MangoIPA och alkohol

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

MangoIPA och alkohol

Inläggav Dukeduker » torsdag 2019-11-21 15:36

Hej!
Hoppas kunna få svar på en fråga. Jag har en mango IPA under jäsning. Jag satte till 1 kg mangopure och torrhumlade efter 6 dagars primärjäsning, och då hade jäsningen i princip upphört. Jag gör en 10 liters sats. Nu har det gått 10 dagar och det jäser fortfarande (ca 20 min mellan "blupparna" i jäsröret), förmodar att det är sockret i purén som givit jäsningen ny fart. Hur länge bör jag vänta tills tappning på flaska? Och hur kan jag beräkna alkoholstyrkan? Det funkar ju inte med OG och FG när det finns jäst i överskott och jäsbart socker tillsats under jäsnkngen.
Göran Duker
Dukeduker
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2019-11-21 15:33

Re: MangoIPA och alkohol

Inläggav skyking » torsdag 2019-11-21 16:41

Jag antar att du menar 20 sekunder mellan plopparna.

Det är lite klurigt att räkna ut alkoholhalt när man tillsätter extrakt efter att man mätt OG. En tänkbar väg för att få en skattning är att uppskatta hur mycket extrakt du tillsätter och korrigera OG (uppskatta vad du skulle fått för OG om du tillsatt mangon innan du mätte OG), sen kan du ta detta OG och räkna ut alkoholhalten mha uppmätt FG. Mango innehåller enligt google 14% socker, det betyder alltså 140g socker, dvs 56ÖL på ett ungefär, dvs på din satsvolym (jag antar att det varit 10L när du tillsatt mangon) att du skall öka OG med 6 pinnar.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: MangoIPA och alkohol

Inläggav Dukeduker » torsdag 2019-11-21 16:59

Stort tack! Då fixar jag nog alkoholberäkningen. Återstår att besluta hur länge jag skall avvakta med tappningen . Det är nu 15-20 MINUTER mellan blupparna. Är det OK att tappa på flaska då? När jag bryggt tidigare har jäsningen avstannat helt innan jag tappat på flaska.
Dukeduker
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2019-11-21 15:33

Re: MangoIPA och alkohol

Inläggav ekstedt » torsdag 2019-11-21 17:12

Man måste ta hänsyn till volymförändringen också. Purén innehåller ju vatten så beroende på hur koncentrerad den är kan man få en höjning eller sänkning av ABV.

Att det pluppar var 20:e minut är ju ingenting. Allmänt går det inte säga när det har jäst färdigt beroende på pluppandet i jäsröret.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: MangoIPA och alkohol

Inläggav Djonk » fredag 2019-11-22 01:11

Brukar inte bli så stor skillnad på alkoholhalt när man tillsätter frukt, i de flesta fall kan man skippa den beräkningen och hamna nära sanningen ändå.

Vill du ha ut mer smak från mangon kan du vilja vänta längre även om det skulle ha jäst färdigt, säg 1-2 veckor efter tillsatsen. Beror lite på om det var mangon eller humlen som kostade mest kanske :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: MangoIPA och alkohol

Inläggav Saint » fredag 2019-11-22 08:49

Kör minimum 14 dagar när jag flaskar öl som innehåller frukt. Har varit stabil varje gång oavsett mängd och sort av frukt/bär. Provade 5 dagar en gång.....det gör jag inte om.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: MangoIPA och alkohol

Inläggav Dukeduker » fredag 2019-11-22 09:33

Då tackar jag för alla värdefulla svar. Hinken har stått 10 dagar efter tillsats av mango. Den får stå ytterligare några dagar. Räknar med 50% vatten i mangopuren och kompenserar för detta när jag räknar på alkoholhalten.
Göran
Dukeduker
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2019-11-21 15:33

Re: MangoIPA och alkohol

Inläggav ekstedt » fredag 2019-11-22 10:57

Det går fortare med puré än med hel eller skivad frukt. Men med tanke på att kolsyrejäsning kan ta 14 dagar så är det nog ett bra riktmärke.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster

cron