Baksug vid kallkrasch

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Baksug vid kallkrasch

Inläggav Lövenhagen » tisdag 2019-08-20 14:47

Har införskaffat kyl/frys för att kunna kallkrascha. Har gjort ca 8-10 bryggningar och aldrig kallkraschat, fått helt okej smakmässiga resultat på ölen. Men dessvärre har det varit lite grumligt i.

Nu då till mina frågor och funderingar kring att ha kylmöjligheter.

- När jag kallkraschade min första batch stod den på jäsning i 17 grader och sedan in i kylen på ca 0 grader. Upptäckte dagen efter att det blivit ett rejält baksug i röret och en massa luft åkt in (Ja, hela satsen blev oxiderad. Vet inte om det går att rädda med att kasta i en ansenlig mängd humle och köra en torrhumling innan tapping - jag gjorde ett försök men har mina starkaste tivel).
Då till frågan - hur undviker jag att få baksug i röret vid kallkraschning?

- Tidigare har jag förvarat mina tappade öl i förrådet (ca 16 grader) och där har de fått kolsyra redan efter 3-4 dagar. Smaken är inte riktigt mogen, men ibland är man otålig och vill smaka. Nu har jag dem i kylen p ca 6-7 grader och de har efter 10 dagar knappt någon kolsyra alls.
Kan jag anta att det helt enkelt tar längre tid att bilda kolsyra i kallare miljöer?

Tacksamt emot tips på frys/kyl förvaring kan underlätta.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Baksug vid kallkrasch

Inläggav Djonk » tisdag 2019-08-20 15:04

Du måste upp i jästemperatur för kolsyrejäsning. Kallare och kalllraschad öl tar längre tid.

Så länge jäskärlet är någorlunda fullt har jag satt på ett tätslutande lock för att undvika baksug. https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... lat-jasror och liknande kan också fungera eftersom plasthättan dras ner och täpper igen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Baksug vid kallkrasch

Inläggav Lövenhagen » tisdag 2019-08-20 16:07

Djonk skrev:Du måste upp i jästemperatur för kolsyrejäsning. Kallare och kalllraschad öl tar längre tid.

Så länge jäskärlet är någorlunda fullt har jag satt på ett tätslutande lock för att undvika baksug. https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... lat-jasror och liknande kan också fungera eftersom plasthättan dras ner och täpper igen.


Så klart. Mår de bättre av långsam kolsyrejäsning? Är blandade sorters öl med olika sorters jäst och givetvis då också olika sorters jäst. Kanske ska göra som så att de får stå en vecka i 16 grader och sedan in i kylen för "lagring/mogna".

Perfekt! Tack för tipset. Skulle givetvis ha tänkt på ett tättslutande lock.

En annan grej som jag många gånger funderat på men som jag inte riktigt hittat är att sätta något slags filter eller liknande på insidan av tappkranen för att inte få med så mycket jästpartiklar. En av de första satserna tappade jag upp genom en silduk i en tratt - klarade mig ifrån oxidering, men inget jag rekommenderar :?
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Baksug vid kallkrasch

Inläggav Djonk » tisdag 2019-08-20 18:25

Låga temperatur är bra för hållbarheten i alla fall.

Du kan koppla på ett filter på slangen från tappkranen, men jäst är ganska svårt att filtrera bort. Tycker inte att det behövs så länge kranen är tillräckligt högt upp. https://maltmagnus.se/p/utrustning/filt ... uncer.html är principen i alla fall. Kanske bättre att satsa på att tillsätta gelatin i samband med kallkraschen om det är blankt öl du är ute efter?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Baksug vid kallkrasch

Inläggav Lövenhagen » tisdag 2019-08-20 19:50

Kommer att prova med gelatin innan jag köper på mig fler prylar :)
Ett blankare/renare öl är jag ute efter. Tycker det varit för mycket små partiklar i tidigare brygder.

Går det att rädda en oxiderad öl på något sätt? Som jag skrev innan så öste jag på rikligt med humle för att försöka dölja smaken. Är som sagt väldigt tveksam till det, men får se om någon vecka.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Baksug vid kallkrasch

Inläggav Saint » onsdag 2019-08-21 08:33

Hur vet du att hela satsen blev oxiderad efter en dag? Tror inte att din kallkrasch var den största bidragande orsaken isåfall. Humledrivna öl, speciellt torrhumlade är mer eller mindre omöjliga att undvika oxidation om du flaskar. Fat eller håll dig till stilar med mindre humle är min rek.
Varför är det viktigt att ölen är blank? Är det bara utseende eller tror du att det kommer att smaka bättre?
Vill du ändå krascha så måste du nödvändigtvis inte göra det vid 0. Det går bra vid 5-6 grader och tar bara lite längre tid.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Baksug vid kallkrasch

Inläggav Lövenhagen » onsdag 2019-08-21 14:57

Saint skrev:Hur vet du att hela satsen blev oxiderad efter en dag? Tror inte att din kallkrasch var den största bidragande orsaken isåfall. Humledrivna öl, speciellt torrhumlade är mer eller mindre omöjliga att undvika oxidation om du flaskar. Fat eller håll dig till stilar med mindre humle är min rek.
Varför är det viktigt att ölen är blank? Är det bara utseende eller tror du att det kommer att smaka bättre?
Vill du ändå krascha så måste du nödvändigtvis inte göra det vid 0. Det går bra vid 5-6 grader och tar bara lite längre tid.


Har tidigare smakat på bekantas oxiderade öl och det fanns en enorm likhet. Givetvis kan jag inte garantera, men jag utgick ifrån det helt enkelt. Oavsett vilket står den på flaska nu och ska väl smakas av någon gång och se om det blivit något drickbart.
Är endast utseende att få den blank. Sedan kommer jag göra något test när jag fått ihop processen, där jag testar kallkraschad vs icke - för att se om det är någon smak skillnad.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Baksug vid kallkrasch

Inläggav Djonk » onsdag 2019-08-21 16:57

Tycker inte att man ska säga att det är omöjligt att lyckas med flaskning av välhumlad öl. Det är bökigt och man kan vänta sig sämre hållbarhet men den sortens öl är ändå godast färsk... med det sagt är fat en bättre investering än diverse filter :)

Ett sätt att rädda öl man inte blev nöjd med är att blanda med annan öl eller t.ex. lemonad, humlevatten eller lite kaffe. Tror inte att du kommer märka någon skillnad i smak av kallkraschning men det blir mindre jästfällning så man kan hälla upp mer från flaskorna.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster