Kallkrash problem!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kallkrash problem!

Inläggav Lakens » tisdag 2019-10-15 09:13

Förstörde just 19l öl när jag kallkrashade. Kör med blowoff slang till en 0.5liters pet flaska med starsan blandning i. Flaskan har jag utanför jäskammaren (ombyggd kyl). Jäshinken har sugit i sig typ 1.5dl av blandningen ur pet flaskan vid kallkrashen. Hur gör man för att undvika det? Vill inte förstöra nå mer öl.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: Kallkrash problem!

Inläggav skyking » tisdag 2019-10-15 12:22

För det första: var inte så snabb att utgå från att du har förstört batchen. Det är klart att om du råkat spilla PBW eller något annat allvarligt i ölen så är det kanske kört, men starsan skall ju vara rätt harmlöst. Det finns mig veterligen exempel på att folk fått i mer starsan-lösning än så utan att för den sakens skull förstöra ölen.

Med det sagt så funkar blow-off och kallkrasch rätt dåligt ihop då man inte får luften att bubbla igenom starsanlösningen på vägen tillbaks till skillnad från jäsrör som kan bubbla åt bägge hållen. Å andra sidan finns det ju de som tycker att det inte är någon höjdare att suga in luft heller. Lösningen för dessa sistnämnda brukar vara att sätta på en CO2-ballong på slutet så att kallkraschen bara suger tillbaks CO2 (alltså CO2 från jäsningen som man fångat upp).

En annan lösning kan vara att sätta på vanligt jäsrör inför kallkraschen (om du inte tycker att luftinsug är ett problem). En tredje möjlighet om du keggar är att göra kallkraschen på fat (om tappar på fat). En fjärde alternativ är att skippa kallkraschen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrash problem!

Inläggav Djonk » tisdag 2019-10-15 12:42

Förslut jäskärlet med propp/kork eller något som funkar för dig. Så länge det är ganska välfyllt åtminstone bör kärlet hålla.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kallkrash problem!

Inläggav Bee » tisdag 2019-10-15 13:24

Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kallkrash problem!

Inläggav skyking » tisdag 2019-10-15 17:45

Bee skrev:Kolla denna lilla anordning:
https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... st-8242105


Om jag tänker rätt så är jäsröret där optional, burkarna i sig bör såvitt jag kan se vara ett hemmagjort jäsrör. När CO2 går ut under jäsning trycks starsanlösningen över i vänster burk och bubblar där och vid baksug sugs starsanlösningen över i höger burk och bubblar där.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrash problem!

Inläggav Djonk » tisdag 2019-10-15 21:50

Med lite tur tätar jäsröret av den där typen så att syre inte sugs tillbaka, men en propp av något slag är ett säkrare kort.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kallkrash problem!

Inläggav Bee » onsdag 2019-10-16 07:23

Djonk skrev:Med lite tur tätar jäsröret av den där typen så att syre inte sugs tillbaka, men en propp av något slag är ett säkrare kort.
Beror på kärlet också, alla kärl tål inte undertryck så bra. Dessutom kommer det suga in luft så fort du öppnar locket/proppen
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kallkrash problem!

Inläggav Saint » onsdag 2019-10-16 08:27

1.Troligtvis är ölen inte förstörd. Har gjort samma sak flera gånger. Inga problem
2. Fråga dig själv varför du måste krasha. Utseende eller smak?

Har slutat krasha då jag inte kände någon skillnad. Vill jag att det värsta böset ska sitta lite bättre på botten så ställer jag kärlet lite svalare i någon dag
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kallkrash proble

Inläggav Lakens » onsdag 2019-10-16 08:47

Tack för alla svar. Skönt att ölet inte är förstört, ska tappa om till keg och sätta på kolsyra idag. Får ta en funderare om hur jag ska göra med kraschning i framtiden. Har gas/öl anslutning på jästhinken så det borde räcka att koppla bort blowoff slangen där för att kunna kall krascha om nu hinken pallar undertrycket.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: Kallkrash problem!

Inläggav Djonk » onsdag 2019-10-16 12:06

Har kraschat i hink, dunk och pet carboy hittills utan problem.. men om någon har varit med om att det spricker vill jag gärna veta innan det händer mig också :lol:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kallkrash problem!

