Ständigt denna acetaldehyd(?)

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Ständigt denna acetaldehyd(?)

Inläggav Julius Langweiler » söndag 2020-01-12 14:18

Hej
Upplever i alla mina lageröl princip samma bismak o lukt som jag har haft svårt att koppla till de vanligaste defekterna.
Fick en pilsner bedömd av 4 öldomare som unisont pekade ut problem med acetaldehyd.

Har efter detta jobbat på att förbättra jäsningen. Oavsett
torrjäst (w34/70 eller S189)
Flytande Jäst (wlp830, 833) genom direktpitch, förkultur, återanvänd slurry (inkl förkultursemester)
ger ngn förbättring.

Jäser med temeraturkontroll på 10 grader samt kör diacetylrast vid 80% utjäsning, 18-19 grader.
Har även provat ”Narziss Fermentation” med temp.-ökning vid 50% samt totalt 3 veckor innan spundning i fat.
Inte heller detta ger ngn skillnad.

Kan säga att aktiviteten i jäsröret normalt drar igång ca 12 timmar efter pitch och för öl med OG 1048-1050 så kommer jag ned till ett FG på under 1010.

Slutligen kan jag tillägga att vörten får alltid pinka ned i jäshinken från ca 1 meters höjd. Brukar vispa runt några minuter också.
Har säkert 10cm skum innan locket åker på.

Ölen lagras på corneliusfat och jag tycker mig inte känna någon ytterligare försämring över tid. Smaken/doften finns där från början och förblir så till sista skvätten. Ej heller mörknar ölet över tid.

Bismaken tycker jan närmast kan liknas vid torr cider från SB. Doften blir också väldigt tydlig om ölen får stå orörd i ett glas, säg 10 minuter.

Är det ngn som känner igen sig?

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster