Högt FG?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Högt FG?

Inläggav Bosse Dalenius » torsdag 2021-01-07 20:35

Hej alla kloka, jag har nu bryggt ett 10-tal batcher och börjar få in liiite snits på processen. Det har mest blivit en West Coast IPA, nån porter och någon dubbel IPA. Dom har alla blivit överaskande goda. Jag brygger med ett grainfather verk, jäser i plasttunnor i rumstemperatur (21 grader).

Men jag har några frågor som gnager,

1. IPA´n humlas nåt så infernaliskt. 200 gram under koket och sen torrhumlar jag med ytterligare 200 gram. Jag använder idag en hopspider i koket. Tidigare körde jag utan den men då jag fick problem med att pumpen i bryggverket kloggade igen så gick jag över till Spidern. Problemet med den är att med 200 gram humle så blir den nästan helt full, speciellt eftersom jag kanske dumt nog köpt hela kottar, och jag funderar över hur tusan vörten på ett bra sätt skall kunna laka ut humlen. Jag brukar lyfta korgen lite upp och ned och på så sätt försöka få lite bättre utbyte. MEN det känns inte optimalt. Hur borde jag göra på ett bättre sätt?

2. Jag har bara använt torrjäst än så länge. Jag har strött ut jästen på ytan, satt på locket och skakat hinken under en halv minut. Nästan alltid har jäsningen tagit rejäl fart om inte direkt samma dag så dagen efter eller så. Problemet är att jag ofta inte kommer ner i FG som jag skall. Efter 4-5 dagar avtar aktiviteten. Om jag torrhumlar en IPA så kör det lite igång några dagar efter det. Det här har varierat lite från recept till recept men nu jäser jag en Porter som jag kör med Safely S-04. OG 1.065 och nu är vi efter 10 dagar nere i 1.022. Receptet säger 1.015. Porter jäser förvisso fortfarande men det går sakta sakta nedåt. En egenkomponerad dubbel IPA har jag jäst med Mangrove Jacks kveik M12 två påsar. OG 1.082 och nu 1.018, receptet säger FG 1.016. Hur fel är jag ute och vad är fel? Jag vet att kveiken vill ha det varmare. (Jag bor i Portugal och köpte kveiken när det var för varm för min vanliga jäst, och nu har det blivit lite för kallt).

3. Sen en lite mer allmän fråga runt jäst och jäsning. Varför är det viktigt hur man pitchar? Dum fråga kanske men jag vill förstå. Jag tänker så här, att om man pitchar för lite borde då inte det bara ta lite längre tid? Antalet jästceller växer väl till tills det blir klart eller?

Om jag för lite hjälp med dom här frågorna så blir jag jätteglad! :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Högt FG?

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-01-07 21:46

1. Här finns det ingen direkt lösning. Du får antingen välja en metod som gör att du får ett grumligare öl eller förlorar några deciliter. Du väljer själv men jag föredrar att köra hop spider/strumpor. Det gör ölet klarare och filtrering lättare men gör att jag förlorar någon extra deciliter.

2. Alltså, ditt höga FG kan bero på fler saker. Dels kan det bero på att du har för lite jäst. Detta är det minst troliga med tanke på att du skulle få en del felsmaker på köpet. Det kan bero på att ditt recept är felberäknat, att du har tagit proverna vid fel temperaturer eller att din hydrometer är felkalibrerad.

3. Att ha rätt mängd jäst handlar om att jästen dels ska orka med att jäsa ner hela vägen. Det handlar även om att förhindra felsmaker och att minimera möjligheterna för oönskade mikrober att få växa fritt. För oss hembryggare spelar det ingen större roll om du har lite mer eller mindre jästceller än vad du ska ha på pappret. Det är när vi pratar stora marginaler som problem uppstår för jästens kortsiktiga och långsiktiga hälsa. Med tanke på att jag odlar upp och fryser jäst i omgångar har jag ingen exakt koll på hur mycket jag pitchar, utan ser mest till att den jästen jag väl har i mår så bra som möjligt.
Senast redigerad av Hövdingen fredag 2021-01-08 05:38, redigerad totalt 1 gång.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Högt FG?

Inläggav SGP » fredag 2021-01-08 01:04

Om du menar för högt FG jämfört med vad Grainfathers receptprogram säger så beror det på att receptprogrammet är kasst. När jag började (också Grainfather) så försökte jag på längden och tvären komma i närheten av de siffror som programmet säger. Massor av jäst, tillförsel av syre, rehydrering och annat men inget hjälpte.

