Whirlpool-Kylspiral

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Whirlpool-Kylspiral

Inläggav Jäste » tisdag 2019-08-20 20:10

Hej på er!
Tänkte prova att whirpoola nästa bryggning. Kopplar på ”snurran” på skruvdragare och får en bra kon. Problemet är då kylspiralen som stoppar upp flödet. Det går inte heller att påbörja WP med kylspiralen i grytan. Alternativet blir då att först kyla och sedan whirpoola. Hur gör ni andra? Jag kör även med saftsil så WP känns lite ovärt om jag riskerar nån oxidering redan innan jäsning. Tappar vörten via kran på grytan.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Whirlpool-Kylspiral

Inläggav Djonk » onsdag 2019-08-21 16:59

Jag har kylspiralen i från början. Konen försvinner snabbt men vörten rör i alla fall på sig.
Djonk
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inläggav TobiasW » torsdag 2019-08-22 13:30

Senast lyfte jag upp kylspiralen efter kylningen var klar, satte ner vispen (på skruvdragaren) och körde fem sekunder till och la på locket. Efter ca tio minuter var det en fin kon och tappning till jäsningskärlet gick väldigt smidigt. Jag har aldrig haft så klar vört efter kok tidigare.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Jäste » torsdag 2019-08-22 17:33

Tack för input! Ska nog prova efter kylning nästa gång. Jag kör ju fortfarande BIAB och hopspider, men tänkte prova wp ändå. Det blir ju ändå bös i grytan.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Jäste » torsdag 2019-08-22 18:18

Tack för input! Ska nog prova efter kylning nästa gång. Jag kör ju fortfarande BIAB och hopspider, men tänkte prova wp ändå. Det blir ju ändå bös i grytan.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Nybryggarhjälp