Inläggav Rotsac » onsdag 2019-10-16 13:07

Djonk skrev:Har kraschat i hink, dunk och pet carboy hittills utan problem.. men om någon har varit med om att det spricker vill jag gärna veta innan det händer mig också :lol:


"Cold Crash Guardian" är en intressant produkt.

Men den har fått en hel del kritik, bland annat för att anslutningen till "påsen" kan spricka (trots rekommenderad modifiering).

Man har även klagat på att med en silikonplugg, så kan tyngden av utrustningen få pluggen att luta, och därmed ej hålla tätt.
Lösningen på det är förstås att använda en slang kopplad mellan plugg och utrustning, så att den senare kan vila på något underlag.
Men detta lär bli väldigt svårt i ett trångt kylskåp....
Med ett fristående jäskärl med inbyggd temperaturkontroll så är det en annan sak.

Jag har inte hittat någon annan återförsäljare av produkten, och den tycks permanent vara slutsåld hos källan.

Mer info tas gärna emot, liksom andra -egentillverkade- lösningar på problemet med baksug vid kraftig nedkylning av jäskärlet.
En sodastreambehållare, med adapter, regulator och manometer borde ju kunna användas.
Men den aktuella produkten i länken nedan är dock busenkel, och billig (med kanske maffig frakt och tull?), och den kräver inga extra delar.

Någonstans hävdades att "sugkraften" i ett "normalstort" jäskärl skulla kunna suga upp cirka 1,5 Liter vätska, (med "normala" höjskillnader).
Jag började då att fundera på en konstruktion lik den i länken i denna tråd, men i BAUTASTORLEK (10 Liter).

https://www.brewhardware.com/product_p/ccguardianv2.htm
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Kallkrash problem!

Inläggav ARN_syndrome » onsdag 2019-10-16 14:25

Själv byggde jag en liknade sån här med ett par glasburk, lite extra släng och avsågade extra havert rör. 100kr typ. Kan ta bild hemma om nån är interesserad. (https://www.norcalbrewingsolutions.com/ ... g-Kit.html)
Funkar bra.
ARN_syndrome
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2018-02-16 11:48

Re: Kallkrash problem!

Inläggav skyking » torsdag 2019-10-17 15:40

Djonk skrev:Med lite tur tätar jäsröret av den där typen så att syre inte sugs tillbaka, men en propp av något slag är ett säkrare kort.


Man skall inte behöva förlita sig på tur. Det går att räkna på det. Vid sänkning från 20C till 0C så behöver ungefär 7% av headspacet sugas in. Om man har den volymen starsanlösning i burkarna så bör baksuget endast suga över starsanlösningen i höger burk utan att det börjar bubblar. Med 10L headspace så behöver man alltså 7dL starsanlösning vilket inte borde vara speciellt svårt att få till (burkarna måste rymma 7dL+starsanskum).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallkrash problem!

Inläggav CoffeeStout » torsdag 2019-11-28 10:18

varför Cold crash? ölen smakar inte bättre, chancen för att oxidera ölen ökar markant. jag har slutat med det eftersom jag inte ser någon uppsida.

ölen är inte förstörd! jag råkade glömma att tömma ur StarSan blanding efter tvätt av jäshink. var säkert 1 liter kvar när jag överförde 19L öl. skitt, hur går det här tänkte jag. ingen höydare men ölen var absolut drickbar. det krävs katastrofala mistag för att totalförstöra en öl. du har ingenting att förlora på att fortsätta och se hur det blir i slutendan.

:D
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: Kallkrash problem!

Inläggav Saint » måndag 2019-12-02 09:51

CoffeeStout skrev:varför Cold crash? ölen smakar inte bättre, chancen för att oxidera ölen ökar markant. jag har slutat med det eftersom jag inte ser någon uppsida.

ölen är inte förstörd! jag råkade glömma att tömma ur StarSan blanding efter tvätt av jäshink. var säkert 1 liter kvar när jag överförde 19L öl. skitt, hur går det här tänkte jag. ingen höydare men ölen var absolut drickbar. det krävs katastrofala mistag för att totalförstöra en öl. du har ingenting att förlora på att fortsätta och se hur det blir i slutendan.

:D

Word!!
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster