Vad behövs för att börja.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Vad behövs för att börja.

Inläggav Joel Cederlund » tisdag 2019-10-22 21:41

Tjena, min farsa har snackat typ hela tiden om att han vill börja brygga sin egen öl. Planen är att köpa ett bryggeri till han men varken jag elr morsan vet vad som ska köpas. Så skriv gärna vad som behövs, vilka produkter är prisvärt osv. Så mkt info som möjligt bara så vi vet vad vi ska köpa.
Joel Cederlund
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2019-10-22 21:37

Re: Vad behövs för att börja.

Inläggav martinb » tisdag 2019-10-22 22:57

Det beror väl lite på vad man vill. Du kommer långt på allt ifrån BIAB (Brew-In-A-Bag) till hemsnickrade sk. hink-i-hink-verk och sedan ett par tusen kronor upp till ett billigare bryggverk följt av ännu fler tusentalskronor till med dyrare bryggverk. Alla producerar vört på ett eller annat sätt.

Om det är prylar med knappar och dylikt ni är ute efter så är det folk som säljer knappt använda begagnade bryggverk lite här och var på internet. Om ni vill komma igång och bara brygga fort utan att spendera alldeles för mycket pengar hade jag rekommenderat Brew-In-A-Bag. Enkelt, billigt och det blir bra öl. Ska man spendera pengar så anser jag att man isf ska skaffa mer kontrollerad jäsning, men det är ju inte lika coolt :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Vad behövs för att börja.

Inläggav Kenneth » onsdag 2019-10-23 12:46

När det gäller ölbryggning så anser jag att man först ska skaffa sig kunskap vad det handlar om att brygga öl.
Att bara skaffa en massa prylar utan att förstå brukar sluta med misslyckande.

Finns en hel del bra nybörjar-böcker på svenska och engelska, samt på nätet.
Det skadar inte heller att gå en bryggarkurs, till exempel SHBF:s bryggarkurser.
Alternativt om man känner någon som brygger öl, få vara med under en bryggning.

När man sedan ska skaffa utrustning så börja här:
http://wiki.shbf.se/index.php/Utrustning

Vill man använda ett så kallat bryggverk så finns det en uppsjö av olika varianter och priser på marknaden.
Jag vill inte föreslå något speciellt märke, eftersom det verkar vara lite religion över det.

Med ett bra bryggverk får du mäsk, lak och kokkärl i ett.
Men du behöver fortfarande alla andra prylar.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Vad behövs för att börja.

Inläggav Djonk » onsdag 2019-10-23 17:30

Inte så dum idé att köra med torkat maltextrakt och skippa mäskningen första gången för att få lite bättre koll på resten av processen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vad behövs för att börja.

Inläggav HakanO » onsdag 2019-10-23 17:58

Ett enkelt kit från https://www.koksbryggeriet.se/ samt deras bok är en bra start, komplettera med Lindhs bok om det känns intressant.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Vad behövs för att börja.

Inläggav skyking » torsdag 2019-10-24 10:29

Har han inte provat att brygga, eller känner någon som brygger som han kan prova på hos, så skulle det kanske vara värt att överväga att ge honom en kurs i ölbryggning. Då får han ju prova på hur det är att brygga och får lite hum om vad som behövs för att brygga.

Min uppfattning är att det som saknas i ett normalt kök och som kostar något nämvärt att köpa är en kastrull modell större (skall vara en bra bit, säg 50% större än den mängd öl han tänkt sig från en sats).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 10 gäster