Sedan testade jag Brewfather och efter att ha trimmat in profilen lite så började det helt plötsligt stämma ganska bra. Grainfathers receptprogram är skräp helt enkelt, det är den enkla förklaringen.

Det är inte särskilt viktigt hur man pitchar. Sajten https://brulosophy.com har gjort massor av tester när det kommer till jäst och nästan alltid gör det ingen märkbar skillnad alls hur man beter sig. Som du säger växer jästen till sig om det behövs exempelvis. Det är klart det gör skillnad om man går till extrema nivåer men det mesta av vad folk påstår om jäst ska tas med rejält stora nypor salt under normala förutsättningar.

Själv använder jag nästan alltid torrjäst och då bara ett paket, även om det blir en ganska stark öl. Jag har provat använda två några paket några gånger eftersom folk tjatar om att man absolut måste använda rätt mängd jäst men det har inte blivit någon skillnad överhuvudtaget, något som brulosophy har testat förstås och fått samma resultat.

Jag strör torrjästen direkt i jäshinken och struntar helt i rehydrering, något som Fermentis också rekommenderar. Likaså har jag slutat med att syresätta vörten vid pitch, torrjästen har allt den behöver redan det behövs inget extra syre. Humlegården har några presentationer upplagda på sin hemsida där en representant från Fermentis pratar om jäst, de är värda att kolla på.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Högt FG?

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2021-01-08 11:05

Ahha .... nästan så så jag blir triumfatorisk! :) Nej men skämt åsido, det var skönt att få det med pitchningen bekräftat, tack! Åtminstone är vi två som tänker lika! :wink: :)
Men tillbaka till just FG, menar du alltså att ett FG på 1.022 kan vara ok för en Porter eller menar du att jag knåpat ihop receptet fel i Grainfather?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Högt FG?

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2021-01-08 11:16

Hövdingen skrev:1. Här finns det ingen direkt lösning. Du får antingen välja en metod som gör att du får ett grumligare öl eller förlorar några deciliter. Du väljer själv men jag föredrar att köra hop spider/strumpor. Det gör ölet klarare och filtrering lättare men gör att jag förlorar någon extra deciliter.

OK, då vet jag!



2. Alltså, ditt höga FG kan bero på fler saker. Dels kan det bero på att du har för lite jäst. Detta är det minst troliga med tanke på att du skulle få en del felsmaker på köpet. Det kan bero på att ditt recept är felberäknat, att du har tagit proverna vid fel temperaturer eller att din hydrometer är felkalibrerad.

Hmmm ... när det gäller hydrometern så undrar jag, jag har koll på temperaturen och jag har trott att den helt säkert mäter rätt men nu testade jag på rent vatten. Borde den då inte visa 1.000 ? Nu visade den 1.005 ?! Det där med att receptet kan vara felberäknat, menar du att ett det kan vara ok med att FG hamnar på 1.022 för en Porter?

3. Att ha rätt mängd jäst handlar om att jästen dels ska orka med att jäsa ner hela vägen. Det handlar även om att förhindra felsmaker och att minimera möjligheterna för oönskade mikrober att få växa fritt. För oss hembryggare spelar det ingen större roll om du har lite mer eller mindre jästceller än vad du ska ha på pappret. Det är när vi pratar stora marginaler som problem uppstår för jästens kortsiktiga och långsiktiga hälsa. Med tanke på att jag odlar upp och fryser jäst i omgångar har jag ingen exakt koll på hur mycket jag pitchar, utan ser mest till att den jästen jag väl har i mår så bra som möjligt.


Jag har funderat på att odla egen jäst. Eftersom jag bor i Portugal är det lite svårare att få tag i jäst eller i vart fall tar det längre tid att få det. Dessutom vill jag pressa kostnaden och jästen står ju för en hel del av totalen.
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Högt FG?

Inläggav peterg » fredag 2021-01-08 11:55

Jästkostnaden är som du säger väsentligen om du inte återvänder jästen. Jag anväder torrjäst från Fermentis och återanvänder den upp till 10 ggr och då är kostnaden mycket överkomlig. Att ta fram egen jäst är inget jag skulle ge mig på men har du kunskap så är det bara att försöka.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Högt FG?

