Det här med tappkran på jäshink och tempreglering.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Det här med tappkran på jäshink och tempreglering.

Inläggav Erik12 » lördag 2020-10-10 12:51

Är nybörjare med några bryggningar bakom mig, som har insett att mitt förfarande med en petflaska som jag satt lock från en sirapsburk samt nylonslang på för att ta sockerprover under jäsning inte är hållbart då det leder till alldeles för mycket plaskande och risk för syresättning/kontaminering i den jäsande brygden och har därför införskaffat ett gäng gummipackningar för att montera tappkran på jäslärlen. underlättar ju även när jag tappar om till tapphink förberedd med sockerlag som även den har tappkran givetvis.
Om jag använder tappkranen, bör jag då ta bort jäsröret innan och sätta tillbaka det när jag hällt ut mina ~80cl eller är tryckförändringen i jäshinken så liten att det inte är någon risk för "baksug" ner i jäshinken? Och detta med tempreglering, jag eldar för att hålla varmt hemma, och har insett att jag bör skaffa en värmeplatta, typ mangrove jacks med termostat för att ställa hinken på iom att tempen kan gå ner en del i huset under natten och om jag inte är hemma. Är dykrör i hink för givare vägen att gå?
Detta leder då givetvis utsökt in på det här med tempreglering överlag, då jag är sugen på att brygga imp. stouts samt belgisk och skotsk ale i framtiden och dessa behöver lite mer reglerad jästemp vad jag förstått. Min tanke är då att köpa ett bättre begagnat kylskåp, en termostat samt en liten kupevärmare och förbikoppla kylskåpets egen för att dels kunna jäsa under sommarens sköna solvarma dagar, samt att kunna använde det som värmeskåp med hjälp av kupevärmare under vintertid då jag troligtvis kommer ha det ute i förrådet. Är detta en vettig ide? Eller har jag tappat vettet fullständigt i denna nya uppslukande hobby?
EDIT: det jag undrar över är lite om det är någon mening med att ha värmeplatta i skafferiet eller om jag bara ska köra med kylskåp som jäskammare och om jag tänkt riktigt med kylskåpet?
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Det här med tappkran på jäshink och tempreglering.

Inläggav Djonk » lördag 2020-10-10 14:55

Det är värt att köpa kylskåp dels för isoleringen dels för att kunna kyla när det blir för varmt. När jag värmer har jag haft temperaturgivaren löst i kylskåpet för att inte hamna för högt - tar tid för vätskan att komma ikapp.

Du behöver inte ta bort jäsröret om du tappar ur små mängder, fyll jäsröret med star san för säkerhets skull men i vanliga fall blir det några bubblor luft som tar sig in.
Själv föredrar jag att använda sockerbitar i flaskorna istället för tapphink, så slipper man extra disk/förvaring och att bekymra sig över ojämnt blandad sockerlag.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Det här med tappkran på jäshink och tempreglering.

Inläggav Erik12 » lördag 2020-10-10 15:11

Bör man då ha någon termometer i jäshinken när man använder det som uppvärmt jässkåp under vintertid isåffall? Att man tittar till tempen i jäshinken då och då och drar ner tempen i skåpet några snäpp om det börjar bli för varmt i jäshinken helt enkelt? Och har givaren i jäshinken under sommarjäsning för att styra kylning?om

EDIT:googlat runt lite mer och det blir nog en sån mangrove jack termostat byggd på en stc-1000 och en kupévärmare jag har hemma som ändå aldrig används som värmekälla med givaren fasttejpad på jäshink med lite isolering utanpå. Jag går testa mig fram till nåt som funkar.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Det här med tappkran på jäshink och tempreglering.

Inläggav Olof Fager » söndag 2020-11-01 18:26

Jag har inte bryggt mer än tre, fyra öl hittills men ända från början har jag kört med en jäskyl, termostat och isolerad givare på jäshinken. Alla öl har smakat väldigt bra och rent och mycket har nog att göra med kontrollerad jästemperatur och att jag har en tappkran på jäshinken så att jag enkelt kan följa SG och låta jäsningen ta exakt den tiden den behöver, och inte vara för snabb på att tappa på flaska (innan jästen hunnit städa undan alla biprodukter ur vörten). Det här med blanka öl får jag laborera mer med sen när all grundteknik och alla aktuella ölsorter sitter i övrigt (därav inget meckande med byte till sekundärkärl).
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster