Recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Recept

Inläggav Lerracomam » fredag 2020-01-24 20:43

Hej,

Jag har köpte en begagnade hembryggeri kit. Det kommer med 2.750 kg av Pilsnermalt, 0.200 kg Carapils och 100gr Saaz (3%) (jag har också Cascade och Amarillo pellets).

Jag är nybörjare. Kan du föreslå ett enkelt recept för att använda dessa ingredienser?

Tack!
Lerracomam
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2020-01-19 14:26

Re: Recept

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-01-24 21:48

Borde finnas någon instruktion till kittet beroende på vad det är för typ av öl. Det skulle egentligen kunna vara väldigt många sorters olika öl det är ämnat för. Vad är det för jäst som kom med?

Förmodligen är det någon sorts lager. Men då behöver du göra plats i kylskåpet åt dammejeanen som jag gissar att du kommer jäsa i. De flesta lagerölen ska vara väl utjästa så jag skulle rekommendera att du mäskar runt 63-65 grader i en timme. Gällande IBU och humleschema kan jag inte rekommendera något eftersom jag inte vet vad det är för öl.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Recept

Inläggav Lerracomam » lördag 2020-01-25 10:31

Det är inte riktigt ett kit, så det finns inga instruktioner. Det finns ingen jäst. Jag behöver köpa.
Lerracomam
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2020-01-19 14:26

Re: Recept

Inläggav skyking » lördag 2020-01-25 12:15

Ingick cascade och amarillo i "kitet"? Hur mycket och vilken pocent är det på dem?

Ser rent spontant ut som att du skall brygga drygt 10L pilsner, blonde ale, IPA eller något åt den stilen. Som nybörjare antar jag att du inte har kylmöjligheter för jäsningen och då går pilsner egentligen bort. Sen är det lite upp till dig hur pass humlekaraktär du vill ha (av amerikansk typ). Oavsett är maltnotan given:

2.75kg pilsnermalt
0.20kg Carapils

mäska vid 67C, 90 min

Vill du ha lite lättare, "elegantare" humling:

60g Saaz, 60min
20g Saaz, 15min
20g Saaz, 0min

Kör med en ganska neutral ale-jäst.

Vill du ha lite mer aggressivt, amerikanskt humlat så får du använda Cascade och Amarillo istället (eller utöver Saaz beroende på hur mycket av den du har). Kör någon amerikansk ale-jäst.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Recept

Inläggav Lerracomam » lördag 2020-01-25 12:58

Tack! jag ska följa receptet.

Cascade och amarillo var inte i "kitet". (jag använde i min första bryggning).

Jag har kylmöjligheter för jäsningen (Cool Brewing Bag). Men kanske är det lättare at göra ett ale?
Lerracomam
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2020-01-19 14:26

Re: Recept

Inläggav Djonk » lördag 2020-01-25 16:42

Jag hade nog bryggt en pale ale eller IPA med Cascade och Amarillo och sparat Saaz till en annan öl. Ungefär samma humleschema som skyking föreslår men mer av humlen mot slutet och eventuellt spara en del för torrhumling.

Vill du dryga ut maltnotan utan att ha mer hemma kan du använda havregryn och eventuellt strösocker (upp till 10%). Alternativ för jäst inkluderar Nottingham, US-05 och S-04.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster