när ölen är upptappad så plockar jag upp ekkuberna i en glasburk som man gör med gammal jäst och sen bara kastar i vid nästa suröl? Hur gör man förresten för att dra ur smaken ur ekkuberna? Kokar dom?


Precis! Låt det stå och dra ett par veckor/någon måndag i vodka så kommer smaken att neutraliseras något.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Spara jäst från surölen?

Inläggav Djonk » måndag 2021-01-18 23:43

lordcashpoint skrev:Just det, hade läst om kapslarna man ska sprätta men missade det nu. Finns det en poäng med att ha brett och lacto separat från den vanliga jästen eller är det skitsamma om man inte är så orolig för rubbningen? Läste om att man ska ha flaskor som klarar högt tryck, men kanske bättre att vänta tre månader då och köra damajanen?


Själv har jag använt någon deciliter proviva istället för kapslar. Den innehåller lactobacillus plantarum så slutprodukten blir annorlunda än lactobacillus brevis men generellt lite enklare och snabbare surning.

En poäng med att ha en blandad jästkaka är att brettanomyces sägs överleva bättre så.

Flaskar du redan efter två månader är det en bra idé med tjocka flaskor som klarar lite mer tryck, men drick med jämna mellanrum så märker du om det börjar bli överdrivet mycket kolsyra i långt innan det smäller. Sparar du jästkaka kan du lossa locket ibland för att vara säker på att det inte bildas övertryck i burken. Exakt hur lång tid man bör vänta för att vara på den säkra sidan helt är svårt att säga, det kan gå snabbt men 3-6 månader räknar i alla fall jag med. Glas släpper inte in syre så det är att föredra desto längre man planerar att vänta - men jäs i damejeanne direkt istället då tycker jag.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Spara jäst från surölen?

Inläggav lordcashpoint » tisdag 2021-01-19 14:10

Stort tack, Hövding och Djonk. Kan bli att jag kommer droppa en till fråga om skillnaden mellan lacto och brevis men ska se om det inte finns andra trådar som avhandlar det först. Återkommer med hur det går.
lordcashpoint
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster