Recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Recept

Inläggav Lerracomam » fredag 2020-01-24 20:43

Hej,

Jag har köpte en begagnade hembryggeri kit. Det kommer med 2.750 kg av Pilsnermalt, 0.200 kg Carapils och 100gr Saaz (3%) (jag har också Cascade och Amarillo pellets).

Jag är nybörjare. Kan du föreslå ett enkelt recept för att använda dessa ingredienser?

Tack!
Lerracomam
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2020-01-19 14:26

Re: Recept

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-01-24 21:48

Borde finnas någon instruktion till kittet beroende på vad det är för typ av öl. Det skulle egentligen kunna vara väldigt många sorters olika öl det är ämnat för. Vad är det för jäst som kom med?

Förmodligen är det någon sorts lager. Men då behöver du göra plats i kylskåpet åt dammejeanen som jag gissar att du kommer jäsa i. De flesta lagerölen ska vara väl utjästa så jag skulle rekommendera att du mäskar runt 63-65 grader i en timme. Gällande IBU och humleschema kan jag inte rekommendera något eftersom jag inte vet vad det är för öl.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Recept

Inläggav Lerracomam » lördag 2020-01-25 10:31

Det är inte riktigt ett kit, så det finns inga instruktioner. Det finns ingen jäst. Jag behöver köpa.
Lerracomam
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2020-01-19 14:26

Re: Recept

Inläggav skyking » lördag 2020-01-25 12:15

Ingick cascade och amarillo i "kitet"? Hur mycket och vilken pocent är det på dem?