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2021-01-08 12:23

peterg skrev:Jästkostnaden är som du säger väsentligen om du inte återvänder jästen. Jag anväder torrjäst från Fermentis och återanvänder den upp till 10 ggr och då är kostnaden mycket överkomlig. Att ta fram egen jäst är inget jag skulle ge mig på men har du kunskap så är det bara att försöka.

Hej, nej det var nog det jag menade. Att återanvända den! Har du tid och lust får du gärna beskriva hur du gör det?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Högt FG?

Inläggav peterg » fredag 2021-01-08 16:07

Det finns många sofistikerade sätt att spara o återanvända jäst. Jag gjorde som Pilsnerkokaren tidigare skrev i ett inlägg, ganska enkelt. När jag jäst färdigt i fat under tryck tappar jag ca 13 liter öl syrefritt till ett annat fat. Resten, drygt en halv liter slurry, häller jag på stor glasburk (ikea)som är desinficerad. På med ett tättslutande lock och in i kylskåp där det kan stå upp till 3 veckor åtminstone. När slurryn skiktat sig och jag ska använda den häller jag av det översta skiktet, som är öl, och använder resten. Funkar för mig men det finns andra sätt som säkert är lika bra, eller kanske bättre?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Högt FG?

Inläggav Hövdingen » fredag 2021-01-08 17:26

Den metoden funkar nog utmärkt om man bara använder sig av en eller två stammar. Jag har fyra stammar jag brygger med kontinuerligt och ytterligare fyra som jag tycker är värda att alltid ha hemma. Då måste man frysa ner för att kunna garantera tillräckligt hög vitalitet/viabilitet. Det är inte den roligaste processen men är värd det i slutänden.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Högt FG?

Inläggav peterg » fredag 2021-01-08 17:48

Instämmer. Berätta hur du du gör för att frysa in.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Högt FG?

Inläggav Perwaste » fredag 2021-01-08 18:10

Bosse Dalenius skrev:Hej, nej det var nog det jag menade. Att återanvända den! Har du tid och lust får du gärna beskriva hur du gör det?



Hur ofta brygger du? Någon månad eller två för jäst i en burk funkar ju om kylen är tillräckligt kall.

En annan metod är att du gör en aningen större förkultur där du använder större delen i ölen, och spar lite i en burk till nästa gång.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Högt FG?

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2021-01-08 19:44

peterg skrev:Det finns många sofistikerade sätt att spara o återanvända jäst. Jag gjorde som Pilsnerkokaren tidigare skrev i ett inlägg, ganska enkelt. När jag jäst färdigt i fat under tryck tappar jag ca 13 liter öl syrefritt till ett annat fat. Resten, drygt en halv liter slurry, häller jag på stor glasburk (ikea)som är desinficerad. På med ett tättslutande lock och in i kylskåp där det kan stå upp till 3 veckor åtminstone. När slurryn skiktat sig och jag ska använda den häller jag av det översta skiktet, som är öl, och använder resten. Funkar för mig men det finns andra sätt som säkert är lika bra, eller kanske bättre?


Verkar ju vara väldigt enkelt och intuitivt. Och det funkar varje gång? Du skrev tidigare att du återanvände den upp till 10 ggr. Vad händer sen? Är risken att andra kulturer börjar växa till sig?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Högt FG?

Inläggav Bosse Dalenius » fredag 2021-01-08 19:48

Perwaste skrev:
Bosse Dalenius skrev:Hej, nej det var nog det jag menade. Att återanvända den! Har du tid och lust får du gärna beskriva hur du gör det?



Hur ofta brygger du? Någon månad eller två för jäst i en burk funkar ju om kylen är tillräckligt kall.

En annan metod är att du gör en aningen större förkultur där du använder större delen i ölen, och spar lite i en burk till nästa gång.



Jag brygger nog IPA'n en gång i månaden. Andra varianter blir ju så klart mer sällan.
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Högt FG?

Inläggav Lasse O. » fredag 2021-01-08 23:40

Högt FG kan ju orsakas av flera olika saker.
Jästens utjäsnings förmåga.
Mäskens förhållande malt/vatten.
Försockringsrastens temp.
Bl.a.
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: söndag 2006-12-24 13:58
Ort: Trelleborg

Re: Högt FG?

Inläggav Bagman » lördag 2021-01-09 04:30

Istället för hopspider, antingen kastar du i humlen direkt (som de brukar göra på riktiga bryggerier), eller prova använda en "Brew in the bag" påse så kan humlen bubbla runt hur mycket den vill.
Bagman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: onsdag 2012-06-27 13:35

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

cron