Hydrometern stiger efter en stund!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hydrometern stiger efter en stund!

Inläggav House of grouse » lördag 2020-12-26 19:26

Jag har lite svårt att bestämma mig för när jag ska läsa av min hydrometer. Säg att den visar 1.050 direkt i provröret vid rumstemp. Efter 5 min har den stigit 5-8 grader och kan då visa 1.058 i stället. Varför är det så och när är rätt tidpunkt att läsa av? Direkt i början kan det ju vara lite bubblor runt om som försvårar avläsningen så därför har jag ofta väntat en stund.
House of grouse
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2020-12-26 19:15

Re: Hydrometern stiger efter en stund!

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-12-26 22:56

Snurra den mellan ringarna lite så fastnar den inte på bubblor. Vet inte varför det stiger. Det låter konstigt, särskilt att det stiger med så mycket. Hade det istället sjunkit med ett par grader hade det kunnat förklaras av dålig filtrering.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hydrometern stiger efter en stund!

Inläggav Perwaste » lördag 2020-12-26 23:50

Hade du 20 grader när du stoppade i hydrometern i första läget? Och samma temp även efter att värdet ökat?

Om du har varm vört direkt i röret och den svalnar fort kommer du fått ett stigande värde.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Hydrometern stiger efter en stund!

Inläggav House of grouse » onsdag 2021-01-06 00:57

Jösses vad snabbt ni svarar här! Suveränt.
Jodå, temperaturen ligger nära 20 grader när jag tar FG så det kan inte vara det. Det här fenomenet gäller nämligen både vid OG och FG.
Filtreringen är garanterat dålig. Jag filtrerar inte alls. Men då skulle det ju enligt dig, Hövdingen, ha sjunkit i stället...?
Jag tar nog och köper en hydrometer till så jag har nåt att jämföra med. Men som jag förstår det så får ni i alla fall rätt värde direkt?
House of grouse
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2020-12-26 19:15

Re: Hydrometern stiger efter en stund!

Inläggav Lasse O. » fredag 2021-01-08 23:53

Ibland har jag sett att det fäster små gasbubblor på hydrometern när den får stå i mätglaset en stund, och då stiger hydrometern eftersom bubblorna lyfter den. Om man tar tag i toppen med tumme och pekfinger och snabbt roterar den så släpper bubblorna.
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: söndag 2006-12-24 13:58
Ort: Trelleborg

Re: Hydrometern stiger efter en stund!

Inläggav House of grouse » tisdag 2021-01-12 23:15

Exakt, Lasse O. Just så verkar det vara. När jag ser att hydrometern stigit så snurrar jag den alltid och då återgår den till sitt originalvärde, bara för att fem minuter senare ha stigit igen.
Ja,ja. Jag antar att kontentan av "de hele" är att metern ska läsas av direkt annars riskerar men att få ett felvärde.
Tack för respons, i alla fall.
A
House of grouse
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2020-12-26 19:15


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron